Verouderd Het accommodatiebeleid is een zeer langlopend dossier. Al tien jaar wordt geprobeerd een plan te maken om de vaak sterk verouderde accommodaties in Vught te saneren. Dit helaas zonder resultaat. In de tussentijd is alles verder verouderd. D66 gaf dan ook in de laatste raadsvergadering volmondig zijn steun aan het college om de plannen verder uit te werken. Die plannen zijn eind dit jaar klaar.
Beheer Besloten is dat er minder maar betere accommodaties moeten overblijven dan wel gerealiseerd worden. Er komt een multifunctionele ruimte in het centrum en er komen drie aanvullende accommodaties in Vught-Zuid, Lunetten en Cromvoirt. De gemeente zet in op voldoende ruimte voor het sociaal-cultureel werk, met name voor ouderen, chronisch zieken, gehandicapten, jeugd en jongeren. Het beheer komt zoveel mogelijk bij de gebruikers te liggen, dus geen gemeentemedewerker meer achter de bar, zoals nu in gebouw Rozenoord. Voor de grote groep zelfredzame inwoners ziet de gemeente voor zich in een rol op afstand. D66 onderschrijft deze 'eigen kracht'. De gemeente subsidieert in eerste instantie activiteiten en geen gebouwen. Verenigingen en stichtingen kunnen terecht in gemeentelijke accommodaties, maar mogelijk ook elders, zoals in scholen, verzorgingscentra of bij particuliere initiatieven als de Petruskerk. De eigen kracht én keuze staat bij D66 voorop.
Prima voorstel Voor D66 is deze tussenstap een prima voorstel. In december volgt de exacte invulling. D66 kijkt uit naar de keuzes van het college. D66-fractievoorzitter Fons Potters sprak zijn hoop uit voor brede steun voor deze stap. "Je kunt het hebben over kostendekkendheid of marktconformiteit, maar daar gaat het in dit voorstel niet om. Je kunt het hebben over de keuze voor bepaalde gebouwen, maar die keuze wordt pas in december gemaakt. Je kunt notities, moties en uitgangspunten uit de afgelopen tien jaar aanhalen, maar we weten allemaal tot wat het heeft geleid: niets." Desondanks stemden PvdA/GroenLinks en SP toch tegen deze tussenstap. Deze partijen zien liever ook nog een heel nieuw subsidiebeleid aan het accommodatiebeleid gekoppeld: minder geld naar verenigingen en stichtingen en meer naar gemeentelijke accommodaties. Toine van de Ven (PvdA-GroenLinks) gaf het voorbeeld dat ook hij met zijn vriendenclub in zo'n gemeentelijk gebouw terecht zou moeten kunnen voor een wekelijkse kaartavond. Potters is het met die visie volledig oneens. "Zoiets moet je als gemeente niet eens wíllen subsidiëren. Rechtstreeks gebeurt dat nu al niet en in de toekomst wil D66 dat ook helemaal niet gaan doen met de inzet van gesubsidieerde gemeentelijke gebouwen." De nieuwe brede school in Vught-Noord krijgt een splinternieuw gebouw. Een ruime meerderheid in de gemeenteraad, waaronder D66, wil niet nóg een onderzoek naar hergebruik van de drie legerloodsen in het Stadhouderspark. Een amendement (wijziging van het voorstel) van D66, Gemeentebelangen en VVD werd ook door het CDA gesteund.
Derde onderzoek Dat op de plek van de legerloodsen de nieuwe school in Vught-Noord komt was al langer duidelijk. De vraag was alleen of ze er wellicht ook in kunnen. Daarvoor waren al drie onderzoeken gedaan. Uit het eerste onderzoek bleek dat er mogelijkheden waren. Het tweede onderzoek was veel terughoudender. Nog een derde onderzoek, wat PvdA-GroenLinks en SP opperden, wilde D66 beslist niet. D66 wil een zo duurzaam, klimaatneutraal en toekomstbestendig mogelijk schoolgebouw. Dat past het onderbrengen van een basisschool in oude legerloodsen niet in. Ook heeft het schoolbestuur aangegeven niets te zien in de huisvesting in de militaire schuren, wat voor D66 wél zwaar meeweegt.
