Parkeeroverlast omgeving Versterplein verergert niet door bouwplan school
De parkeeroverlast in de omgeving van het Versterplein mag niet verergeren door de herontwikkeling van het terrein waar nu nog de voormalige basisschool De Groene Beuk staat. Een motie van D66 om de regels in de parkeernota na te leven werd door de gemeenteraad unaniem aangenomen.
Derde plan Woonwijze wil op de plek bij het station van Vught 11 grondgebonden woningen bouwen. Het is al het derde plan voor deze plek. Volgens D66-raadslid Birgit Cordes is dit 'verreweg het beste'. Toch gaf zij nog enkele suggesties ter verbetering mee.
Doorstroming Liefst ziet D66 op de locatie uitsluitend levensloopbestendige woningen. Het is een uitstekende plek voor senioren: winkel, station, bus en uitvalswegen in de directe omgeving. Zo kunnen de huizen ook prima dienen voor mensen uit de buurt die graag kleiner willen gaan wonen, maar wel in hun directe omgeving willen blijven wonen. Cordes: "Dat zorgt dan weer voor doorstroming en als aardige bijkomstigheid, dat staat ook in het bestuursakkoord: bouwen gericht op doorstroming. Bovendien biedt levensloopbestendig bouwen ook gezinnen de mogelijkheid te komen wonen op deze prachtige plek in Vught."
Bomen Wat betreft de bomen was D66 wel gevoelig voor de argumentatie van de heer Boons van de Bomenstichting. Bij bouwplannen in Vught wordt het behoud van monumentale bomen zelden meegenomen, het is hoogstzelden een opdracht om ze te behouden. "Het stoort ons dan ook dat de levensverwachting voor een boom, ook een gezonde jonge beuk altijd maximaal 15 jaar is en nooit langer", aldus Cordes. D66 wil graag dat nog een uiterste inspanning gedaan wordt om de enorme moeraseik aan het Versterplein en de monumentale beuk behouden kunnen blijven. Een motie van PvdA-GroenLinks die daartoe opriep kreeg een ruime meerderheid, mede door de steun van D66.
Forensen D66 diende zelf een motie in over parkeren. De parkeerdruk in de buurt is nu al enorm. Dat komt enerzijds door het karakter van de jaren 30-wijk waarin bij de ontwikkeling destijds geen rekening gehouden is (kon worden) met de grote hoeveelheid auto's. Bovendien parkeren de laatste jaren steeds meer forensen hun auto in de buurt om hun (vakantie)reis te vervolgen met de trein.
Parkeren Voor Birgit Cordes was het heel simpel: "de parkeernota, die door de raad is vastgesteld, is leidend. Dat wordt helaas niet altijd meegenomen in bouwplannen. In eerdere plannen is die parkeernorm nooit goed uitgewerkt. En dit is nu het derde plan, qua bouwvolume verreweg het beste van de drie, maar ook hier wordt niet voldaan aan de regels in de parkeernota." D66 is voor ontwikkeling van de locatie, maar wil niet dat door de locatie de parkeerdruk nóg groter wordt, dus:- parkeren op eigen terrein- houden aan de normen die zijn afgesproken- parkeerplaatsen aan de straat die nu al (legaal) gebruikt worden niet meetellen"Desnoods een huis minder, als er maar genoeg parkeercapaciteit is", aldus Cordes.
Moties Een motie van D66 over het parkeren werd unaniem aangenomen. Een soortgelijke motie van de SP kreeg een ruime meerderheid. Een motie om het oude schoolgebouw (proberen) te behouden, haalde het niet. Deze kreeg alleen steun van PvdA-GroenLinks en de SP. D66 denkt dat dit plan zelfs beter past in de wijk dan de school. Dezelfde stemverhouding gold voor een motie over de maximumprijzen van de toekomstige woningen. Beide partijen willen die zo laag mogelijk houden, dus goedkope sociale huur en/of koop. D66 stemde tegen omdat voor D66 de prijzen van huizen niet leidend is, maar de behoefte én we vooral doorstroming willen realiseren.
Wim-win Ook gaf D66 nog een idee mee aan de ontwikkelaar, waarin bomen en parkeren verbonden werden. In de Van Voorst tot Voorststraat staan onder de huidige beuk een blok van drie huizen gepland. Als dat blok nou eens verdwijnt en je plakt aan de rij huizen aan de Versterstraat aan de kant van de Van Voorst tot Voorststraat nog een woning, en hetzelfde doe je bij het blok van twee in de Gogelstraat, de woonblokken worden dan dus twee L’en. Dat zou betekenen dat:- Een zichtlijn ontstaat, die uit het vorige plan als groot stedenbouwkundig voordeel werd gezien- De Groene Beuk kan blijven staan- Aan beide kanten kan onder de boom geparkeerd wordenCordes: "Kortom: voldoende parkeerplaats én monumentaal groen wordt behouden, een echte win-win-situatie. We geven het graag mee."
