Isabellakazerne kopen of niet. Dat is de vraag waar de gemeente Vught voor staat. Nu het complex niet langer een Asielzoekerscentrum is, staat het leeg en wil het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) het graag verkopen. De gemeente Vught heeft het recht van eerste koop.
Opties Maar wat moet Vught hiermee? De woningmarkt zit op slot en met bijvoorbeeld alleen al het Stadshouderspark heeft de gemeente ruimte genoeg om de komende jaren woningen te kunnen bouwen. Woningen bouwen is dus geen optie? Wat wel, een hotel? Natuur? Niks doen? Het is allemaal mogelijk.
Kiezen De gemeente moet het snel weten, het Coa wil complex op korte termijn kwijt. Om de mogelijkheden te verkennen gaat D66 Vught zelf op pad, brainstormen over de mogelijkheden. Dit doen we vrijdagochtend 2 november tussen 09.00 en 12.00 uur. Alle D66-leden zijn hierbij van harte welkom. Voor het verkennen van de mogelijkheden met de Isabellakazerne worden we ondersteund door Jan Snelders, Partner van Idee & Ruimte en Frank Zwetsloot van Vireo Vastgoed.
Verkennen van het complex We beginnen met een wandeling over het complex. Dit om inspiratie op te doen en gevoel te krijgen voor de mogelijkheden. Daarna gaan we al Mindmappend aan de slag om de toekomst van de Isabellakazerne te verkennen. Het resultaat: ideeën, visies en plannen waarmee D66 Vught optimaal een debat over de Isabellakazerne aan kan.
Meedoen? Dus wil je meedoen, meld je aan bij Bjorn Hondelink [email protected] 06-24230155. We verzamelen om 09.00 uur bij de poort van de Isabellakazerne, Reutersedijk 7 in Vught. Om naar binnen te mogen is een legitimatiebewijs verplicht.
Zie ook: – D66 Vught na bezoek oud-kazerneterrein in Ede: volop kansen voor Isabellakazerne (15/5/2012) – D66 Vught: Probeer Isabellakazerne te herontwikkelen met de provincie (2/4/2012) De ontwikkelingen van de laatste jaren op de woningmarkt vragen om een aanpassing in de eerdere Woonvisie. Daarmee kan Vught de komende twee jaar vooruit. Met de huidige Woonvisie valt volgens het college van burgemeester en wethouders niet te werken. D66 begrijpt dat en werkt dan ook graag mee aan een herziening van het lijvige document, dat is opgesteld in een tijd dat de huizenprijzen elk jaar nog stegen.
Kwaliteit Voor D66 Vught staat voorop dat niet de aantallen woningen of ideologie zijn leidend zijn bij de bouw van woningen, maar de Vughtse behoefte en de kwaliteit van de woonomgeving. D66 wil graag extra nadruk op het bouwen van woningen voor ouderen, liefst in CPO-verband. Verder zijn aspecten als duurzaamheid, ecologisch bouwen, energiegebruik en kwaliteit van de woonomgeving voor D66 leidend bij bouwprojecten.
Moeilijke markt Die visie heeft D66 al jaren. Wat de afgelopen jaren wel is veranderd, is de huizenmarkt: een moeilijke markt in 2010. Inmiddels zit de markt potdicht en gebeurt er helemaal niets meer. Dat de gemeente of wij als gemeenteraad de Vughtse huizenmarkt wel even vlot trekken is een illusie. Goed dat het ook zo verwoord staat in de woon-memo.
Woningbouwverenigingen Ook de situatie rondom woningbouwverenigingen is de laatste tijd sterk veranderd. Deze organisaties opereren in feite als marktpartij, maar noemen zich maatschappelijke organisatie. Tegelijkertijd worden er top salarissen betaald die je nauwelijks ergens in het bedrijfsleven kunt verdienen. Zo kreeg de directeur van Woonwijze in 2010 het bedrag van 164.000 euro aan salaris, pensioenbijdrage en bonussen. Het is een onwaarschijnlijk hoog bedrag, vooral gerekend naar iedere huurwoning, maar daar gaat de Vughtse politiek niet over.
Prestatieafspraak De Vughtse politiek gaat echter wel over de manier waarop het college een verbintenis aangaat met woningbouwverenigingen. Momenteel is er een prestatieafspraak met Woonwijze, veruit de grootste woningbouwcorporatie van Vught. Ook deze stamt uit de tijd dat de huizenmarkt nog zo op slot zat als nu. Bovendien maakt het contract projecten op basis van Collectief Particulier Opdrachtgeverschap (CPO) onmogelijk. Verder is de gemeente verplicht een deel van vrijgekomen gronden voor weinig geld te leveren aan woningbouwcorporaties.
Investeringen D66 wil daar van af: woningbouwcorporaties handelen als marktpartij, onderhandel dan ook op die manier met ze. Prestatieafspraken zijn niet meer van deze tijd. Die dien je niet te maken met een marktpartij. Van oudsher waren corporaties gebonden aan gemeenten. Dat is niet meer zo. Niet-Vughtse corporaties investeerden de afgelopen jaren veel in Vught, terwijl Vughtse corporaties buiten Vught investeerden en zelfs daartoe momenteel verschillende nieuwe plannen hebben. De politiek gaat daar niet over. Dat is ook niet vast te leggen in prestatieafspraken: de woningbouwvereniging bepaalt altijd het eigen beleid.
