Burgerzaken De benedenverdieping van het raadhuis wordt gebruikt door de gemeenteraad. Hier zijn drie vergaderruimtes en een grote ruimte waar de postvakjes staan. De ruimte is recent opgeknapt. Toen het gemeentekantoor er nog niet was, was op deze verdieping de complete afdeling burgerzaken gevestigd.
'Huis van Vught'In de vorige raadsperiode is besloten dat het raadhuis het 'huis van de Vughtenaren' moet worden. De raad besloot dat de vergaderruimtes voor verenigingen en stichtingen gebruikt moeten kunnen worden. Een prima, idee, zij het dat het in de praktijk onhaalbaar bleek. Al zou je als gemeente een kleine vergoeding vragen voor het huren van een vergaderruimte, dan nog kost het heel veel geld omdat er bij verhuur een bode aanwezig moet zijn. Goed idee dus, maar onuitvoerbaar, zeker gezien de bezuinigingen die Vught door moet voeren.
Lucratief Vandaar het idee van D66 Vught dat verhuur wel eens heel lucratief zou kunnen zijn. Het is een unieke locatie op een unieke plek. Alle faciliteiten als keuken, wc's en eigen ingang zijn aanwezig. Bovendien is de benedenverdieping is op een hele simpele manier af te zonderen van de rest van het raadhuis. Verhuur als bijvoorbeeld kantoorruimte, zou de andere activiteiten (trouwen, raads- en commissievergaderingen) in het raadhuis ook op geen enkele manier belemmeren. Politieke partijen hoeven wat D66 Vught betreft niet op deze A-loactie te zitten, zij zouden met gemak kunnen verkassen naar een andere plek, zelfs binnen de bestaande gemeentelijke ruimte, bijvoorbeeld in het gemeentekantoor of elders in het raadhuis, waar vele ruimtes zelfs helemaal nooit gebruikt worden.
60.000 euroNiets verkopen dus, maar verhuren. Het is voor een leek echter moeilijk in te schatten wat zo'n prachtige ruimte nou zou kunnen opleveren. D66 heeft daarom Veenema Makelaardij uit Vught gevraagd wat de ruimte nou per jaar aan huur op zou kunnen leveren. Hij kwam uit op een bedrag van 60.000 euro. Voor D66 was het na het horen van dat bedrag de keuze snel gemaakt. Het is een groot bedrag dat je dus minder zou hoeven te bezuinigen als je het verhuurt. In feite geef je dat geld nu uit aan de politieke partijen van Vught die er slechts enkele uren per week zitten. Gemeentebelangen en SP zitten er zelfs nooit. Een van de D66-fractieleden heeft wel eens op een bierviltje uitgerekend dat met een huuropbrengst van 60.000 euro per jaar iedere vergadering minstens 500 euro kost.
Onuitvoerbaar Bij de behandeling van het bezuinigingsplan voor de komende jaren heeft D66 Vught een motie (voorstel) ingebracht om eens te bekijken wat de mogelijkheden zijn om de benedenverdieping te gaan verhuren. Burgemeester Van de Mortel ontraadde die namens het college, omdat de raad destijds unaniem gekozen heeft om er 'het huis van Vught' van te maken. Dat was echter vóór de crisis en ook nog eens vóór de grootste bezuinigingen die Vught ooit heeft door moeten voeren. Bovendien blijkt in de praktijk dat het oorspronkelijke plan helemaal niet uitvoerbaar is.
Geen behoefte Ondanks een waslijst aan valide argumenten, was er bij de andere politieke partijen 'geen behoefte' aan om deze mogelijk eens te onderzoeken. Bij die verklaring bleef het; op alle inhoudelijke argumenten werd niet ingegaan. Overigens was Gemeentebelangen aanvankelijk positief over het voorstel en zegde tijdens de behandeling van de motie steun toe, maar stemde uiteindelijk zonder verklaring toch tegen.