Op de stoel van de architect Ook een motie van het CDA waarin de architect verzocht werd om oude elementen van de loodsen in de nieuwe school te verwerken, kon D66 niet steunen. Defensie en basisonderwijs dienen helemaal niet met elkaar verweven te worden. Verder dan een stormbaan op de speelplaats wil D66 niet gaan. Bovendien deelt D66 niet de visie dat alleen met oude elementen uit de omgeving recht gedaan wordt aan de historie van de omgeving. Integendeel. Soms kan juist iets heel moderns bijdragen aan een nog mooiere omgeving. Bovendien wenst D66 niet op de stoel van de architect te gaan zitten. Als wij als gemeenteraad gaan bepalen dat in de school oude elementen moeten terugkomen, doen we dat wél. Het zou de komst van bijvoorbeeld een hypermodern gebouw onmogelijk maken.
Topprioriteit Voor D66 is onderwijs topprioriteit. De lokale overheid gaat echter niet over de inhoud, maar over de stenen. D66 wil dan ook de allerbeste gebouwen voor het onderwijs in Vught. Gebouwen zijn op zich dus geen doel, maar wel een essentiële voorwaarde voor goed onderwijs. Een plek als Het Molenven is al jaren onaanvaardbaar. Voor dit prachtige monumentale pand zijn een hoop andere functies denkbaar, maar geen basisonderwijs.
Opening in 2013 D66 hoopt op een voortvarende uitwerking van de plannen. Het zou mooi zijn als in 2013 de nieuwe school kan openen en dat dan tegelijkertijd de sterk verouderde basisschool Het Molenven dicht kan.

Voorstander D66 is een warm voorstander van de ontwikkelingen in en om de Petruskerk. Nadat eerder Woonwijze de stekker uit een prachtig maar niet-doorberekend plan trok, ligt er nu een mooi alternatief van drie Vughtse ondernemers. In de kerk komen vooralsnog de bibliotheek en het Vughts Museum. Buiten wordt de tuin opengesteld; de muren gaan weg en er komt een horecavoorziening in.
Geld op de plankDe 200.000 euro gemeentelijke subsidie lag al 'op de plank'. Het zou echter in termijnen uitbetaald worden. De huidige kartrekkers van het project, DePetrusBv, moeten echter doorlopend veel geld voorschieten. De toegekende subsidies van het rijk en de provincie worden pas deels uitbetaald bij tussentijdse rekeningen van de aannemer.
Ja-gemeenteOmdat de gemeente Vught de restauratie geenszins moeilijker wil maken dan hij al is, wil het gemeentebestuur dit bedrag in één keer uitbetalen. Daarvoor was wel toestemming nodig van de gemeenteraad. D66 steunde volmondig dat besluit. Het geld was al beschikbaar gesteld, de ondernemers zelf dragen al het risico en hebben alle risico's ook afgedekt. De gemeente moet, als Ja-gemeente, dergelijke initiatieven optimaal faciliteren. Deze betaling is volledig in lijn met het concept Vught als Ja-gemeente. Daar past deze uitbetaling prima in.
Positief signaal Een ruime meerderheid van D66, Gemeentebelangen, VVD en CDA steunde de uitbetaling van de subsidie. Het zou een positief signaal naar de initiatiefnemers geweest zijn als de raad unaniem met het voorstel had ingestemd. PvdA/GroenLinks en SP stemden echter tegen. Zij vertrouwen de initiatiefnemers niet genoeg om het hele bedrag in één keer uit te betalen.
Zie ook:– de brief van het college over het in een keer uitbetalen van de subsidie- Nieuw verantwoord plan Petruskerk verlevendigt centrum Vught (27 mei 2011)- D66 ziet vooral kansen voor Petruskerk; raad akkoord met reddingsplan (19 mei 2011) De accenten die de gemeente mag aangeven in de aanpak van criminaliteit moeten bepaald worden door de actualiteit. Dat betoogde de fractie van D66 tijdens de commissievergadering Bestuur en Samenleving. Daarin werd de nota integrale veiligheid behandeld.
Te lang De gemeente mag voor een langere periode enkele prioriteiten aangeven in de aanpak van criminaliteit in Vught. Voor de periode 2012-2013 is gekozen voor woninginbraken, voertuigcriminaliteit en jeugdoverlast. Over twee jaar wordt weer een nota vastgesteld voor maar liefst vier jaar. D66 Vught vindt die periode veel te lang.