Herontwikkeling Moet de gemeente dan banden met de Vughtse woningbouwcorporaties verbreken? Zeker niet, integendeel. Zij moeten veel meer ruimte krijgen, bijvoorbeeld om hun eigen bezit te herontwikkelen. En dan hebben de corporaties met huizen in Vught uiteraard een streepje voor: zij kunnen meer ontwikkelen, omdat zij het bezit al hebben. Een voorbeeld: een deel van een wijk met te ruim opgezette gedateerde rijen huizen afbreken en er vervolgens meer terugzetten? Wat D66 betreft groen licht. De gemeente dient in zo’n geval alle medewerking te verlenen, maar daar zijn geen prestatieafspraken voor nodig. Op zaterdag 3 november is de landelijke Natuurwerkdag. D66 heeft de afgelopen jaren in de politiek flink gestreden voor de natuur. Nu verruilen gemeenteraadsleden uit onder andere Vught, Sint-Michielsgestel en Boxtel én de leden van de Brabantse D66-fractie hun vergaderzalen voor natuurgebied de Geelders. Hier gaan ze aan de slag met het open zagen van de heide. Dit is nodig voor het behoud van het leefgebied van bijzondere dieren als de levendbarende hagedis, de hazelworm en het heideblauwtje.
Plek voor 120 mensen Staatsbosbeheer organiseert de Natuurwerkdag in de Geelders samen met Natuurwerkgroep Liempde en Heem-natuurgroep Sint-Oedenrode. Er kunnen maar liefst 120 mensen meedoen op deze locatie. Voor kinderen worden er speciale activiteiten georganiseerd. Anne-Marie Spierings, D66-Statenlid: "Ik heb al vier keer meegedaan aan de landelijke Natuurwerkdag, maar nog niet eerder in De Geelders. Het leek me leuk om met een groep D66'ers mee te doen. En de reacties van iedereen zijn ontzettend positief."
Blij Janneke de Groot is boswachter bij Staatsbosbeheer en verantwoordelijk voor de organisatie van de natuurwerkdag. Janneke: "Staatsbosbeheer is erg blij dat D66 de Brabantse natuur een handje wil helpen. Het geeft een gevoel van saamhorigheid en plezier om samen met de politici, maar ook met de kinderen en andere inwoners van het Groene Woud aan de slag te gaan." Er is nog een aantal plaatsen beschikbaar. Meld je aan via Natuurwerkdag.nl
Er zijn in Vught maar liefst zesduizend bezwaarschriften ingediend tegen de plannen met het spoor na het jaar 2020. Naar verwachting gaan er vanaf 2020 150 goederentreinen en 432 personentreinen door de gemeente rijden. Onacceptabel, meent D66 Vught. En dat is ook het oordeel van de inwoners van Vught.
Helft schrijft bezwaar Bijna de helft van alle huishoudens in het dorp een brief heeft geschreven. Het ongekend grote aantal reacties een duidelijk signaal hoe zeer Vughtenaren zich door de plannen bedreigd voelen in hun leefbaarheid, veiligheid en bereikbaarheid.
600 miljoen Tussen Meteren en Vught gaan vanaf 2020 flink meer treinen rijden, omdat intercity's zes keer per uur gaan rijden en er een afslag komt. In 2020 doorkruisen per dag 400 treinen Vught. Er is maar één mogelijkheid bespreekbaar om al die treinen door het dorp te laten rijden: door een verdiept spoor of een tunnel op het spoorweg tussen Den Bosch en Boxtel. Probleem: dat kost tussen de 300 tot 600 miljoen euro en er is maar 150 miljoen beschikbaar. Voor 300 miljoen gaat het spoor in een deel van Vught de grond, voor 600 miljoen in de hele bebouwde kom van Vught.
6000 zienswijzen Wehouder Wilbert Seuren (D66, Verkeer) reageert verheugd op het enorme aantal bezwaren dat is ingediend. "Ik heb het even gecheckt, maar er gaan echt zo'n 6.000 zienswijzen naar Den Haag, met één boodschap!" Formeel moet het Ministerie alle zienswijzen registreren en er op reageren. Seuren: "Maar nu meer dan de helft van alle Vughtse huishoudens een zienswijze heeft ingediend, zal Den Haag zich moeten gaan realiseren dat Vught recht heeft op een goede en structurele oplossing voor de infrastructurele problemen waarvoor wij hier in Vught gesteld worden".
40 pagina's Naast de ruim 6.000 zienswijzen van Vughtenaren, heeft ook het college van burgemeester en wethouders een zienswijze ingestuurd van maar liefst 40 pagina's. Strekking van deze zienswijze is dat PHS mogelijk is, maar alleen als er minimaal een verdiepte ligging van het spoor komt (N65 kruist hier dan op maaiveld). Inzet is een zo maximaal mogelijke verdiepte ligging (dus over een zo lang mogelijk stuk) en het verzoek aan het rijk hiervoor middelen op tafel te leggen. De zienswijze van de gemeente is HIER te lezen.
Zie ook: – Verdiept spoor in Vught nog lang geen gelopen race De gemeente Vught kent enkele initiatieven die Vught in de afgelopen jaren op de kaart hebben gezet. De kracht van kleinschaligheid zou je het kunnen noemen. Neem het initiatief om als kleine gemeenschap zelf een eigen glasvezelnet aan te leggen. Helaas leek dit te mislukken. Er kwam een kink in de kabel tussen de initiatiefnemer, een Vughtse ondernemer en een plotseling afhakende woningbouwcorporatie. Het glasvezelnetwerk is er via een omweg toch gekomen. Met het initiatief om een van de vier landmarks te behouden ging het weer bijna mis. Zonder hulp van de woningcorporatie wordt de Petruskerk gelukkig toch behouden.