Zie ook: – Motie (voorstel) over verhuur benedenverdieping raadhuis- D66 stemt in met bezuinigingsplan van 1,9 miljoen euro De fractie van D66 Vught heeft ingestemd met een omvangrijk bezuinigingsplan voor de komende jaren. Het gaat om een structurele bezuiniging van 1,9 miljoen euro per jaar. Het grootste deel, namelijk 1 miljoen euro, komt voor rekening van de ambtelijke organisatie.
Extra takenOok de coalitiepartijen Gemeentebelangen en VVD stemden in met dit afgewogen pakket. Bezuinigen doet niemand graag, maar gezien de lagere bijdrage vanuit het rijk zijn ze noodzakelijk. Er komen in de toekomst zeker extra taken vanuit provincie en rijk naar de gemeente, maar daar zitten te zijner tijd natuurlijk ook een hoop verplichtingen aan vast. Simpelweg wachten op die pot met geld, is dus geen optie.
EfficiencyAls er dan toch bezuinigd moet worden, ziet D66 graag de grootste slag gemaakt in efficiënter werken binnen het ambtelijk apparaat. Dat was dan ook een van de speerpunten van D66 bij de verkiezingen. D66 Vught was dan ook verheugd dat ook het college gekozen heeft om juist daar een slag te maken. Hoe groter de stap is die je daar zet, hoe minder je op andere terreinen als sociaal beleid en leefbaarheid hoeft te bezuinigen. Van D66 zou het college best mogen streven naar nóg iets meer mogen snijden in eigen vlees (bijvoorbeeld 10% = 1,2 miljoen euro), maar meer dan de helft van je bezuinigingsbedrag halen binnen je eigen apparaat is al zeer ambitieus. Er zijn weinig gemeenten die de lat al zo hoog hebben liggen.
A-sociaal De oppositie kwam wederom met kwalificaties als visieloos en zelfs a-sociaal, maar D66 werpt die verre van zich. De linkse partijen noemden het behalen van 1 miljoen euro binnen de ambtelijke organisatie al onmogelijk. Voorstellen om daar minder te snijden kwamen er niet. Sterker nog: er kwamen een hoop moties waarin gevraagd werd om op een hoop terreinen juist niet te bezuinigen. Al met al een totaalpakket dat nog niet de helft van de noodzakelijke bezuinigingen zou realiseren. Daar kiest D66 niet voor. D66 wil een sluitende begroting en geen vrijblijvende hoop op financieel betere tijden. "Die betere tijden komen er vast, maar alleen als we nu ingrijpen", aldus fractievoorzitter Fons Potters.
Uitwerking De exacte uitwerking van de plannen in deze zogenoemde kadernota volgt in de begroting 2012. De gemeenteraad zal die eind dit jaar behandelen.
Lees het hele beschouwing in eerste termijn hier Veel meer uitgaan wat mensen nog wél kunnen, kijken hoe de omgeving dan wel vrijwilligers een rol kunnen spelen en veel meer kijken naar de vraag van mensen. Een vangnet waar het moet, een springplank waar het maar even kan. Dat is in een notendop de kern van de notitie lokaal sociaal beleid die donderdag door de gemeenteraad is vastgesteld.
Nieuwe taken De notitie vorm omvat een aantal uitgangspunten die gelden voor alle toekomstige sociale beleidsstukken. Te denken is aan de WMO, ouderenbeleid en jongerenbeleid. De notitie is dan ook niet heel concreet op die gebieden. Logisch, want de verschillende deelterreinen komen later nog aan bod. Bovendien krijgt de gemeente Vught er een hoop nieuwe taken van de overheid bij. Taken die verschuiven van de rijksoverheid en de provincie naar de gemeenten. Het is echter nog niet duidelijk welke taken dat zijn, omdat onlangs niet het volledige VNG-akkoord goedgekeurd werd.
