Vught klaagt massaal over treinproef
Bijna 450 Vughtse inwoners hebben bij de gemeente een klacht in over de treinproef van ProRail in september. Daarbij waren zo'n 200 persoonlijke reacties -onder meer uit de achterban van D66- en een klacht van de Stichting Vught Structureel namens ongeveer 250 inwoners uit Vught Noord.
Evaluatie Uit de gegevens blijkt dat geluidsoverlast en lange wachttijden bij de spoorwegovergangen het hoogst scoorden. De gemeente betrekt de klachten nadrukkelijk in de evaluatie van de proef met ProRail en de provincie. De resultaten hiervan worden eind oktober verwacht.
Meer overlast D66 Vught stelt dat overlast die het spoor met zich meebrengt niet mag toenemen als gevolg van de voorgestelde frequentie verhogingen op het spoor. Gezien het hoge aantal klachten is er wel degelijk meer overlast: de effecten op verkeer en de aanwonenden van het spoor verslechteren. De fysieke barrière die het spoor nu is, neemt volgens de klagers toe.
Maatregelen Volgens D66 dient ProRail adequate maatregelen te nemen. Het kan niet zo zijn dat NS en ProRail de lol ervan hebben en de inwoners van Vught alle lasten. Verder vindt D66 dat de kwaliteit van de regionale stoptreinen als gevolg van de frequentieverhoging van de intercitys niet achteruit mag gaan. Tijdens de proef reden stoptreinen vaak niet op tijd, omdat in Den Bosch en Boxtel intercitytreinen steeds voorgelaten moesten worden.
Leefbaarheid In november beslist de Tweede Kamer over de invoer van 'spoorboekloos rijden'. Al eerder vroegen gemeente en provincie bij de minister van Verkeer en Waterstaat en de Tweede Kamer nadrukkelijk aandacht voor de onaanvaardbare effecten hiervan op de leefbaarheid in Vught.
Tijdens de proef waren de spoorbomen nóg langer dicht, zoals hier op de foto op de Helvoirtseweg.
Zie ook:Peiling: geen extra overlast door extra treinen door Vught
Evaluatie Uit de gegevens blijkt dat geluidsoverlast en lange wachttijden bij de spoorwegovergangen het hoogst scoorden. De gemeente betrekt de klachten nadrukkelijk in de evaluatie van de proef met ProRail en de provincie. De resultaten hiervan worden eind oktober verwacht.
Meer overlast D66 Vught stelt dat overlast die het spoor met zich meebrengt niet mag toenemen als gevolg van de voorgestelde frequentie verhogingen op het spoor. Gezien het hoge aantal klachten is er wel degelijk meer overlast: de effecten op verkeer en de aanwonenden van het spoor verslechteren. De fysieke barrière die het spoor nu is, neemt volgens de klagers toe.
Maatregelen Volgens D66 dient ProRail adequate maatregelen te nemen. Het kan niet zo zijn dat NS en ProRail de lol ervan hebben en de inwoners van Vught alle lasten. Verder vindt D66 dat de kwaliteit van de regionale stoptreinen als gevolg van de frequentieverhoging van de intercitys niet achteruit mag gaan. Tijdens de proef reden stoptreinen vaak niet op tijd, omdat in Den Bosch en Boxtel intercitytreinen steeds voorgelaten moesten worden.
Leefbaarheid In november beslist de Tweede Kamer over de invoer van 'spoorboekloos rijden'. Al eerder vroegen gemeente en provincie bij de minister van Verkeer en Waterstaat en de Tweede Kamer nadrukkelijk aandacht voor de onaanvaardbare effecten hiervan op de leefbaarheid in Vught.
Zie ook:Peiling: geen extra overlast door extra treinen door Vught