Energiekosten De ergernis die bij mij ontstaat over de wijze waarop de grote energiemaatschappijen opereren vraagt om actie. We moeten zelfs extra gaan betalen voor vervuilende kolencentrales. Als men alles op zijn beloop laat, betalen de huurders bij een woningbouwcorporatie over enkele jaren maandelijks beduidend meer aan energiekosten dan aan huurkosten.
Energieopwekking Er is een energierevolutie nodig. Hoe kun je ervoor zorgen dat we niet blindelings worden overgeleverd aan de grote Europese energiemaatschappijen? Ligt hier niet een uitdaging om middels een burgerinitiatief zelf de handen uit de mouwen te steken voor een beter klimaat. Olie, de fossiele brandstof, levert een verhoogde CO2-emissie op. Elektrische auto’s is nog lang geen gemeengoed en de productie van deze auto’s moet schoner. Onze gasvoorraad raakt op. Als we geen actie ondernemen naar alternatieven gaan we na olie en gas gewoon weer over op kolencentrales. De kolenvoorraden in de wereld zijn immers onuitputtelijk.
Kernenergie En dan is er nog de kernenergie. Het stoppen met kernenergie staat al op de agenda bij twee grote industrielanden. In Duitsland onder invloed van de Groenen en in Japan onder invloed van een tsunami. Als ons klimaat ons dierbaar is moeten we meer gebruik maken van zon, wind, waterkracht en biogas. Ook kunnen we nog steeds ons energieverbruik verminderen. Het kan altijd nog beter. In Japan trof ik laatst in Kyoto, daar waar ooit een van de belangrijkste klimaatconferentie heeft plaatsgevonden, vele gekoelde frisdrankautomaten langs de openbare weg. Pal in de zon, geen bescherming tegen de dagelijks zon, laat staan gebruikmakend van een zonnepaneel. Ook in een land waar de kernenergie is uitgevallen valt nog veel winst te behalen.
Burgerinitiatief Hoe nu verder? Hoe breek je de macht van de energiebedrijven in het belang van je huurders? Ligt hier soms weer een taak voor de woningbouwcorporatie? Het gaat hierbij nu niet om een goedkopere eigen glasvezelaansluiting, maar om lagere energielasten. Er moet allereerst iets als een duurzaamheidvirus in Vught worden geïntroduceerd. Precies zoiets als toen de consument de fosfaatrijke wasmiddelen boycotte. Vervolgens moeten de initiatieven van particulieren aan elkaar worden gekoppeld, samen sterker moet het credo worden. En goed onderhandelen met de netwerkbeheerder zodat de revenuen van de eigen investeringen worden terugverdiend.
Sociale duurzaamheid, een uitdaging voor de woningbouwcorporatie. Drie maal is scheepsrecht.
Henk Klösters was van 1994 tot 2006 fractievoorzitter van D66 Vught en is nog steeds actief volger van de fractie. Professioneel was hij lang werkzaam in de afvalbranche. Verder was en is hij actief in het Vughtse verenigingsleven, nu onder meer als voorzitter van Zwaluw VFC.
Lees alle eerder op deze website verschenen columns van Henk op www.d66vught.nl/henkklosters Er is weinig animo onder de inwoners van Vught om op de huidige manier door te gaan met de jaarlijkse zomerkermis in het centrum. Dat is de uitslag van de D66 Stemtent, die met een stelling over de toekomst van de kermis onlangs in het centrum van Vught stond. Geen kermis Maar liefst 72,2 procent van de mensen die een enquêteformulier met vijf mogelijkheden inleverde, koos voor de optie dat de gemeente geen kermis meer moet organiseren en dat een eventuele organisatie overgelaten kan worden aan de Vughtse middenstand.
Lobby Dat de verdiepte ligging meegenomen wordt in het onderzoek is te danken aan de uitstekende lobby van de gemeente en de Vughtse politiek. Wanneer het maar mogelijk is, worden vanuit Vught signalen afgegeven aan het Ministerie en de leden van de Tweede Kamer over de bijzondere situatie in Vught. Ook D66 gebruikt iedere gelegenheid om de problematiek onder de aandacht van de Haagse vertegenwoordigers te brengen, zoals vorige week bij een bezoek van een team kandidaat-Kamerleden.
Samen voor Vught Maar nog belangrijker is misschien wel de houding van de samenwerkende belangenorganisaties Samen voor Vught, twaalf gezamenlijke buurt- en wijkverenigingen dichtbij het spoor. Samen voor Vught heeft door een positieve inbreng tijdens de werksessies met Prorail en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, ervoor gezorgd dat een verdiepte variant meegenomen wordt in de verkenning.
Taakstellend budget Gaat het nu helemaal goed? Het antwoord daarop is nee. Het rijk heeft een taakstellend budget voor het programma Hoogfrequent Spoor, dit is voor alle maatregelen in heel Nederland vastgesteld op 4,6 miljard euro. Voor de maatregelen in Vught is een taakstellend budget bepaald op 150 miljoen euro, dat is ongeveer 3,2 procent van het gehele budget.
600 miljoen Tijdens de vier informatie-bijeenkomsten op 18 september is door een vertegenwoordiger van het ministerie aangegeven, dat een verdiepte ligging in Vught ongeveer 600 miljoen euro kost. Dat geld heeft het rijk niet voor Vught beschikbaar. Het verschil tussen de investering van 600 miljoen en het beschikbare budget van 150 miljoen, 450 miljoen moet door de regio opgebracht worden.
Onmogelijk 450 miljoen kan natuurlijk nooit door de regio, gemeenten en provincie opgebracht worden. Voor de N65 draagt de regio al 50 miljoen euro bij, waarvan de gemeente Vught 11,3 miljoen bijdraagt. Dat is voor de gemeente al een enorm groot bedrag.