Eigen kracht D66 Vught kon met tevredenheid instemmen met de notitie. Het gaat erg uit van de eigen kracht van mensen én de vraag van mensen staat voorop. Fractievoorzitter Fons Potters: "En dat wordt onterecht nogal eens verward met 'zoek het allemaal dan maar lekker zelf uit'. Het tegendeel is waar. Kijk naar wat mensen nog wél kunnen en of ze met aanpassingen zelf vooruit kunnen. Als er geen oplossing te vinden is, ga dan zoeken in de directe omgeving. Lukt dat niet, probeer hulp te zoeken bij vrijwilligers. Lukt dat allemaal niet, dan is er altijd nog de reguliere, professionele zorg."
Hoofdlijnen Potters riep alle partijen in de gemeenteraad op om in te stemmen met de startnotitie. "Alle partijen hebben uitgesproken akkoord te zijn met de hoofdlijnen. Er was weliswaar wat kritiek dat het best wat concreter had gekund, maar het is D66 heel wat waard als we een zogenoemde paraplunota als deze raadsbreed kunnen aannemen. De onderlinge verschillen zullen bij de deelgebieden best nog aan de orde komen. Het college kan er dan in ieder geval verder mee."
WMO-Raad verdeeld? Uiteindelijk stemden D66, Gemeentebelangen, VVD, CDA en SP in met de notitie. Alleen PvdA-GroenLinks stemde tegen, mede omdat de fractie verdeelde geluiden had gehoord van de verschillende leden van de Vughtse WMO-Raad. Dat was op zijn minst opmerkelijk, omdat de voorzitter van de WMO-Raad onlangs (nogmaals) liet weten zich te kunnen vinden in de uitgangspunten van de notitie en zelfs de hoop uitsprak dat het niet in een lade verdwijnt. De WMO-Raad was ook betrokken bij de opstelling ervan. Potters sprak uit altijd af te gaan op het geluid van de voorzitter van de WMO-Raad: "Ik ga er gewoon van uit dat de voorzitter namens de hele raad spreekt." CDA-fractievoorzitter Mirelle van Gemert sloot zich daar nog nadrukkelijk bij aan. Cameratoezicht past niet bij een dorp als Vught. Er is helemaal geen aanleiding om het in te voeren, dus moeten we zoiets ook niet mogelijk willen maken. D66 wil graag passende maatregelen om de veiligheid van Vught te verbeteren. Camera's horen daar niet bij. Dat betoogde D66-fractievoorzitter Fons Potters gisteravond tijdens de raadsvergadering in Vught waar de aangepaste Algemene Plaatselijke Verordening (APV) behandeld werd. Daarin staan alle mogelijkheden en regels met betrekking tot handhaving in Vught.
Principe D66 is niet principieel tegen cameratoezicht. Er zijn aantoonbaar goede resultaten mee bereikt. Te denken valt aan plekken waar veel mensen samen zijn (slimme camera's kunnen tegenwoordig zelfs onrust in mensenmassa's opsporen) en parkeerplaatsen waar veel ladingdiefstallen gepleegd worden. Verder zijn particulieren en bedrijven uiteraard nu al helemaal vrij om camera's op te hangen. En voor opsporing is cameratoezicht ook niet nodig, want die bevoegdheden heeft de recherche al. Dus wie denkt dat de Vughtse pyromaan hierdoor eerder gepakt kan worden, heeft het mis. Camera-inzet is daarvoor nu al geen belemmering.
Bezwaren Alles bij elkaar genomen ziet D66 vooral bezwaren aan cameratoezicht. Potters: "Inzet is vooral nuttig bij mensenmassa’s en die hebben we niet in Vught. Het kost ook veel capaciteit; de agent zit achter een scherm en is niet op straat en dat willen we niet! Cameratoezicht kost ook heel veel geld. Als we dan toch al extra geld zouden willen uitgeven aan handhaving, waarom dan niet aan een extra BOA (buitengewoon opsporings ambtenaar). Wij hechten veel waarde aan de zichtbaarheid van handhavers en de handhaving, en niet zozeer aan de zichtbaarheid van camera’s, want daar is het hem toch vaak om te doen." Daar waar mogelijk wil D66 Vught liever investeren in het informeren van hoe mensen zelf kunnen bijdragen aan de veiligheid van zichzelf en hun omgeving.