De grootste problemenEen veilig Vught is voor D66 Vught van groot belang. Als gemeente heb je echter nauwelijks mogelijkheden om de politie te sturen. Een gemeente heeft wel heel beperkt nog wat invloed door zelf wat accenten aan te mogen geven. Wat D66 betreft kan het simpeler en bovenal logischer: je legt je accenten daar waar nodig. Dus daar waar de meeste problemen zijn. In de nota wordt dus gekozen voor woninginbraken, voertuigcriminaliteit en jeugdoverlast. Volgens portefeuillehouder burgemeester Van de Mortel in Vught op dit moment ook 'veruit de grootste problemen'. Volstrekt terecht dus dat daar de prioriteiten gelegd worden.
Autobranden Een vraag die echter niet te beantwoorden is, is of de overlast op die drie terreinen het grootst blijft. In de nota integrale veiligheid 2008-2011 staat bijvoorbeeld niets over autobranden. Maar die waren er wel. Autobranden stonden dus ook niet benoemd bij de drie veiligheidsprioriteiten van drie jaar terug. Maar de politie heeft er uiteraard al wel veel tijd in het opsporen van de pyromaan gestoken. Het is voor D66 een actueel voorbeeld dat ons beeld over de visie op deze nota onderschrijft: inzet waar de grootste problemen zijn. En als dat over een jaar straatroven of hardrijders in woonwijken zijn, moet daar prioriteit komen te liggen ten koste van een ander terrein waarop het op dat moment minder erg aan toe gaat.
Veranderen wanneer nodig Wat D66 wordt er niet voor een lange periode gekozen voor accenten in het veiligheidsbeleid. D66 ziet het liefst dat het college van burgemeester en wethouders de accenten verlegt wanneer dat nodig is. Dat kan over een maand zijn, over een half jaar of misschien pas over twee jaar. Bij verandering in prioriteiten is het voor D66 voldoende dat de raad via een raadsinformatiebrief geïnformeerd wordt. Iedere politieke partij is dan altijd nog vrij om het te agenderen.
Lokfiets en lokwoningIn de commissievergadering sprak D66 nog zijn waardering uit voor nieuwe initiatieven in de aanpak van criminaliteit. Complimenten voor de inzet van een lokwoning in de wijk Vijverhof, waardoor eind vorig jaar een veelpleger werd opgepakt. En ook de lokfiets heeft al verschillende successen opgeleverd. Daar kan geen cameratoezicht tegenop! D66 is ook verheugd met de komst van het bureau verkeershandhaving van de politie Oost-Brabant. Dat is sinds kort in Vught is gehuisvest in het politiebureau aan de Repelweg. Meer politieauto’s betekent meer politie zichtbaar, vooral in en om Vught. Wellicht is het een idee om verschillende routes als suggestie mee te geven waarop de politieauto’s Vught in en uit kunnen rijden, want dan verspreiden we die auto’s binnen de gemeentegrens nog een beetje. Dat kan nooit kwaad. D66 heeft in de laatste commissievergadering Ruimte het college om opheldering gevraagd over de aanleg van glasvezel door Reggefiber. Dat bedrijf is nog maar enkele weken bezig en in korte tijd zijn al verschillende klachten over de aanleg binnengekomen bij D66. Ook andere partijen kregen meerdere meldingen binnen. Omwille van de duidelijkheid stelde D66 voor de glasvezelaanleg als apart agendapunt te behandelen. Daar bleek een ruime meerderheid voor te zijn, alleen de SP en CDA-raadslid Willem Kraanen waren tegen.
Belang van glasvezel D66 benadrukte dat de partij blij is met de aanleg van glasvezel. Vught loopt hiermee ver voorop met andere gemeenten en inwoners, bedrijven en instellingen die dat willen, kunnen dus sneller dan elders gebruik gaan maken van alle extra mogelijkheden. Bovendien biedt het extra keuzemogelijkheden, niet alleen op het gebied van internet(snelheid) maar ook wat betreft telefonie en digitale radio en tv. D66-fractievoorzitter Fons Potters: "De strijd tussen twee partijen is weliswaar soms ergerlijk en niet bepaald reclame voor glasvezel an sich, maar laat de markt dat vooral zelf uitvechten. Daar moet de gemeente geen partij in zijn en dat is de gemeente ook niet, gelukkig maar."