Hoe nu verder? Wat kan de gemeente en alle inwoners doen? De druk op het Ministerie, Prorail, Tweede Kamer en de Provincie moeten hoog blijven zoniet opgevoerd worden. Zij moeten beseffen dat het Programma Hoogfrequent Spoor onaanvaardbare consequenties heeft voor Vught. Dat Vught best wil mee werken, maar dat Vught niet nog eens kan meebetalen. Vught draagt ook al meer dan 10 miljoen euro bij aan de verdieping van de N65.
Zienswijze De strijd is dus nog niet gestreden. Om dit helder te maken moeten alle inwoners van Vught zienswijzen indienen tegen de Notitie Uitgangspunten en Detailniveau, Milieueffectrapportage Programma Hoogfrequent Spoorvervoer Meteren Boxtel. Zie hiervoor de website van het Centrum Publieksparticipatie. Klik HIER
Voor vragen aan de D66 Vught kun je altijd terecht bij onze fractie. Klik HIER. Ons burgerraadslid Bjorn Hondelink heeft in eerste instantie het dossier in zijn portefeuille. De tijden dat we het karton als verpakkingsmateriaal samen met papier naar de “Jeep” brachten liggen nog niet zo lang achter ons. Het leverde de “Jeep” veel geld op. De gemeente Vught ging het zelf doen. Eerst met de “splitser” langs de deur om de afzonderlijke afvalstromen, waaronder het papier, op te halen. En met de komst van het extra brengsysteem, het zogenaamde milieustation, is aangetoond dat de Vughtenaren zelfs bereid zijn om diverse afvalstromen zelf weg te brengen. Het alleenrecht van de gemeente om zich met al deze afvalstromen te bemoeien is echter aan het verdwijnen. De burger gaat steeds meer op zoek naar eigen gewin. Wat gebeurt er als een bedrijf de Vughtse burger de mogelijkheid biedt om daar tegen uitbetaling oud-papier aan te leveren?
Groeiende markt Neem de gebruikte kleding; de stijgende katoen- en kledingprijzen zorgen voor een groeiende markt. Een kilo kleding levert in de markt al snel 75 eurocent op. De geplaatste kleding verzamelcontainers in Vught, zoals bij de voetbalclub, leveren geld op voor die vereniging. Vanwege de verminderde verkopen bij kledingzaken en de hoge vergoeding voor gebruikte kleding zie je bij de kledingzaken daar ook een zekere interesse ontstaan. Degene die de moeite neemt om de gebruikte kleding weg te brengen krijgt voortaan geld, in plaats van de gemeente of de sportvereniging. Deze trend zal zich verder voortzetten. Er zullen meer bedrijven geïnteresseerd raken in specifieke afvalstromen. Daarbij wordt afval als grondstof steeds meer een interessant lokkertje om de klant in de zaak te krijgen. De kringloopwinkel krijgt serieuze concurrentie.
Hergebruik is altijd beter dan recycling Het kan lonen om te onderzoeken of het repareren van elektronica niet goedkoper is dan directe vervanging. Mede vanwege de economische crisis ontstaat er handel om de oude desktopcomputer van een nieuwe harde schijf te voorzien zodat deze weer jaren mee kan. En dan zijn er de bruikbare mobieltjes die zonder slag of stoot worden vervangen door hippe, met nieuwe apps voorziene, exemplaren. De oude mobieltjes kunnen een tweede leven krijgen in Afrika en Azië. Hergebruik is altijd beter dan recycling. Consumenten kunnen nu al honderden euro’s terugkrijgen voor hun her te gebruiken oude telefoon. Er is een markt waar de consument zijn voordeel uit kan halen.
Duurzaam ontleden Het probleem blijft dat recycling van bijvoorbeeld laptops en andere apparatuur nog geen goede duurzame recyclingmarkt kent. Te ingewikkeld, bij de ontwikkeling van het apparaat is meestal geen rekening gehouden dat de zeldzame metalen, zoals goud, zilver en coltan, er weer uitgehaald zouden moeten worden. Het opstoken van onbruikbare telefoons op vuilnisbelten in Afrika om er slechts alleen koper uit te winnen is niet duurzaam. Dat zou beter moeten, terug naar Europa is een reële optie om dan hier duurzaam te worden ontleed. Daar worden we allemaal beter van.
Gemeente buitenspel Het zelf wegbrengen van allerlei materialen, naar Piet de Mollenpiet, zoals we de oud ijzerman in mijn geboortedorp noemde, komt steeds dichterbij. De burger kan zelf meer geld halen uit zijn overbodige spullen. Het gebruik van marktplaats.nl en de rommelmarkt op Koningsdag zullen niet meer voldoende blijken te zijn. De gemeente komt meer en meer buitenspel te staan.
Henk Klösters was van 1994 tot 2006 fractievoorzitter van D66 Vught en is nog steeds actief volger van de fractie. Professioneel was hij lang werkzaam in de afvalbranche. Verder was en is hij actief in het Vughtse verenigingsleven, nu onder meer als voorzitter van Zwaluw VFC.
