D66 Zaanstad zet zich in voor duurzame toekomst

Tijdens de recente vergadering over de Voorjaarsnota 2025-2028 heeft de fractie van D66 Zaanstad twee belangrijke amendementen ingediend om de financiering van duurzaamheidsinitiatieven te versterken. Deze voorstellen waren gericht op het toevoegen van middelen aan het Duurzaamheidsfonds en het behouden van het Inflatiefonds om energiearmoede aan te pakken.

Amendement Duurzaamheidsfonds

Ons eerste amendement stelde voor om 200.000 euro structureel toe te voegen aan het Duurzaamheidsfonds. Dit bedrag zou voortkomen uit een besparing die oorspronkelijk was voorgesteld voor programma 3, waar onderuitputting van de begrote middelen werd geconstateerd. Door deze herallocatie wilden we Zaanstad een stap dichter brengen bij onze ambitie om in 2040 klimaatneutraal te zijn

Amendement Inflatiefonds

Daarnaast dienden we een amendement in om 625.000 euro uit het Inflatiefonds te behouden en in te zetten voor de verlenging van bestaande verduurzamingsregelingen. Dit fonds was oorspronkelijk bestemd om te vervallen in de algemene reserves. Met ons voorstel wilden we dit bedrag gebruiken om energiearmoede te bestrijden en zo een duurzame en structurele aanpak te waarborgen

Onvoldoende steun

Ondanks de duidelijk duurzame doelstellingen van beide amendementen, kregen de voorstellen niet de steun van alle partijen die zich als groen profileren binnen de coalitie. Dit was een teleurstellende ontwikkeling, gezien hun doorgaans groene standpunten. Wij hadden gehoopt op hun steun om samen te werken aan een duurzamer en rechtvaardiger Zaanstad.

Blik op de toekomst

Bij D66 Zaanstad blijven we ons inzetten voor een duurzame toekomst. We zullen blijven strijden voor beleid en initiatieven die bijdragen aan een klimaatneutraal Zaanstad in 2040 en de strijd tegen energiearmoede ondersteunen. Uw steun is daarbij onmisbaar.