Uitvoering Maar dan de uitvoering. Daar komt de gemeente wel om de hoek kijken. De snelheid van de uitvoering gaat hard en D66 wilde weten of het soms niet te hard gaat. Zo zijn bewoners van de Jan van Galenstraat al enige tijd bezig om samen met de gemeente de speeltuin opgeknapt te krijgen. Zij kregen op een donderdagmiddag een brief dat vier dagen later een wijkverdeelpunt in de speeltuin gebouwd ging worden. Dan denk je al snel aan zo’n kastje, zoals we kennen van kabeltv of KPN. Maar deze wijkverdeelpunten zijn 6 meter bij 2,5 meter en 3 meter hoog, groter dus dan de gemiddelde schuur in Vught. D66 wilde weten of voor dergelijke gebouwen op gemeentegrond geen vergunning nodig is. En belangrijker nog: wie verzint zoiets, waarom is er geen inspraak van omwonenden mogelijk of op z'n minst enig overleg met de omwonenden.
Verkeerde been Uit de beantwoording van het college bleek dat ook zij zich verkeken hebben op de gebouwen, waarvan er van Reggefiber vijf in Vught komen. Het college was op het verkeerde been gezet door de benaming 'wijkverdeelpunt' dat in praktijk dus veel groter uitpakt dat je zou denken. Bovendien is in Vught-Zuid Glasvezel Vught al begonnen met de aanleg van glasvezel. Daarbij waren dergelijke bouwwerken niet nodig, maar voldeden kleine onopvallende kastjes in de wijk. De aanleg kost de gemeente niets. Als herbestrating niet goed gedaan is of er andere schade is, moet de glasvezelaanlegger dat betalen en/of herstellen. Klachten kunnen wel gemeld worden bij de gemeentelijke meldlijn op werkdagen tussen 9.00 en 12.30 uur: 073-6580111.
Uit het zicht onttrekken De bouw van de wijkcentrale aan de Jan van Galenstraat is stilgelegd. Er komt nu overleg met de omwonenden, wat D66 Vught betreft wel het minste dat je mag verwachten. D66 riep het college op bij de toekomstige bouwwerken extra op te letten. Eerder is al een wijkcentrale in het park aan de Van de Pollstraat / Van Voorst tot Voorststraat geplaatst. Dat bouwwerk staat weliswaar aan de rand van het park, maar het had natuurlijk veel beter aan het zicht onttrokken kunnen worden door het een paar meter verderop in het groen te bouwen. In de bossages erachter was nog genoeg ruimte, desnoods ten koste van wat struiken. Nu moet het wijkverdeelpunt weer omringd worden door groen en dat is een gemiste kans.
Ondergrondse centrales Nóg beter was het geweest als de gemeente vooraf had aangegeven dat de wijkverdeelpunten onder de grond aangelegd zouden moeten worden. Dat idee bracht PvdA-GroenLinks tijdens de commissievergadering in. De gemeente is weliswaar verplicht om mee te werken aan de bouw van de wijkverdeelpunten, maar kan tegelijkertijd daar ook eisen aan stellen.
De Groene Beuk Een ander punt van kritiek in de commissie is de tijdelijke huisvesting van Reggefiber in de voormalige basisschool De Groene Beuk aan de Van Voorst tot Voorststraat. Daar is niet alleen een kantoor, maar ook opslag van alle materialen en de plek dient als uitvalspunt voor alle tientallen medewerkers die de hele dag af en aan rijden. Bovendien worden op de plek doorlopend rollen glasvezelkabel afgeleverd, wat niet alleen voor een hoop overlast maar ook voor urenlange blokkade van de weg en levensgevaarlijke verkeerssituaties leidt. Voor deze activiteiten is geen vergunning afgegeven. De plek is nu voor een maatschappelijk bestemming en de bedoeling is dat er een woonbestemming op komt. Commerciële activiteiten zijn er niet toegestaan, alle huidige activiteiten zijn dus illegaal. Bovendien is hier de buurt op geen enkele manier geïnformeerd, zelfs niet (zoals in de Jan van Galenstraat) een paar dagen voor de vestiging. Onlangs is er wel een medewerker van de gemeente in de buurt gaan kijken. Ook hij constateerde de gevaarlijke situatie en erkende de overlast. Hij deelde enkele omwonende mee dat de gemeente een oplossing zoekt.