Lees alle eerder op deze website verschenen columns van Henk op www.d66vught.nl/henkklosters D66 heeft in Vught bij de Tweede Kamerverkiezingen een opvallend goed resultaat geboekt. 11,1 procent van de uitgebrachte in Vught stemmen ging naar D66. Bij de vorige verkiezingen voor de Tweede Kamer in 2010 stemde 9,3 procent in Vught op D66. In 2006 was de score nog 1,9 procent. Uitslag in Vught van de meest relevante partijen VVD 32,7 (25,7) +7,0 PvdA 21,5 (17,4) +4,1 SP 12,6 (12,1) +0,5 D66 11,1 (9,3) +1,8 PVV 7,6 (12,0) -4,4 CDA 7,2 (13,6) -6,4 GL 2,5 (6,9) -4,4 50plus 2,0 (-) +2,0 Vierde partij D66 werd dus vierde in Vught. Nooit eerder behaalde D66 in Vught zo’n hoge score bij verkiezingen voor de Tweede Kamer. Het CDA daarentegen kreeg nog nooit zo weinig stemmen in Vught. Zoals bij alle verkiezingen, behaalde de PVV relatief weinig stemmen in Vught. De lokale kandidaat van de SP hoog op de lijst, leverde de SP nauwelijks extra stemmen op. Lat hoog D66 Vught had vooraf de lat weer hoog gelegd: we gingen voor de hoogste score van Zuid-Nederland (Zeeland, Brabant, Limburg). Vorig jaar bij de verkiezingen voor Provinciale Staten lukte dat nèt wel, maar deze verkiezingen lukte het nèt niet. Waalre scoorde met 11,2 procent iets hoger. Daarbij moet opgemerkt worden dat Waalre een kandidaat op de D66-lijst had, wat mogelijk extra stemmen trok. Maar het lukte wel om alle grote steden weer achter ons te laten. 1 Waalre (11,2) 2 Vught (11,1) 3 Breda (10,8) 4 Eindhoven (10,7) 5 Den Bosch (10,2) 6 Nuenen (10,1) 7 Tilburg (10) Vergelijking landelijk Landelijk kreeg D66 ruim 8 procent. Vught lag daar met 11,1 procent dus fors boven. Landelijk kreeg D66 14,4 procent meer stemmen dan in 2010. Vught deed daar nog een schepje bovenop: in Vught kreeg D66 nu 19,4 procent meer stemmen dan in 2010. Als Vught de Tweede Kamer had gekozen, had D66 17 zetels gekregen. Molenven Binnen Vught behaalde D66 verreweg de meeste stemmen bij stembureau het Molenven (ruim 18 procent). Ook bij De Braacken, De Lichtstraat en Schoonveld werd bovengemiddeld op D66 gestemd. De stembureaus Elisabeth, De Baarzen en de Vughtse Heide lagen ongeveer op het Vughtse gemiddelde. Daarbij moet opgemerkt worden dat De Vughtse Heide bepaald geen gemiddeld stembureau is. De VVD haalde daar bijna 68 procent van de stemmen. D66 werd er met ongeveer 11 procent op ruime afstand de tweede partij. De PvdA werd daar derde met 7,6 procent. Geslaagd D66 Vught kijkt terug op een geslaagde campagne. Nooit eerder werd deze voor landelijke verkiezingen zo groots opgezet. Er is veel dagen geflyerd bij winkelcentra, op het station en uiteraard huis-aan-huis. Ook bezocht de grote campagnebus met top-D66-kandidaten Vught. Bij dat bezoek werd nog eens aandacht gevraagd voor de infra-problemen waarmee Vught te maken heeft (A2 en N65) en te maken krijgt (PHS, spoor). Bekijk hier het item van de Vughtse tv-zender LTV over de komst van de campagnebus naar Vught, waar oa burgemeester Roderick van de Mortel de delegatie toesprak. Klik HIER. Interview bij Omroep Brabant radio op de dag voor de verkiezingen. Het interview is terug te luisteren: klik HIER. Lees het verslag terug van de activiteiten in het laatste weekend voor de verkiezingen, waarin we ook 100 strandballen weggaven bij de IJzeren Man. Klik HIER. Kiezers, nogmaals bedankt! De volgende verkiezingen zijn in principe in maart 2014. Dan worden er weer nieuwe gemeenteraden gekozen. Hoogste scores D66 verkiezingen Tweede Kamer 2012: (alle scores van de 413 Nederlandse gemeenten boven de 11 procent) 1 Saba 54,8 2 Utrecht 17,4 Wageningen 17,4 4 Oegstgeest 15,6 5 Delft 15,3 Leiden 15,3 7 Amsterdam 15,1 8 Rozendaal 14,3 9 Bloemendaal 14,2 10 Bussum 12,9 Heemstede 12,9 12 Nijmegen 12,8 13 Naarden 12,7 14 Amstelveen 12,6 15 Voorschoten 12,4 16 Haarlem 12,3 Ouderkerk a/s Amstel 12,3 18 Haren 12,2 Groningen 12,2 20 De Bilt 11,9 Renkum 11,9 22 Bunnik 11,6 23 Hilversum 11,5 24 Zeist 11,2 Waalre 11,2 26 VUGHT 11,1 Leidschendam-Voorburg 11,1Een top-delegatie van D66 heeft zaterdag een bezoek gebracht aan Vught. Niet alleen werd de hele Marktveldpassage 'groen-wit' gekleurd, ook was er voor de D66-delegatie ruime aandacht voor de infrastructurele problemen waarmee Vught te maken heeft (N65/A2) en te maken krijgt (spoor).
Aankomst Bij aankomst van 'dé bus' om 14.15 uur bij het raadhuis ging een deel van de in totaal meer dan vijftig aanwezige D66'ers richting het centrum om te flyeren en werden D66-kandidaat-Kamerleden Stientje van Veldhoven, Michiel Verkoulen uit Helmond, Femke Dingemans uit Kaatsheuvel, Paul de Beer uit Breda en Eelco Keij (New York/Berkel-Enschot) bijgepraat door burgemeester Roderick van de Mortel. D66 Vught kaart het Vughtse infra-probleem wel vaker aan in Den Haag, maar wilde van deze gelegenheid graag gebruik maken om nogmaals de urgentie duidelijk te maken.