Amendement D66 diende dan ook samen met PvdA-GroenLinks een amendement (wijziging van het besluit) in om de mogelijkheid om camera's in te gaan zetten eruit te laten. Voor het CDA was het van belang dat er geen camera's in wijken komen. In het besluit staat echter dat ze daar wel degelijk daar kunnen komen, de burgemeester kan ze overal in Vught ophangen. Toch stemde de partij voor. Gemeentebelangen dacht dat de pyromaan er eerder door gepakt zou kunnen worden en de VVD sprak over een bij Vught passende APV maar kon niet aantonen dat cameratoezicht bij Vught paste en nam de landelijke partijlijn over.
Tippelzone D66 is dus niet principieel tegen de inzet van cameratoezicht. Maar dat geldt voor meer zaken die je in een APV kan opnemen. Potters: "D66 is niet principieel tegen preventief fouilleren. D66 is ook niet principieel tegen een coffeeshopbeleid. En ik maak het nog bonter: D66 is ook niet principieel tegen het opnemen van een tippelzone in een APV. Maar net als bij cameratoezicht, wij zijn er wél tegen in Vught! De gemeente moet een APV krijgen die bij Vught past, daar hoort geen cameratoezicht in, net zo min als preventief fouilleren, een coffeshopbeleid en regels voor een tippelzone.
Mosquito Het amendement behaalde geen meerderheid. Verder steunde alleen de SP het. Een ander amendement van D66, CDA, PvdA-GroenLinks en SP om de Mosquito uit de APV te houden werd wel aangenomen. Een Mosquito is een geluidsapparaat dat tonen uitzendt van een hoge frequentie die vrijwel alleen jongeren tot ongeveer 25 jaar kunnen horen. Die tonen zijn vervelend en storend. Het apparaat wordt dan ook gebruikt om om hangjongeren van bepaalde plaatsen te verjagen.
Geen oplossing "Belangrijkste argument dat je zo’n ding niet in Vught zou moeten willen, is dat het niets oplost", aldus Potters. Ook al wordt het middel in uiterste gevallen ingezet, zelfs dan lost het niets op, het verplaatst het probleem, je jaagt jongeren weg en wat ons betreft doe je dat niet. "Waar jongeren voor overlast zorgen, spreek je ze aan. En daar waar de wet wordt overtreden, ingrijpen."
Jongerenraad D66 was benieuwd wat de jongerenraad van dit voornemen vindt. De raad komt met vrijwel exact dezelfde bedenkingen en met zelfs nog meer argumenten:- Irritaties door de mosquito zullen aanzetten tot meer vandalisme. De mosquito's zullen gesloopt worden. Daardoor zullen er steeds nieuwe geplaatst moeten worden wat leidt tot hoge kosten.- Kleine kinderen die liggen te slapen in de buurt van een mosquito kunnen het geluid ook horen en zullen daardoor niet kunnen slapen.- Jongeren zullen zich verjaagd voelen en zij zullen daardoor veel rebelser worden.- De mosquito zou te horen zijn voor mensen tot 25 jaar. Bij het gebouw van Divers in 's-Hertogenbosch hangt ook een mosquito. Uit onderzoek blijkt daar dat de mosquito ook hoorbaar is voor personen boven de 25 jaar.
Het amendement werd uiteindelijk bij stemming unaniem aangenomen.
Zie ook:- D66 wil geen Mosquito in Vught Minister Schultz Van Hagen van Infrastructuur en Milieu heeft ingestemd met een vervolg van de N65-pilot. Daarbij is er extra aandacht voor Vught en het leefbaarheidprobleem dat de weg veroorzaakt. De toezegging van de minister volgt op een motie van Kamerleden Aptroot/Koopmans, ingediend tijdens het Algemeen Overleg (AO) MIRT (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport) tussen Kamer en minister op 30 juni. Deze Kamerbreed gesteunde motie sloot aan op een debat in de commissie waarin de Kamerleden massaal aandacht vroegen voor de Vughtse problematiek.