Marktpartij Voor D66 is dat de omgekeerde wereld en de partij ziet naast handhaven geen enkele rol voor de gemeente. Er is op dit moment ruimte genoeg te huur op bedrijventerreinen in Vught, de enige plek waar dergelijke activiteiten plaats mogen vinden. Reggefiber is een normale marktpartij die marktconform op zoek zou moeten gaan naar een uitvalsbasis die daarvoor geschikt is. Afgezien van de illegale activiteiten, is het ook nog oneerlijke concurrentie: plekken die in de verhuur staan lopen de kans op een klant mis.
Vrijbrief Al met al nogal wat onduidelijkheid bij de aanleg, die pas net begonnen is. Het college komt binnenkort met een nadere uitleg over de (on)mogelijkheden bij de aanleg. Voor D66 geldt nog steeds een volmondig ja voor glasvezel, maar van een vrijbrief bij de aanleg kan geen sprake zijn. Vught wordt verrijkt met minstens een glasvezelnetwerk en daar hoeft de gemeente wat D66 niets aan te verdienen. Het moet de gemeenschap echter ook geen geld kosten. Bovendien dient er inspraak en op z'n minst overleg te zijn op plekken waar de aanleg blijvende grote gevolgen heeft voor de wijk, zoals bij de aanleg van zogenoemde wijkcentrales. Want nu komen er vijf, wie weet welke aanbieders zich in de toekomst allemaal nog gaan melden.
Zie ook:– Schriftelijke vragen D66 over aanleg glasvezel in Vught (16/4/2011)- College pakt enige juiste rol in 'glasvezeloorlog': coördinatie en geen regie (3/5/2011)
Vragen over glasvezel?
Glasvezel VughtIndustrieweg 9c5262 GJ Vught073-6581418 [email protected] ReggefiberDorpsstraat 335261 CJ [email protected] Op- of aanmerkingen over de werkzaamheden?U kunt contact opnemen met de meldlijn van de gemeente Vught. Deze is alle werkdagen bereikbaar tussen 9.00 en 12.30 uur. Tel. 073-6580111. We hebben lang op de brief van de staatssecretaris uit Surhuisterveen moeten wachten. Hoe langer we op de brief van Atsma moesten wachten hoe hoger de verwachtingen werden. Het deed mij denken aan het verlangen naar post uit Nederland in de jaren dat ik in Afrika verbleef. De mobiele telefoon was nog niet uitgevonden, dus werd ik met brieven vanuit het thuisfront op de hoogte gehouden van wat er zoal speelde. Zo werd er eens in een brief tot in detail beschreven hoe de toilet was vernieuwd. Daar zat ik nou niet echt op te wachten, maar toch.
De klosWat viel de brief van het ministerie van Infrastructuur en Milieu uiteindelijk tegen. Alles wordt erbij gehaald maar de cruciale vraag 'Hoe nu verder met het verpakkingenbeleid?' wordt niet beantwoord. Wie er uiteindelijk verantwoordelijk wordt voor het verpakkingsmateriaal blijft in de lucht hangen. Als je maar liefst drie en vijftig bladzijden nodig hebt om je boodschap over te brengen is er iets mis. Blijkbaar heeft elke ambtenaar op het ministerie de opdracht gekregen om alle onderwerpen waar hij mee bezig was aan te leveren, als vulling voor de brief van de staatssecretaris. Het ziet er dan ook naar uit dat de gemeentes weer de klos zijn en voor de milieukosten op gaan draaien. Men maakt heel slim gebruik van het feit dat er geen gemeente in Nederland is die als eerste durft te stoppen met de kunststofinzameling.
Grondstoffenrotonde Het fenomeen 'grondstoffenrotonde' is ook in de brief terecht gekomen. Ik weet niet wat er precies mee bedoeld wordt: iets met infrastructuur misschien? In Vught zijn inmiddels alle gevaarlijke kruispunten, op een na, omgezet in rotondes. Dat is veiliger zegt men. Bij dat ene kruispunt heeft de raad anders beslist, het kruispunt werd politiek, vandaar. De rotondes sluiten prima aan op de zwaar gesubsidieerde 30 kilometer zones. De provincie had toen nog geld genoeg en verplichtte de gemeentes om binnen een bepaalde termijn de rotondes aan te leggen. Wat een snelle besluitvorming, zeker in vergelijking met de brief van het ministerie. Het nadeel nu is dat ik op mijn racefiets niet meer snel door de woonwijk mag fietsen. Als gewezen wielerfanaat zou je toch denken dat de staatssecretaris weet wat doorpakken is.