Zie ook:- Fraai bouwplan 'De Groene Beuk' vraagt nog om wat aanpassingen
Derde plan Woonwijze wil op de plek bij het station van Vught 11 grondgebonden woningen bouwen. Het is al het derde plan voor deze plek. Volgens D66-raadslid Birgit Cordes is dit 'verreweg het beste'. Toch gaf zij nog enkele suggesties ter verbetering mee.
Doorstroming Liefst ziet D66 op de locatie uitsluitend levensloopbestendige woningen. Het is een uitstekende plek voor senioren: winkel, station, bus en uitvalswegen in de directe omgeving. Zo kunnen de huizen ook prima dienen voor mensen uit de buurt die graag kleiner willen gaan wonen, maar wel in hun directe omgeving willen blijven wonen. Cordes: "Dat zorgt dan weer voor doorstroming en als aardige bijkomstigheid, dat staat ook in het bestuursakkoord: bouwen gericht op doorstroming. Bovendien biedt levensloopbestendig bouwen ook gezinnen de mogelijkheid te komen wonen op deze prachtige plek in Vught."
Bomen Wat betreft de bomen was D66 wel gevoelig voor de argumentatie van de heer Boons van de Bomenstichting. Bij bouwplannen in Vught wordt het behoud van monumentale bomen zelden meegenomen, het is hoogstzelden een opdracht om ze te behouden. "Het stoort ons dan ook dat de levensverwachting voor een boom, ook een gezonde jonge beuk altijd maximaal 15 jaar is en nooit langer", aldus Cordes. D66 wil graag dat nog een uiterste inspanning gedaan wordt om de enorme moeraseik aan het Versterplein en de monumentale beuk behouden kunnen blijven. Een motie van PvdA-GroenLinks die daartoe opriep kreeg een ruime meerderheid, mede door de steun van D66.
Forensen D66 diende zelf een motie in over parkeren. De parkeerdruk in de buurt is nu al enorm. Dat komt enerzijds door het karakter van de jaren 30-wijk waarin bij de ontwikkeling destijds geen rekening gehouden is (kon worden) met de grote hoeveelheid auto's. Bovendien parkeren de laatste jaren steeds meer forensen hun auto in de buurt om hun (vakantie)reis te vervolgen met de trein.
Parkeren Voor Birgit Cordes was het heel simpel: "de parkeernota, die door de raad is vastgesteld, is leidend. Dat wordt helaas niet altijd meegenomen in bouwplannen. In eerdere plannen is die parkeernorm nooit goed uitgewerkt. En dit is nu het derde plan, qua bouwvolume verreweg het beste van de drie, maar ook hier wordt niet voldaan aan de regels in de parkeernota." D66 is voor ontwikkeling van de locatie, maar wil niet dat door de locatie de parkeerdruk nóg groter wordt, dus:- parkeren op eigen terrein- houden aan de normen die zijn afgesproken- parkeerplaatsen aan de straat die nu al (legaal) gebruikt worden niet meetellen"Desnoods een huis minder, als er maar genoeg parkeercapaciteit is", aldus Cordes.
Moties Een motie van D66 over het parkeren werd unaniem aangenomen. Een soortgelijke motie van de SP kreeg een ruime meerderheid. Een motie om het oude schoolgebouw (proberen) te behouden, haalde het niet. Deze kreeg alleen steun van PvdA-GroenLinks en de SP. D66 denkt dat dit plan zelfs beter past in de wijk dan de school. Dezelfde stemverhouding gold voor een motie over de maximumprijzen van de toekomstige woningen. Beide partijen willen die zo laag mogelijk houden, dus goedkope sociale huur en/of koop. D66 stemde tegen omdat voor D66 de prijzen van huizen niet leidend is, maar de behoefte én we vooral doorstroming willen realiseren.
Wim-win Ook gaf D66 nog een idee mee aan de ontwikkelaar, waarin bomen en parkeren verbonden werden. In de Van Voorst tot Voorststraat staan onder de huidige beuk een blok van drie huizen gepland. Als dat blok nou eens verdwijnt en je plakt aan de rij huizen aan de Versterstraat aan de kant van de Van Voorst tot Voorststraat nog een woning, en hetzelfde doe je bij het blok van twee in de Gogelstraat, de woonblokken worden dan dus twee L’en. Dat zou betekenen dat:- Een zichtlijn ontstaat, die uit het vorige plan als groot stedenbouwkundig voordeel werd gezien- De Groene Beuk kan blijven staan- Aan beide kanten kan onder de boom geparkeerd wordenCordes: "Kortom: voldoende parkeerplaats én monumentaal groen wordt behouden, een echte win-win-situatie. We geven het graag mee."
Zie ook:- Fraai bouwplan 'De Groene Beuk' vraagt nog om wat aanpassingen