D66 Zoetermeer maakt zich zorgen over undercoveracties in Zoetermeerse moskeeën

Het NRC van 16 oktober 2021 berichtte over undercoveracties in moskeeën, ook in Zoetermeer. Tijdens deze acties stuurden de gemeente onderzoekers van een particulier bureau naar islamitische organisaties om daar gevoelige informatie op te halen zonder zichzelf kenbaar te maken, aldus het NRC. D66 wil van het college weten hoe dit exact zit en sluit zich aan bij de vragen die het CDA hier al over stelde.

Frank Schoonbeek: “Het is goed dat onze veiligheidsdiensten alert zijn. Dat is ook preventief werken. Deze preventieve aanpak werkt echter het beste als er sprake is van vertrouwen; vertrouwen tussen de partijen die samenwerken aan een veilige stad. Je mag van de overheid verwachten dat ze zich aan haar eigen regels houdt en alles binnen de grenzen van de wet gebeurt. We hopen dat de vertrouwensband tussen de gemeente en de moskee-besturen voldoende sterk is en waar nodig hersteld kan worden.”