Vught massaal op info-avond over onacceptabele spoorplannen
Vught is maandag massaal uitgelopen voor een informatieavond over de effecten van het Programma Hoogfrequent Spoor. De zaal van Hotel de Witte was te klein voor de bijna duizend Vughtenaren die geïnformeerd wilden worden door Prorail en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
BetuwelijnHet spoor doorsnijdt Vught van oudsher. Dit zorg ervoor dat Vught goed bereikbaar is per trein, maar het veroorzaakt ook overlast. De plannen die nu gepresenteerd zijn zorgen voor het intensiever gebruik van het spoor. Spoorboekloos rijden (elke 5 minuten een intercity) wordt ingevoerd en de route voor het goederenvervoer door Zuid-Nederland wordt verlegd. Nu loopt die via Eindhoven, Tilburg, Breda naar Rotterdam. Vanaf 2020 gaat de route van Eindhoven via Boxtel, Vught en Den Bosch naar de Betuwelijn.
Gevolgen Dit alles zorgt voor veel meer treinen door Vught, in totaal 430 passagierstreinen en 150 goederentreinen per dag. De gevolgen zijn ongekend groot:■ Meer geluidsoverlast.■ Barrierewerking, de spoorbomen zijn nog vaker dicht dan nu, wat Vught nog meer onderverdeeld.■ Overlast door trillingen, vooral van de goederentreinen■ Toenemende onveiligheid; enerzijds door de goederentreinen, anderzijds doordat de spoorwegovergangen steeds vaker dicht zijn.■ De aanleg van een ongelijkvloerse spoorkruising waar de twee spoorlijnen bij elkaar komen.■ Vier sporen tussen ’s Hertogenbosch en Vught.
Voldongen feitHet verhaal van het Ministerie en Prorail was een voldongen feit, de plannen liggen vast, PHS wordt uitgevoerd en nu moeten er nog enkele zogenoemde inpassingmaatregelen genomen worden in de betrokken gemeenten. Gemeenten krijgen in bepaalde gevallen een ongelijkvloerse overweg. Willen ze meer dan wettelijk nodig is, dan moet de gemeente maar 50% van de kosten bijleggen.
VragenEr waren veel vragen van veel aanwezigen op de informatieavond. De antwoorden van de ambtenaren waren lang, technocratisch en vaag. Alleen wethouder Wilbert Seuren (D66) was helder en concreet: deze plannen kunnen niet zomaar uitgevoerd worden.
D66 Vught over de PHSD66 vindt dat dit niet allemaal zomaar kan Vught kan niet geconfronteerd worden met veel meer treinen en de bijbehorende overlast. ■ D66 vindt het goed dat er geinvesteerd wordt in het openbaar vervoer, maar de locale effecten moeten beperkt worden.■ D66 vindt dat er een goede oplossing moet komen voor de bereikbaarheid, het spoor mag geen grotere barriere worden dan het nu al is.■ De geluids- en trillingsoverlast mag niet toenemen ten opzichte van nu. ■ Wat D66 betreft worden in de komende MER- en tracé-studie ook andere alternatieven meegenomen. Waarom bijvoorbeeld geen verdiepte ligging van het spoor zoals in Best?■ D66 steunt dan ook het burgerinitiatief dat gestart is: www.spoorthetwelinbrabant.nl richting den haag, fractie d66 druk uit blijven oefenen.
Niet akkoordWat in elk geval nodig is, is dat heel Vught aan Den Haag laat merken, dat op deze wijze Vught niet akkoord zal gaan met de nu voorgestelde plannen. Ook D66 Vught is hier nog niet klaar mee en zal de fractie in de Tweede Kamer blijven aansporen om met betere oplossingen voor Vught te komen. Daar hangt inderdaad een fiks prijskaartje aan, maar voor wat hoort wat. In de beslissing voor zoveel extra treinen door de gemeente heeft Vught ook nooit een stem gehad. Bovendien geldt ook hier het principe 'de vervuiler betaalt'. Prorail dus.