Verheugd De Provincie Noord-Brabant en de N65 gemeenten, met name de gemeente Vught, zijn bijzonder verheugd over de steun van de Kamer en de handreiking van de minister. Temeer omdat het vervolg van de pilot ook een verkenning inhoudt van de integrale Vughtse verkeersproblemen, veroorzaakt door weg en spoor. De erkenning van de bovenwettelijke leefbaarheidproblematiek, veroorzaakt door opeenstapeling van de overlast van A2, N65 en spoor, is niet eerder zo expliciet door de minister uitgesproken.
Verdiepte ligging In de eerste fase van de 'pilot N65' zijn een drietal oplossingsvarianten onderzocht. Eén van de alternatieven krijgt brede steun vanuit de regio. De weg houdt zijn 2×2 rijstroken en 80 km/u, maar voorziet in gerichte aanpassingen: een verdiepte ligging van de weg met verbindingen op maaiveldniveau in Vught, de aanleg van fietstunnels, het voltooien van de parallelstructuur, het verminderen van het aantal aansluitingen en een ecologische verbinding Helvoirtse Broek. De toezegging van de minister brengt de realisatie van een duurzame oplossing een stap dichterbij.
Voorwaarde De regio is bereid op brede schaal mee te werken en zich in te spannen om een substantieel deel van de kosten te betalen. Dat is ook een voorwaarde van de minister. Zij geeft ook aan dat de middelen voor de door de Kamer gewenste oplossing binnen de begroting gevonden moeten worden.
Samenwerking Sinds 2007 werken de Provincie Noord-Brabant en de regio in stuurgroepverband samen aan de gebiedsontwikkeling N65. De stuurgroep stelde vast dat het zwaartepunt van de problemen in Vught ligt. Met de voorkeursvariant uit de pilot ligt een structurele oplossing binnen handbereik.
Lobby D66 Vught Ook D66 Vught doet er alles aan om de N65 hoog op de politieke agenda te krijgen en te houden. Er is zeer regelmatig contact met de collega's in de Tweede Kamer. Zo schreef de fractie van D66 vorige week nog een brief aan de landelijke fractie om vooral tijdens dit Algemeen Overleg oplossingen voor de N65 te opperen en/of te steunen. Ook vanuit de het college wordt er doorlopend gelobbyd door met name verkeerswethouder Wilbert Seuren (Verkeer, D66) en burgemeester Roderick van de Mortel.
Zie ook:– Brief van D66 Vught aan Tweede Kamerfractie D66 D66 Vught zit niet te wachten op de inzet van Mosquito's in Vught. Dat liet de fractie weten tijdens de commissie Ruimte van afgelopen donderdag, waar enkele veranderingen in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) werden besproken. Daarin werd onder meer voorgesteld om de inzet van een Mosquito mogelijk te maken. Een Mosquito is een geluidsapparaat dat tonen uitzendt van een hoge frequentie die vrijwel alleen jongeren tot ongeveer 25 jaar kunnen horen. Die tonen zijn vervelend en storend. Het apparaat wordt dan ook gebruikt om om hangjongeren van bepaalde plaatsen te verjagen.
Maywood D66 kan geen voorbeeld bedenken waarbij er een situatie in Vught is waar de jongeren weg- of opgejaagd moeten worden. Dat lost namelijk helemaal niets op, het probleem verplaatst zich. Jongeren jaag je niet op. Waar jongeren voor overlast zorgen, spreek je ze aan. En daar waar de wet wordt overtreden, moet ook duidelijk zijn dat dit niet wordt getolereerd: handhaven dus. Als er dan toch mensen zijn die jongeren willen opjagen met geluiden, zijn er volgens D66-fractievoorzitter Fons Potters nog wel andere creatieve methodes te bedenken, die buiten de APV ingezet mogen worden. "Klassieke muziek schijnt ook goed te werken. Of wat te denken van het draaien van de cd met de 10 grootste successen van Maywood."
