Ruim baan voor voetgangers en fietsers
D66 wil het voor fietsers en voetgangers veiliger en makkelijker maken. Lopen is een laagdrempelige en meest voorkomende manier om te bewegen. Door het hebben van goed verlichte en obstakelvrije trottoirs en wandelpaden kan lopen gestimuleerd worden. Dit draagt bij aan de gezondheid of kan als sport worden uitgeoefend. Dit betekent dat het onderhoud aan stoepen niet mag versoberen, want dat kan voor de oudere voetgangers gevaarlijk zijn. Verder wil D66 aandacht voor veilige wandelroutes van en naar de binnenstad voor ouderen.
De fiets wordt niet voor niets het meest democratische vervoersmiddel genoemd. Het is voor vrijwel iedereen beschikbaar en bruikbaar, goedkoop, snel en je kan tot pal voor je bestemming komen. Bovendien is fietsen schoon en gezond. Voor veel gemeentelijke verkeersuitdagingen is de fiets dan ook de beste oplossing. D66 wil fietsers die faciliteiten bieden die het aantrekkelijk maken de fiets te nemen. Daarom wil D66 op alle invalswegen naar Weert vrij liggende fietspaden aanleggen. D66 wil dat óók de weggedeeltes voor fietsers bij blad- en sneeuwval zo snel en veel mogelijk vrij worden gehouden. D66 wil een royale uitbreiding van het aantal fietsbeugels/stallingen. Dit in combinatie met het frequenter verwijderen van fout gestalde fietsen. Aandachtspunt hierbij blijft de locatie station en omgeving. Vanzelfsprekend is D66 voorstander van bewaakte fietsenstallingen. D66 wil de regel ‘rechtsaf vrij’ invoeren: fietsers die rechtsaf slaan hoeven dan niet meer voor een rood stoplicht te wachten. De revitalisering van de binnenstad is een veel besproken thema. D66 vindt dat fietsen in (een gedeelte van) de binnenstad hiertoe positief kan bijdragen. Fietsen vergroot de levendigheid. D66 zet in op fietsverbindingen in de binnenstad van noord naar zuid en van oost naar west. Natuurlijk dient dit op veilige wijze te gebeuren.
De elektrische fiets stelt meer mensen in staat om ook voor langere afstanden voor dit vervoermiddel te kiezen, waardoor het steeds vaker een vervanger voor de auto wordt. Hiervoor dient ook in voldoende oplaadpunten te zijn voorzien. Mensen kunnen dankzij de e-bike bovendien tot op latere leeftijd blijven fietsen. Ouderen zijn echter relatief kwetsbaar op de fiets; daar moeten fietspaden dus op berekend zijn: breed, zonder opstaande randen of paaltjes. Door gebruik te maken van nieuwe technologie worden fietspaden op een duurzame wijze veiliger. Innovatieve ontwikkelingen moeten leiden tot verlichte fietspaden zonder gebruik te maken van traditionele verlichtingssystemen.