Henk Klösters is nog tot eind deze maand hoofdredacteur van het blad GRAM, waar deze column ook in verschijnt. GRAM is een afvalvakblad van de branchevereniging NVRD. Die verenigt de Nederlandse gemeenten verantwoordelijk voor afvalinzameling en reiniging en hun publieke bedrijven. Henk is nog steeds een actief D66'er en in de periode van 1994 en 2006 voorzitter van de raadsfractie van D66 Vught. Hoewel Henk vertrekt bij GRAM, heeft hij aangegeven columns te willen blijven schrijven voor deze website. De gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders van Vught zijn een proef gestart met papierloos werken. Een initiatief van de fractie van D66 Vught is uitgewerkt en de pilot is begonnen.
iPadHet komende half jaar zal van elke politieke partij één raadslid meedoen met de proef, dus 6 van de 21 raadsleden, te weten Fons Potters (D66), Guus van Woesik (Gemeentebelangen), Suzanne Otters (VVD), Toine van de Ven (PvdA-GroenLinks), Mirelle van Gemert (CDA) en Sjoers Janssens (SP). Ook burgemeester Roderick van de Mortel, de wethouders Wilbert Seuren, Peter Pennings en Peter van de Wiel alsmede de gemeentesecretaris, griffier en de raadadviseur gaan op deze manier een half jaar werken. Zij hebben de afgelopen dagen allemaal een iPad (zeer compacte computer) in bruikleen gekregen, waarop zij alle raadsstukken kunnen lezen en bewerken. Ook D66-commissielid Dianne Schellekens doet mee aan de proef. Zij had zelf al een iPad. Alle deelnemers krijgen het komende half jaar geen papieren stukken meer. Ook gaat het college van burgemeester en wethouders papierloos werken (en dus ook papierloos vergaderen).
Besparingen Papierloos werken betekent -voor de mensen die aan de proef meedoen- een einde aan de enorme stapels papier die elke maand verspreid worden onder de raadsleden. Volgens initiatiefnemer van de proef D66-fractievoorzitter Fons Potters is dat niet het enige en het belangrijkste voordeel en is het méér dan alleen papier en inkt besparen. "Als iedereen zo gaat werken, bespaart het ook nog een hoop geld. Ieder jaar worden vele duizenden euro's uitgegeven aan kopieerkosten en die uitgavenpost zou hiermee grotendeels kunnen komen te vervallen." Tijdens de proef wordt bijgehouden wat de besparingen zijn, al zullen de besparingen per definitie veel hoger zijn, als die enorme pakken papier voor niemand meer geprint en gekopieerd hoeven te worden.
Wennen Na een half jaar wordt de proef geëvalueerd. De fractie van D66 Vught is op voorhand al positief. In de praktijk blijkt dat papierloos werken vaak een kwestie van wennen is. Bovendien biedt het de mogelijkheden meer informatie aan raadsstukken te 'plakken' door middel van links.
Verbaasd Enkele weken terug kregen alle abonnees van Ziggo een folder over de nieuwe zenderpakketten in de brievenbus. De begeleidende brief eindigde als volgt:“U woont in een gemeente waar een afwijkend abonnementstarief geldt voor het standaardpakket. Wij zijn in gesprek met uw gemeente over het aanpassen van dit tarief naar een niveau dat in verhouding staat tot het aanbod. Dit betekent dat er later in het jaar een tariefswijziging kan volgen. Hierover ontvangt u nader bericht.” Het college van burgemeester en wethouders reageert net zo verbaasd, als D66, zo blijkt uit de antwoorden op de vragen: 'Met verbazing hebben wij kennis genomen van de mededeling in de brief van Ziggo. Wij zijn hierover niet benaderd en en hierover niet in gesprek met Ziggo. Wij weten dus ook niet wat Ziggo wil'.
Afspraak Inwoners van Vught betalen relatief weinig voor een standaard kabelabonnement. Het gaat om het simpelste abonnement, dus veelal mensen die alleen de kabel hebben voor radio en tv en geen digitale diensten afnemen. Zo'n abonnement kost in Vught 10,80 euro per maand, terwijl veel andere Ziggo-klanten 16,95 euro per maand betalen. Het lage tarief stamt uit de tijd dat het kabelnet door de gemeente verkocht werd. Afspraak was toen dat het tarief jaarlijks met maximaal de inflatie mocht stijgen. Aan die afspraak zit geen einddatum.