CameratoezichtEen van de andere voorstellen in de nieuwe APV is de mogelijkheid om in de toekomst in Vught camaratoezicht in te zetten. Volgens D66 heeft cameratoezicht op verschillende plekken in het land aantoonbaar goede resultaten. Niet alleen als het gaat om geweldsdelicten, maar ook bij diefstal. D66 is dan ook niet principieel tegen cameratoezicht. Het kan een prima aanvullend hulpmiddel zijn, vooral op hele drukke plaatsen, plaatsen met mensenmassa’s.
Blauw op straat D66 denkt dan in eerste instantie aan steden. Potters: "Maar aan Vught? Nee, bij cameratoezicht denken wij niet meteen aan Vught. Integendeel." De bezwaren tegen cameratoezicht in Vught zijn er en de fractie van D66 ziet geen enkel nut Vught om ze wél in te willen zetten. Buiten dat we in Vught in de openbare ruimte geen mensenmassa's aantreffen, kost cameratoezicht veel capaciteit. De agent zit achter een scherm en is niet op straat en dat is wel het laatste wat D66 wil. Potters: "En om nou te zeggen dat we qua blauw op straat al ruim in onze jas zitten, nee. Dat wordt de komende jaren ook zeker niet meer, dus die paar agenten die we nog hebben, de straat op! En dan ook nog het liefste op een tijdstip dat er de meeste behoefte aan is, dus als daar aanleiding voor is: méér in de avond en minder overdag."
Eigen kracht Cameratoezicht kost bovendien ook heel veel geld. Als we dan toch al extra geld zouden willen uitgeven aan handhaving, doet D66 dat liever door een extra BOA (buitengewoon opsporings ambtenaar) aan te stellen. D66 hecht veel waarde aan de zichtbaarheid van handhavers en de handhaving en niet zozeer aan de zichtbaarheid van camera’s, want daar is het m toch vaak om te doen Veiligheid dwing je niet af met camera’s. Mensen voelen zich alleen veilig op plekken waar zij daadwerkelijk met elkaar samenleven. D66 wil daarom investeren in het informeren van hoe mensen zelf -op eigen kracht- kunnen bijdragen aan de veiligheid van zichzelf en hun omgeving.
Vervolgtraject Wellicht ten overvloede: D66 is er niet tegen dat bedrijven en particulieren hun bezit (willen) bewaken met camera's. Daar zijn zij -uiteraard- helemaal vrij in. De gemeenteraad besluit in de raadsvergadering van 30 juni over de maatregelen. Mogelijk kan het college dan wél duidelijk maken waarom het cameratoezicht in de openbare ruimte van Vught mogelijk wil maken. In de commissie sprak zich al een meerderheid uit tegen de Mosquito. Of er ook een meerderheid is tegen cameratoezicht is nog niet duidelijk.


iPadVanaf 1 september zal van elke politieke partij één raadslid meedoen met de proef, dus 6 van de 21 raadsleden doen eraan mee. Ook de wethouders, de griffier en de raadadviseur gaan op deze manier een half jaar werken. Zij krijgen allemaal een iPad (zeer compacte computer) in bruikleen, waarop alle raadsstukken komen. Zij krijgen dan geen papieren stukken meer. Aantekeningen maken is nog steeds mogelijk, maar dan uitsluitend elektronisch op de iPad.
Stapels Papierloos werken betekent -voor de mensen die aan de proef meedoen- een einde aan de enorme stapels papier die elke maand verspreid worden onder de raadsleden. Volgens initiatiefnemer van de proef D66-fractievoorzitter Fons Potters is dat niet het enige voordeel en is het méér dan alleen papier en inkt besparen. "Als iedereen zo gaat werken, bespaart het ook nog een hoop geld. Ieder jaar worden vele duizenden euro's uitgegeven aan kopieerkosten en die uitgavenpost zou hiermee grotendeels kunnen komen te vervallen." In het gemeentekantoor van Vught wordt overigens al jaren papierloos gewerkt.
Evaluatie Na een half jaar wordt de proef geëvalueerd. De fractie van D66 Vught is op voorhand al positief. In de praktijk blijkt dat papierloos werken vaak een kwestie van wennen is. Bovendien biedt het de mogelijkheden meer informatie aan raadsstukken te 'plakken' door middel van links. Het gemeentebestuur van Vught stemt onder voorwaarden in met het bestuursakkoord tussen de Vereniging Nederlandse Gemeenten en het Rijk. D66 Vught kiest voor 'nee tenzij'.
