De gemeente luistert, verbindt en faciliteert

In oktober 2022 of uiterlijk januari 2023 gaat de nieuwe Omgevingswet in. Deze bundelt en moderniseert wetten voor de leefomgeving. Hierbij gaat het onder meer om wet- en regelgeving over bouwen, milieu, water, ruimtelijke ordening en milieu. De nieuwe wet zorgt voor een samenhangende aanpak van de leefomgeving, ruimte voor lokaal maatwerk en snellere besluitvorming. Daarnaast wordt participatie bevorderd. Bijvoorbeeld door burgers en ondernemers tijdig en zo goed mogelijk te betrekken bij de ontwikkeling van hun leefomgeving.

  • Lokale vertaling: De gemeente Wassenaar gaat zich houden aan de omgevingsvisie, het omgevingsprogramma en de omgevingsverordening van de Provincie Zuid-Holland. Deze moeten lokaal vertaald worden. D66 wil dat Wassenaar de Omgevingswet per 1 oktober 2022 invoert en dat de gemeentelijke organisatie zich hierop voorbereidt in haar werkwijze, haar kennis en kunde en organisatiecultuur.
  • Verordening Inwonersparticipatie: De gemeente Wassenaar heeft in 2021 de Verordening Inwonersparticipatie aangenomen. D66 wil dat elk project en elk beleidsvoornemen vooraf een participatieplan krijgt dat ook echt wordt uitgevoerd. Dit moet geen papieren tijger worden, maar een overtuiging en werkwijze die standaard is voor de gemeente. Doel is het creëren van wezenlijke betrokkenheid van inwoners bij hun omgeving. D66 wil dat de gemeenteraad toeziet of inwonersparticipatie goed vorm krijgt, wanneer projectontwikkelaars dit zelf organiseren. De gemeente legt hierover verantwoording af aan de gemeenteraad.
  • Representatieve vertegenwoordiging via lotingssysteem: D66 vindt het belangrijk dat elke inwoner van Wassenaar de kans krijgt zijn mening te geven bij inwonerparticipatietrajecten. Daarom stelt D66 voor een lotingssysteem in te voeren zodat de diversiteit van de inwoners van Wassenaar bij participatietrajecten wordt gereflecteerd. Bewoners worden op naam uitgenodigd, nadat zij via een systeem van loting zijn gevonden. Afhankelijk van de respons, zijn wellicht meerdere ronden nodig. Bij de uitnodiging is de vraagstelling zorgvuldig toegelicht en is relevante documentatie toegevoegd. Deelname is op vrijwillige basis. Intensieve voorlichting aan de totale bevolking over dit lotingssysteem en de werking daarvan is essentieel.
  • Toetsingskader: de gemeente stelt vooraf toetsingskaders op bij elk project dat ontwikkeld moet worden. Hierin worden zaken opgenomen als toegankelijkheid, ontsluiting, duurzaamheid, natuurbescherming en de bijdrage aan oplossingen van plaatselijke of regionale problematiek. D66 wil dat toetsingskaders leidend zijn wanneer ze eenmaal vastgesteld zijn, zodat burgers houvast hebben bij inspraak en participatie.
  • Evaluatie en bijstelling: D66 wil dat de gemeentelijke organisatie zo wordt ingericht en getraind dat inwonersparticipatie een serieuze plek krijgt. Het participatiebeleid moet jaarlijks worden geëvalueerd en indien nodig bijgesteld. Ook moet er een meldpunt komen voor bewoners wanneer zij het idee hebben dat inwonersparticipatie geen plek heeft gekregen. De gemeente rapporteert hierover jaarlijks in de evaluatie van het inwonerparticipatiebeleid.
  • Inwoner Participatiegids: de verordening Inwonersparticipatie moet in eenvoudige taal worden omgeschreven naar een Inwoner Participatiegids die actief bekend gemaakt wordt onder alle inwoners van Wassenaar.
  • Inwonersinitiatieven: D66 wil dat de gemeente altijd binnen een verplichte antwoordtermijn antwoord geeft op alle initiatieven van inwoners die haar bereiken. Niet of laat reageren is onacceptabel. Verwachtingen moeten vooraf helder worden gecommuniceerd: de gemeente beoordeelt initiatieven binnen heldere kaders.
  • Ondernemersparticipatie: Via het Economisch Overleg Wassenaar (EOW) is er regelmatig overleg tussen gemeente en ondernemers. Ook zij hebben via de participatieverordening inspraak bij beleid en projecten. D66 wil dat ook economische consequenties worden meegenomen bij de besluitvorming door de gemeente.