Leefbaarheid Stientje van Veldhoven, nummer 2 op de D66-lijst en al twee keer verkozen tot groenste Kamerlid van Nederland, verklaarde na de toespraak van Van de Mortel dat zij het Vughtse probleem onderkent en zegde toe alle medewerking te geven aan oplossingen. "D66 is dé partij voor de leefbaarheid en die staat ook in Vught voorop. D66 is tegelijkertijd ook een partij die economische groei en groei van mobiliteit niet in de weg wil staan en dat willen we op realistisch groene manier", aldus van Veldhoven.
Marktveldpassage 'groen-wit' Vervolgens sloot de groep zich aan bij de andere vrijwilligers van het campagneteam in het centrum van Vught. Opeens waren er in de Marktveldpassage meer mensen in D66-shirt dan er winkelend publiek was. Alexander Pechtold, die ook gepland stond, kon helaas pas vanaf Den Bosch bij de campagneactiviteiten aanhaken. Niet alleen Vught, maar ook Eindhoven en Tilburg moesten helaas zijn komt missen. Na het rondje Vught, stapte een deel van het Vughtse campagneteam ook in de bus om vervolgens in een bomvol Den Bosch mee te flyeren.
Nog meer campagne Overigens was de komst van de campagnebus maar een deel van de campagne in Vught. Eerder op de dag werd er al enkele uren campagne gevoerd op het Moleneindplein en bij de Marktveldpassage. Vrijdag 7 september werd er op het station van Vught bovendien geflyerd tijdens de ochtendspits. Tussen de treinen door praatte hij kandidaat-Kamerlid Femke Dingemans nog bij over het infra-probleem van Vught. Die afspraak stond al. De komst van de bus op zaterdag was lange tijd onzeker, vandaar dat zij al geregeld was. Nu was er dus dubbel aandacht voor de infra-problemen in Vught, maar volgens D66 Vught zijn die niet vaak genoeg aan te kaarten.
100 gratis strandballen Op zondag 9 september ging de campagne 'gewoon' verder. Vanaf 11 uur werden er bij de IJzeren Man 100 strandballen van D66 uitgedeeld. Het campagneteam was snel door de voorraad heen op deze fantastische stranddag. Vanaf 16 uur werd er wederom geflyerd bij AH in het centrum. Ook de komende dagen zijn er nog enkele campagne-activiteiten. Houd daarvoor de agenda van deze website en/of ons twitteraccount in de gaten.
Lat De Vughtse afdeling heeft de lat weer torenhoog gelegd: we willen in Vught het hoogste percentage stemmers van alle gemeenten in Zuid-Nederland behalen. De lat legden we vorig jaar bij de verkiezingen van provinciale staten ook al zo hoog. En met succes! We scoorden nèt iets hoger dan Breda.
■ Voor de verkiezingen is een speciale, landelijke campagne-website online. Waarom D66? Daarom D66! Klik hier voor die website.
■ Steun de campagne van D66. Sms D66 naar 1008 en doneer eenmalig 3 euro.
Aankomst van de bus bij het raadhuis van Vught
Wilbert Seuren en Stientje van Veldhoven
Stientje van Veldhoven en burgemeester Van de Mortel
Burgemeester Roderick van de Mortel spreekt een deel van de delegatie toe.
D66-statenlid Ingrid Oomen en de
Vughtse campagneleider Dion Meeuwissen
Op naar de Marktveldpassage
Meer D66'ers dan winkelend publiek. "En nu vooruit!"
D66-statenlid Annemarie Spierings, Roel Bouwman van D66 Gestel, de kandidaat-Kamerleden Femke Dingemans, Eelco Keij en Paul de Beer en D66-burgerraadslid Bjorn Hondelink
Bus maakt zich op voor vetrek naar de volgende plaats: Den Bosch
Stientje van Veldhoven en Alexander Pechtold in een bomvol Den Bosch
Bekijk meer foto's op onze pagina op Facebook.
Meer over de aanwezige kandidaat-Kamerleden:
Stientje van Veldhoven Meer info, klik HIER
Michiel Verkoulen Meer info, klik HIER
Femke Dingemans Meer info, klik HIER
Paul de Beer Meer info, klik HIER
Eelco Keij Meer info, klik HIER of HIER
Eerder op de dag stond D66 ook al in het centrum van Vught
Wilbert Seuren en kandidaat-Kamerlid Femke Dingemans, vrijdagochtend op station Vught 'tussen de treinen door'.
Strandballenactie zondag 9 september bij de IJzeren Man
Zie ook: – D66-stamtaxi rijdt weer op 12 september – Campagne Vught in volle gang – Landelijke verkiezingswebsite
Verder viel ook Omroep Brabant Radio de campagne van D66 Vught op. 11 september kwam verslaggever Femke de Jong naar Vught. Beluister haar radioverslag HIER.
Wat te doen met de Opties Maar wat moet Vught hiermee? De woningmarkt zit op slot en met bijvoorbeeld alleen al het Stadshouderspark heeft de gemeente ruimte genoeg om de komende jaren woningen te kunnen bouwen. Woningen bouwen is dus geen optie? Wat wel, een hotel? Natuur? Niks doen? Het is allemaal mogelijk.
Kiezen De gemeente moet het snel weten, het Coa wil complex op korte termijn kwijt. Om de mogelijkheden te verkennen gaat D66 Vught zelf op pad, brainstormen over de mogelijkheden. Dit doen we vrijdagochtend 2 november tussen 09.00 en 12.00 uur. Alle D66-leden zijn hierbij van harte welkom. Voor het verkennen van de mogelijkheden met de Isabellakazerne worden we ondersteund door Jan Snelders, Partner van Idee & Ruimte en Frank Zwetsloot van Vireo Vastgoed.