Reguliere baan Het al dan niet instemmen met het akkoord is al weken een discussiepunt. Vooral de financiële gevolgen in het bestuursakkoord voor het aan het werk helpen van mensen aan de onderkant van de arbeidsmarkt zorgen voor veel onrust bij gemeenten. Met een nieuwe wet wil het kabinet vanaf 2013 de sociale werkvoorziening, de bijstand en de Wajong, de regeling voor jonggehandicapten, samenvoegen. Dat moet een bezuiniging van 1,8 miljard euro opleveren. Afspraken over onder andere jeugdzorg en sociale werkplaatsen staan hierin. Woensdag 8 juni stemmen de leden van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten over het bestuursakkoord.
Compensatie Het gemeentebestuur van Vught stemt vóór het akkoord mits de gemeenten 'maximaal gecompenseerd worden' voor de overgang. Het college heeft in zijn standpunt rekening gehouden met alle Vughtse politieke partijen, waaraan het college om een advies had gevraagd. Nee De fractie van D66 Vught adviseerde het college tegen te stemmen. In het akkoord zitten veel goede punten, maar de financiële maatregelen voor de overheveling van al die taken overgang vindt D66 te mager. Overhevelen van taken is prima, graag zelfs, maar zoals het akkoord er nu uitziet, is daarvoor volgens D66 te weinig geld. ‘Maximale compensatie’ vindt D66 te vaag, tenzij ‘maximaal’ gelijk is aan ‘volledig’. Ook een toezegging van een evaluatie vinden wij onvoldoende om voor te stemmen.
Ja Er zijn geluiden dat de VNG de omstreden paragraaf over de arbeidsmarkt buiten de stemming wil laten. Als dat het geval is, is het standpunt van D66 Vught om voor het akkoord te stemmen.
*** UPDATE ***Bij de stemming op 8 juni is de arbeidsparagraaf eruit gelaten. De gemeente Vught heeft dan ook, tot tevredenheid van D66 Vught, voor het bestuursakkoord gestemd, net als 86% van de andere Nederlandse gemeenten.
Zie ook:– standpunt college Mijn neef Thijs promoveerde onlangs als econometrist tot doctor aan de Universiteit van Tilburg. Aan de hand van zeer ingewikkelde rekenmodellen is Thijs in staat om het optimale tijdstip te bepalen waarop het beste rendement behaald kan worden om een optie op aandelen te gaan verzilveren. Heel knap, ik ben dan ook heel trots dat Thijs mijn neef is en dat hij in het verleden zelfs ooit mijn rokkostuum heeft geleend. Ook delen wij een zelfde liefde voor wielrennen met het verschil dat hij echt fietst en ik ernaar kijk. Bij de ronde van Elshout mocht ik zelfs een keer invallen als zijn persoonlijke verzorger.
Naar de beurs Onwillekeurig moest ik tijdens zijn verdediging aan een afvalverwerker uit het zuiden van het land denken. Op welk moment is het, het beste tijdstip en het goede klimaat voor dit bedrijf om naar de beurs te gaan. Immers om te overleven heeft het bedrijf nieuw geld nodig en wat wordt de prijs van het aandeel op dat moment? Bij de huidige lage rentestand is er met al het geleende geld nog niet zoveel aan de hand. Doch bij de verwachte rentestijging, die er ongetwijfeld aan zit te komen mede vanwege de voorspelde toenemende inflatie, kan er een acuut liquiditeitsprobleem ontstaan. De grote schuld is eerder veroorzaakt door een groot buitenlands opkoopfonds, een zgn. sprinkhaan. Het bedrijf is volledig uitgekleed en overladen met schuld. Om het tij te keren is het bedrijf op zoek naar o.a. omzetgroei. Dit kan door overnames die moeten leiden naar een beter resultaat. Op kansen vanuit de overheid hoeft het bedrijf niet te rekenen. In de afvalmarkt is er eerder sprake van deprivatisering dan privatisering. Mijn fietsende gepromoveerde neef zou kunnen helpen met zijn formules om er achter te komen wanneer het beste moment is om naar de beurs te gaan, ware het niet dat hij als doctor gaat werken en fietsen in Australië.