Brief aan Ziggo De destijds gesloten afspraak kan echter wel herzien worden. Voor wat, hoort wat. Ziggo zal de gemeente (de voormalige eigenaar van het kabelnet) voor het schrappen van die afspraak dan ook compenseren. Zonder die afspraak had de verkoopprijs destijds logischerwijs hoger moeten liggen. Maar het college ziet de bestaande afspraken nog steeds als geldig en heeft vooralsnog geen reden om hiervan af te wijken. Sterker nog: Vught gaat Ziggo een brief sturen om 'de huidige en vigerende contractafspraken onder de aandacht brengen'. Mocht er te zijner tijd toch een andere afspraak gemaakt worden, zal deze eerst aan de raad voorgelegd worden, zo blijkt uit de brief van het college van burgemeester en wethouders.
Tevreden D66 Vught is tevreden met deze zeer duidelijke antwoorden en toezeggingen. De vragen zorgden voor een storm aan -veelal verontwaardigde- reacties op onze website, maar vooral daarbuiten, op andere sites en fora die er aandacht aan besteedden. Punt van zorg is nog wel dat het de verwachting is dat het aantal analoge zenders de komende jaren nog verder zal afnemen. Onlangs verdwenen er al 3 zenders. Dus van extra verhogingen van de tarieven kan in Vught geen sprake van zijn, een verlaging zou dan eerder op zijn plaats zijn.
Zie ook:- de brief met de antwoorden op de schriftelijke vragen – D66 Vught: geen tariefstijging van 57% voor abonnement kabel-tv/radio D66 Vught is tegen een forse tariefsverhoging die kabelmaatschappij Ziggo wil doorvoeren in Vught. Volgens Ziggo vinden er nu onderhandelingen met de gemeente Vught plaats. Ziggo wil af van een oude afspraak, waarin staat dat het tarief voor het standaardpakket in Vught niet met meer dan de inflatie mag stijgen. Door die afspraak betalen inwoners van Vught minder dan abonnees in sommige andere gemeentes. Ziggo wil alle tarieven gelijktrekken. In dat geval gaan inwoners van Vught 57% meer betalen voor precies hetzelfde zenderpakket.
Folder Onlangs kregen alle abonnees van Ziggo een folder over de nieuwe zenderpakketten in de brievenbus. De begeleidende brief eindigde als volgt:
“U woont in een gemeente waar een afwijkend abonnementstarief geldt voor het standaardpakket. Wij zijn in gesprek met uw gemeente over het aanpassen van dit tarief naar een niveau dat in verhouding staat tot het aanbod. Dit betekent dat er later in het jaar een tariefswijziging kan volgen. Hierover ontvangt u nader bericht.”
Hieruit is niet letterlijk af te leiden dat het om een tariefsverhoging gaat. Het kan bij 'aanpassen' feitelijk ook om een verlaging gaan. Immers, Ziggo haalde onlangs drie zenders uit het analoge televisiepakket. Toch gaat het hier om een verhoging, een forse verhoging.Afspraak Inwoners van Vught betalen relatief weinig voor een standaard kabelabonnement. Het gaat om het simpelste abonnement, dus veelal mensen die alleen de kabel hebben voor radio en tv en geen digitale diensten afnemen. Zo'n abonnement kost in Vught 10,80 euro per maand, terwijl veel andere Ziggo-klanten 16,95 euro per maand betalen. Het lage tarief stamt uit de tijd dat het kabelnet door de gemeente verkocht werd. Afspraak was toen dat het tarief jaarlijks met maximaal de inflatie mocht stijgen. Aan die afspraak zit geen einddatum.
Compensatie Ziggo laat nu weten in onderhandeling te zijn met de gemeente Vught. De gemeente kan namelijk bepalen dat die afspraak van destijds van tafel gaat. Voor wat, hoort wat. Ziggo zal de gemeente (de voormalige eigenaar van het kabelnet) voor het schrappen van die afspraak dan ook compenseren. Zonder die afspraak had de verkoopprijs destijds logischerwijs hoger moeten liggen.