Verkennen van het complex We beginnen met een wandeling over het complex. Dit om inspiratie op te doen en gevoel te krijgen voor de mogelijkheden. Daarna gaan we al Mindmappend aan de slag om de toekomst van de Isabellakazerne te verkennen. Het resultaat: ideeën, visies en plannen waarmee D66 Vught optimaal een debat over de Isabellakazerne aan kan.
Meedoen? Dus wil je meedoen, meld je aan bij Bjorn Hondelink [email protected] 06-24230155. We verzamelen om 09.00 uur bij de poort van de Isabellakazerne, Reutersedijk 7 in Vught. Om naar binnen te mogen is een legitimatiebewijs verplicht.
Zie ook: – D66 Vught na bezoek oud-kazerneterrein in Ede: volop kansen voor Isabellakazerne (15/5/2012) – D66 Vught: Probeer Isabellakazerne te herontwikkelen met de provincie (2/4/2012) De ontwikkelingen van de laatste jaren op de woningmarkt vragen om een aanpassing in de eerdere Woonvisie. Daarmee kan Vught de komende twee jaar vooruit. Met de huidige Woonvisie valt volgens het college van burgemeester en wethouders niet te werken. D66 begrijpt dat en werkt dan ook graag mee aan een herziening van het lijvige document, dat is opgesteld in een tijd dat de huizenprijzen elk jaar nog stegen.
Kwaliteit Voor D66 Vught staat voorop dat niet de aantallen woningen of ideologie zijn leidend zijn bij de bouw van woningen, maar de Vughtse behoefte en de kwaliteit van de woonomgeving. D66 wil graag extra nadruk op het bouwen van woningen voor ouderen, liefst in CPO-verband. Verder zijn aspecten als duurzaamheid, ecologisch bouwen, energiegebruik en kwaliteit van de woonomgeving voor D66 leidend bij bouwprojecten.
Moeilijke markt Die visie heeft D66 al jaren. Wat de afgelopen jaren wel is veranderd, is de huizenmarkt: een moeilijke markt in 2010. Inmiddels zit de markt potdicht en gebeurt er helemaal niets meer. Dat de gemeente of wij als gemeenteraad de Vughtse huizenmarkt wel even vlot trekken is een illusie. Goed dat het ook zo verwoord staat in de woon-memo.
Woningbouwverenigingen Ook de situatie rondom woningbouwverenigingen is de laatste tijd sterk veranderd. Deze organisaties opereren in feite als marktpartij, maar noemen zich maatschappelijke organisatie. Tegelijkertijd worden er top salarissen betaald die je nauwelijks ergens in het bedrijfsleven kunt verdienen. Zo kreeg de directeur van Woonwijze in 2010 het bedrag van 164.000 euro aan salaris, pensioenbijdrage en bonussen. Het is een onwaarschijnlijk hoog bedrag, vooral gerekend naar iedere huurwoning, maar daar gaat de Vughtse politiek niet over.
Prestatieafspraak De Vughtse politiek gaat echter wel over de manier waarop het college een verbintenis aangaat met woningbouwverenigingen. Momenteel is er een prestatieafspraak met Woonwijze, veruit de grootste woningbouwcorporatie van Vught. Ook deze stamt uit de tijd dat de huizenmarkt nog zo op slot zat als nu. Bovendien maakt het contract projecten op basis van Collectief Particulier Opdrachtgeverschap (CPO) onmogelijk. Verder is de gemeente verplicht een deel van vrijgekomen gronden voor weinig geld te leveren aan woningbouwcorporaties.
Investeringen D66 wil daar van af: woningbouwcorporaties handelen als marktpartij, onderhandel dan ook op die manier met ze. Prestatieafspraken zijn niet meer van deze tijd. Die dien je niet te maken met een marktpartij. Van oudsher waren corporaties gebonden aan gemeenten. Dat is niet meer zo. Niet-Vughtse corporaties investeerden de afgelopen jaren veel in Vught, terwijl Vughtse corporaties buiten Vught investeerden en zelfs daartoe momenteel verschillende nieuwe plannen hebben. De politiek gaat daar niet over. Dat is ook niet vast te leggen in prestatieafspraken: de woningbouwvereniging bepaalt altijd het eigen beleid.
Herontwikkeling Moet de gemeente dan banden met de Vughtse woningbouwcorporaties verbreken? Zeker niet, integendeel. Zij moeten veel meer ruimte krijgen, bijvoorbeeld om hun eigen bezit te herontwikkelen. En dan hebben de corporaties met huizen in Vught uiteraard een streepje voor: zij kunnen meer ontwikkelen, omdat zij het bezit al hebben. Een voorbeeld: een deel van een wijk met te ruim opgezette gedateerde rijen huizen afbreken en er vervolgens meer terugzetten? Wat D66 betreft groen licht. De gemeente dient in zo’n geval alle medewerking te verlenen, maar daar zijn geen prestatieafspraken voor nodig. Op zaterdag 3 november is de landelijke Natuurwerkdag. D66 heeft de afgelopen jaren in de politiek flink gestreden voor de natuur. Nu verruilen gemeenteraadsleden uit onder andere Vught, Sint-Michielsgestel en Boxtel én de leden van de Brabantse D66-fractie hun vergaderzalen voor natuurgebied de Geelders. Hier gaan ze aan de slag met het open zagen van de heide. Dit is nodig voor het behoud van het leefgebied van bijzondere dieren als de levendbarende hagedis, de hazelworm en het heideblauwtje.