Opgelet
Maandag 2 april is er een gemeentelijke bijeenkomst over de spoorplannen. Deze is voor alle inwoners en vindt plaats in de Martinihal. Meer info HIER.
BetuwelijnHet spoor doorsnijdt Vught van oudsher. Dit zorg ervoor dat Vught goed bereikbaar is per trein, maar het veroorzaakt ook overlast. De plannen die nu gepresenteerd zijn zorgen voor het intensiever gebruik van het spoor. Spoorboekloos rijden (elke 5 minuten een intercity) wordt ingevoerd en de route voor het goederenvervoer door Zuid-Nederland wordt verlegd. Nu loopt die via Eindhoven, Tilburg, Breda naar Rotterdam. Vanaf 2020 gaat de route van Eindhoven via Boxtel, Vught en Den Bosch naar de Betuwelijn.
Gevolgen Dit alles zorgt voor veel meer treinen door Vught, in totaal 430 passagierstreinen en 150 goederentreinen per dag. De gevolgen zijn ongekend groot:■ Meer geluidsoverlast.■ Barrierewerking, de spoorbomen zijn nog vaker dicht dan nu, wat Vught nog meer onderverdeeld.■ Overlast door trillingen, vooral van de goederentreinen■ Toenemende onveiligheid; enerzijds door de goederentreinen, anderzijds doordat de spoorwegovergangen steeds vaker dicht zijn.■ De aanleg van een ongelijkvloerse spoorkruising waar de twee spoorlijnen bij elkaar komen.■ Vier sporen tussen ’s Hertogenbosch en Vught.
Voldongen feitHet verhaal van het Ministerie en Prorail was een voldongen feit, de plannen liggen vast, PHS wordt uitgevoerd en nu moeten er nog enkele zogenoemde inpassingmaatregelen genomen worden in de betrokken gemeenten. Gemeenten krijgen in bepaalde gevallen een ongelijkvloerse overweg. Willen ze meer dan wettelijk nodig is, dan moet de gemeente maar 50% van de kosten bijleggen.
VragenEr waren veel vragen van veel aanwezigen op de informatieavond. De antwoorden van de ambtenaren waren lang, technocratisch en vaag. Alleen wethouder Wilbert Seuren (D66) was helder en concreet: deze plannen kunnen niet zomaar uitgevoerd worden.
D66 Vught over de PHSD66 vindt dat dit niet allemaal zomaar kan Vught kan niet geconfronteerd worden met veel meer treinen en de bijbehorende overlast. ■ D66 vindt het goed dat er geinvesteerd wordt in het openbaar vervoer, maar de locale effecten moeten beperkt worden.■ D66 vindt dat er een goede oplossing moet komen voor de bereikbaarheid, het spoor mag geen grotere barriere worden dan het nu al is.■ De geluids- en trillingsoverlast mag niet toenemen ten opzichte van nu. ■ Wat D66 betreft worden in de komende MER- en tracé-studie ook andere alternatieven meegenomen. Waarom bijvoorbeeld geen verdiepte ligging van het spoor zoals in Best?■ D66 steunt dan ook het burgerinitiatief dat gestart is: www.spoorthetwelinbrabant.nl richting den haag, fractie d66 druk uit blijven oefenen.
Niet akkoordWat in elk geval nodig is, is dat heel Vught aan Den Haag laat merken, dat op deze wijze Vught niet akkoord zal gaan met de nu voorgestelde plannen. Ook D66 Vught is hier nog niet klaar mee en zal de fractie in de Tweede Kamer blijven aansporen om met betere oplossingen voor Vught te komen. Daar hangt inderdaad een fiks prijskaartje aan, maar voor wat hoort wat. In de beslissing voor zoveel extra treinen door de gemeente heeft Vught ook nooit een stem gehad. Bovendien geldt ook hier het principe 'de vervuiler betaalt'. Prorail dus.

Opgelet
Maandag 2 april is er een gemeentelijke bijeenkomst over de spoorplannen. Deze is voor alle inwoners en vindt plaats in de Martinihal. Meer info HIER.