Exorbitant Een dergelijke 'tariefsaanpassing' heeft al plaatsgevonden in Leiden. De gemeente kreeg voor het schrappen van de oude afspraak 5 miljoen euro; de huishoudens in Leiden gingen na twee jaar bijna twee keer zoveel per maand betalen. Een tariefsaanpassing in Vught van 10,80 euro naar 16,95 euro zou een verhoging zijn van 57%. Exorbitant hoog, meent D66 Vught.
Schriftelijke vragenD66 Vught heeft het gemeentebestuur van Vught schriftelijke vragen gesteld over de kwestie. De partij wil graag weten wat de onderhandelingen precies inhouden en in welk stadium ze zijn. Ook wil D66 dat de gemeenteraad een finaal oordeel kan geven, mocht het ooit tot een andere afspraak dan wel een afkoopsom komen.
Zie ook:- De ingediende schriftelijke vragen van D66 vught– 'Overgang analoog naar digitaal moet zorgvuldig' (D66 landelijk)- D66 wil lager tarief bij minder analoge kanalen (D66 landelijk) Met mijn jongste dochter zojuist een korte trip gemaakt door Noord-Amerika. Op z’n Amerikaans, overal snel langs en dan thuis de foto’s bekijken om te zien waar we zoal geweest zijn. Met een dollar op zak een dollarama bezocht. Wist u dat geen enkel product een dollar kost? De prijs is minimaal $ 1.17, de belasting wordt bij de kassa toegevoegd.
Concurrentiekracht Als het aan het kabinet ligt krijgen wij dit ook in Nederland. Het streven is erop gericht om met lagere lasten op arbeid en met hogere lasten op consumptie toch voldoende geld binnen te halen. Op d’n duur een hoog BTW tarief. Dit is goed voor onze concurrentiekracht, werken en ondernemen moet lonender worden, aldus het kabinet.
Slanke overheid Maar we zijn er nog niet: daar past een slanke overheid bij, aldus Rutte en consorten. Het streven is erop gericht om te komen tot een overheid die zich vooral beperkt tot het zo goed mogelijk uitvoeren van de essentiële overheidstaken. Met een slanke overheid verdwijnt bureaucratie en wordt het huishoudboekje evenwichtiger. Eerlijk is eerlijk, ik was daar niet opgekomen.
Verkopen Maar wat doen we dan met de vele overheidsgedomineerde bedrijven, moeten we daar ook vanaf? Verkopen zoals in Griekenland gaat gebeuren? Het kabinet start in ieder geval met het creëren van meer gelijkheid in de markt; alle verzelfstandigde overheidsbedrijven gaan ook vennootschapsbelasting betalen.
Rompslomp Er verdwijnen ook belastingen. Zo verdwijnt al weer de in 2008 geïntroduceerde verpakkingenbelasting. Het resultaat werd opgebracht door ruim 4.000 belastingplichtigen, dat zijn er blijkbaar te weinig en leverde teveel administratieve rompslomp op, derhalve afschaffen. Ook is er het voornemen om de bijdrage aan het Afvalfonds af te schaffen. Wat er voor in de plaats komt is niet duidelijk. De stortplaatsen worden praktisch niet meer gebruikt. De afvalstoffenbelasting geheven op stortplaatsen wordt niet direct afgeschaft, maar het tarief wordt wel op nul gezet. De verbruiksbelasting op pruim- en snuiftabak heeft veel langer moeten wachten om nu te worden afgeschaft. Er komen nieuwe belastingen aan zoals de bankenbelasting. De introductie van een solidariteitsbelasting zoals in Griekenland komt er voorlopig nog niet.
Administratiekosten Vanuit Amerika kreeg ik zojuist het verzoek om 15 dollar over te maken voor het gebruik van de huurauto op de tolwegen, 5 dollar voor het rijden over de wegen en maar liefst 10 dollar aan administratiekosten. Daar moeten we in Nederland nog op wachten.
Henk Klösters is hoofdredacteur van het blad GRAM, waar deze column ook in verschijnt. GRAM is een afvalvakblad van de branchevereniging NVRD. Die verenigt de Nederlandse gemeenten verantwoordelijk voor afvalinzameling en reiniging en hun publieke bedrijven. Henk is nog steeds een actief D66'er en in de periode van 1994 en 2006 voorzitter van de raadsfractie van D66 Vught.