Een veilige N65 is in zicht: maak nu vaart met aanpak voor de komende jaren

Op 20 maart besprak de gemeenteraad tijdens een commissievergadering welke maatregelen wij voor de N65 willen in Vught en Helvoirt, om onze dorpen op korte termijn leefbaarder en veiliger te maken. D66 vindt dat het hoog tijd wordt de maatregelen daadwerkelijk te nemen. Ongelijkvloerse oversteken voor langzaamverkeer en een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur moeten prioriteit krijgen.

Grote respons onder inwoners

De basis hiervoor vormde het rapport van de raadpleging onder de inwoners van Vught, Helvoirt en Cromvoirt. Daar hebben ruim 1750 inwoners aan meegedaan: een meer dan representatief aantal.

Uit de raadpleging werd duidelijk dat de overgrote meerderheid de voorkeur geeft aan het nemen van een aantal kortetermijnmaatregelen:
– Een fietstunnel bij de Bréautélaan in Vught
– Een fietstunnel bij de Torenstraat in Helvoirt
– Het plaatsen van snelheidsmeters
– Herinrichten van de aansluiting van de Boslaan
– 50 km/uur binnen de bebouwde kom in Vught

D66 is voorstander van deze maatregelen. Daarnaast kwamen er ook nog nieuwe suggesties uit de raadpleging zoals meer bescherming door vangrails op de kruisingen, een betere inrichting rond de John F. Kennedylaan-Helvoirtseweg voor overstekende fietsers en voetgangers. Bewoners langs de N65 vinden geluidswerende maatregelen van belang. Ook deze zaken zijn belangrijk.

Vrachtverkeer over de N65 bij Vught - Beeld: D66

D66 wil 50 km/uur

De ambtelijke werkgroep heeft op basis van het eindrapport geadviseerd om de 50 km/uur niet in te voeren, omdat er dan te veel oponthoud zou kunnen ontstaan voor doorgaand verkeer. Om dit verkeer toch zo veel mogelijk te faciliteren, stelden ze zelfs voor om het kruisend verkeer minder oversteektijd te geven.

Tijdens de commissievergadering pleitte D66-fractielid Willem Jan de Graaff om toch vooral recht te doen aan de keuze van de inwoners: het instellen van een maximumsnelheid van 50 km/uur. “Dit leidt namelijk niet alleen tot meer veiligheid en vermindering van de geluidsoverlast en uitstoot van stikstof en fijnstof, het maakt de weg ook minder aantrekkelijk voor doorgaand verkeer”, betoogde hij. “Het verkeer blijft namelijk maar toenemen en is feitelijk een internationale vrachtroute die dwars door Vught loopt. Dit is niet langer acceptabel en de kortetermijnmaatregelen moeten erop gericht zijn om dit te ontmoedigen.”

Het college stelde daarop voor om een pilot uit te voeren om de positieve en mogelijk negatieve effecten te laten onderzoeken, tegen het advies van de eigen werkgroep. Ook de andere fracties zagen dit wel zitten en ook het aanleggen van fietstunnels werd alom gesteund. Wat D66 betreft mag de 50 km/u direct worden ingevoerd.

Wethouder Du Maine kon in de vergadering nog niet aangeven wanneer en hoe lang de pilot zal zijn. De pilot zal voor D66 minstens een half jaar moeten duren, want die tijd zal wel nodig zijn om een gedragsverandering teweeg te kunnen brengen en de werkelijke effecten te kunnen meten.

Betere aansluiting

Naast de levendige discussie over de maximumsnelheid pleitte D66 ook voor een aanpassing van het kruispunt aan de zijde van de Vijverbosweg. “De opstelstroken aan de zijde van de Boslaan zijn inderdaad klein, maar aan de overzijde is het niet veel beter”, aldus De Graaff. “Daarnaast is de uitvoegstrook vanaf de N65 ook zo kort dat het tot sluipverkeer leidt. Een betere inrichting van dit kruispunt en rest van de Vijverbosweg is overigens geen overbodige luxe, gezien de woningbouwambitie, waaronder de realisatie van ruim 150 nieuwe woningen van Kloostergoed Theresia dicht bij de N65.

Betere aansluiting

Het college kreeg duidelijke instructies van de raad om overtuigend te kiezen voor veiligheid en leefbaarheid, en de stuurgroep te adviseren om alle bovengenoemde maatregelen op zo kort mogelijke termijn te laten realiseren. De discussie in de stuurgroep zal worden gevoerd met een afvaardiging van Rijkswaterstaat, de provincie en de gemeente Oisterwijk en Tilburg. Uiteraard zetten wij onze lobby voort via de D66-fracties in de Staten en de genoemde plaatsen.

Langzaam maar zeker komt een oversteekbare en minder gevaarlijke N65 in het zicht, waarbij het mooie ‘Napoleontische’ karakter van de weg behouden blijft. De weg daar naar toe zal echter nog wel een paar moedige besluiten vergen, al was het alleen maar omdat de wegbeheerder (dit is niet de gemeente Vught maar Rijkswaterstaat) over de snelheidslimiet gaat en het Openbaar Ministerie over het plaatsen van snelheidscamera’s om ook daadwerkelijk overtredingen te bestraffen. Het Vughtse college zal de rug recht moeten houden om het belang van onze inwoners te dienen. De D66-fractie zal dit kritisch blijven volgen en zich hiervoor inzetten.