Parlementaire enquêteEen ander onderzoek dreigt er wel te komen. En wel het onderzoek middels een parlementaire enquête naar de gevolgen van de verschillende privatiseringen en verzelfstandigingen van overheidsdiensten in de afgelopen jaren. De aangekondigde verzelfstandiging van de haven van Amsterdam valt hier buiten. Een van de vragen is of de burger er beter van geworden is. Er zijn nogal wat gemeentelijke afval-inzameldiensten verzelfstandigd. Neem het inzamelbedrijf Selikor op het eiland Curaçao. Een NV opgericht 15 jaar geleden. Het bedrijf kent een winstdeling voor het personeel. Het personeelsverloop is misschien daarom minimaal wie wil er niet bij een dergelijke werkgever werken. Nu maar hopen voor het personeel dat de NV blijft bestaan.
Politiek Ook aan dit onderzoek zou mijn neef een mooie bijdrage kunnen leveren ware het niet dat hij heeft gekozen voor de wetenschap en niet voor de politiek.
Henk Klösters is hoofdredacteur van het blad GRAM, waar deze column ook in verschijnt. GRAM is een afvalvakblad van de branchevereniging NVRD. Die verenigt de Nederlandse gemeenten verantwoordelijk voor afvalinzameling en reiniging en hun publieke bedrijven. Henk is nog steeds een actief D66'er en in de periode van 1994 en 2006 voorzitter van de raadsfractie van D66 Vught. Na de aftrap op 27 april van D-Loquentia Brabant, politieke debatvaardigheden voor D66'ers in Brabant, vond woensdagavond 25 mei het vervolg plaats in Allescafé de Gereghthof in Vught. Een avond die bol stond van de debatten. Verschillende debatvormen, waaronder het ballondebat en het overloopdebat, maar ook het leren overtuigen op basis van Ethos, Logos en Pathos hebben de deelnemers letterlijk in beweging gezet.
Stijlen Het thema presenteren, werd geopend met een zoektocht naar presentatiestijlen. Wie bewonder jij en zou jij het liefst willen uitnodigen voor een presentatie? Daaruit bleek dat er niet één zaligmakende stijl bestaat. Na de introductie van de twee trainers Birgit Cordes (raadslid in Vught) en Karin Visser, beide trainers bij Debat66 in Den Haag, was er een korte herhaling van de laatst behandelde theorie door Ton Monasso.
Halen en delen Nieuwe trainers, maar ook nieuwe rollen werden geïntroduceerd als ‘A’ of the day en time-keeper. Al snel bleek dat de time-keeper niet zomaar een rol was, maar dat Roel Bouwman uit Sint-Michielsgestel broodnodig was om de planning van de avond te bewaken. Want zoals het een echte D66'er, dan wel Brabander betaamt, was er niet alleen veel te halen, maar ook veel te delen.
Overtuigingsmiddelen Een korte introductie op de begrippen Ethos, Logos en Pathos en de deelnemers wisten met deze overtuigingsmiddelen een verhaal in één minuut klaar te zetten. Die performance werd niet alleen teruggekoppeld door de debatleiders, maar ook door de overige deelnemers. Een enerverende maar leuke oefening.
Compliment Tot slot een filmpje over Barack Obama met een analyse van zijn speech, helaas ontbrak de tijd om zelf nog een speech te schrijven. Waarop het verzoek kwam om volgende keer een half uur eerder te beginnen! Een prachtig compliment, die door alle deelnemers van maar liefst acht Brabantse afdelingen werd gedeeld en nog vaak werd herhaald tijdens een afsluiting aan de bar.



Zie ook:– Succesvolle aftrap in Vught van D-Loquentia Brabant