Plek voor 120 mensen Staatsbosbeheer organiseert de Natuurwerkdag in de Geelders samen met Natuurwerkgroep Liempde en Heem-natuurgroep Sint-Oedenrode. Er kunnen maar liefst 120 mensen meedoen op deze locatie. Voor kinderen worden er speciale activiteiten georganiseerd. Anne-Marie Spierings, D66-Statenlid: "Ik heb al vier keer meegedaan aan de landelijke Natuurwerkdag, maar nog niet eerder in De Geelders. Het leek me leuk om met een groep D66'ers mee te doen. En de reacties van iedereen zijn ontzettend positief."
Blij Janneke de Groot is boswachter bij Staatsbosbeheer en verantwoordelijk voor de organisatie van de natuurwerkdag. Janneke: "Staatsbosbeheer is erg blij dat D66 de Brabantse natuur een handje wil helpen. Het geeft een gevoel van saamhorigheid en plezier om samen met de politici, maar ook met de kinderen en andere inwoners van het Groene Woud aan de slag te gaan." Er is nog een aantal plaatsen beschikbaar. Meld je aan via Natuurwerkdag.nl

Helft schrijft bezwaar Bijna de helft van alle huishoudens in het dorp een brief heeft geschreven. Het ongekend grote aantal reacties een duidelijk signaal hoe zeer Vughtenaren zich door de plannen bedreigd voelen in hun leefbaarheid, veiligheid en bereikbaarheid.
600 miljoen Tussen Meteren en Vught gaan vanaf 2020 flink meer treinen rijden, omdat intercity's zes keer per uur gaan rijden en er een afslag komt. In 2020 doorkruisen per dag 400 treinen Vught. Er is maar één mogelijkheid bespreekbaar om al die treinen door het dorp te laten rijden: door een verdiept spoor of een tunnel op het spoorweg tussen Den Bosch en Boxtel. Probleem: dat kost tussen de 300 tot 600 miljoen euro en er is maar 150 miljoen beschikbaar. Voor 300 miljoen gaat het spoor in een deel van Vught de grond, voor 600 miljoen in de hele bebouwde kom van Vught.
6000 zienswijzen Wehouder Wilbert Seuren (D66, Verkeer) reageert verheugd op het enorme aantal bezwaren dat is ingediend. "Ik heb het even gecheckt, maar er gaan echt zo'n 6.000 zienswijzen naar Den Haag, met één boodschap!" Formeel moet het Ministerie alle zienswijzen registreren en er op reageren. Seuren: "Maar nu meer dan de helft van alle Vughtse huishoudens een zienswijze heeft ingediend, zal Den Haag zich moeten gaan realiseren dat Vught recht heeft op een goede en structurele oplossing voor de infrastructurele problemen waarvoor wij hier in Vught gesteld worden".
40 pagina's Naast de ruim 6.000 zienswijzen van Vughtenaren, heeft ook het college van burgemeester en wethouders een zienswijze ingestuurd van maar liefst 40 pagina's. Strekking van deze zienswijze is dat PHS mogelijk is, maar alleen als er minimaal een verdiepte ligging van het spoor komt (N65 kruist hier dan op maaiveld). Inzet is een zo maximaal mogelijke verdiepte ligging (dus over een zo lang mogelijk stuk) en het verzoek aan het rijk hiervoor middelen op tafel te leggen. De zienswijze van de gemeente is HIER te lezen.
Zie ook: – Verdiept spoor in Vught nog lang geen gelopen race De gemeente Vught kent enkele initiatieven die Vught in de afgelopen jaren op de kaart hebben gezet. De kracht van kleinschaligheid zou je het kunnen noemen. Neem het initiatief om als kleine gemeenschap zelf een eigen glasvezelnet aan te leggen. Helaas leek dit te mislukken. Er kwam een kink in de kabel tussen de initiatiefnemer, een Vughtse ondernemer en een plotseling afhakende woningbouwcorporatie. Het glasvezelnetwerk is er via een omweg toch gekomen. Met het initiatief om een van de vier landmarks te behouden ging het weer bijna mis. Zonder hulp van de woningcorporatie wordt de Petruskerk gelukkig toch behouden.
Energiekosten De ergernis die bij mij ontstaat over de wijze waarop de grote energiemaatschappijen opereren vraagt om actie. We moeten zelfs extra gaan betalen voor vervuilende kolencentrales. Als men alles op zijn beloop laat, betalen de huurders bij een woningbouwcorporatie over enkele jaren maandelijks beduidend meer aan energiekosten dan aan huurkosten.
Energieopwekking Er is een energierevolutie nodig. Hoe kun je ervoor zorgen dat we niet blindelings worden overgeleverd aan de grote Europese energiemaatschappijen? Ligt hier niet een uitdaging om middels een burgerinitiatief zelf de handen uit de mouwen te steken voor een beter klimaat. Olie, de fossiele brandstof, levert een verhoogde CO2-emissie op. Elektrische auto’s is nog lang geen gemeengoed en de productie van deze auto’s moet schoner. Onze gasvoorraad raakt op. Als we geen actie ondernemen naar alternatieven gaan we na olie en gas gewoon weer over op kolencentrales. De kolenvoorraden in de wereld zijn immers onuitputtelijk.
Kernenergie En dan is er nog de kernenergie. Het stoppen met kernenergie staat al op de agenda bij twee grote industrielanden. In Duitsland onder invloed van de Groenen en in Japan onder invloed van een tsunami. Als ons klimaat ons dierbaar is moeten we meer gebruik maken van zon, wind, waterkracht en biogas. Ook kunnen we nog steeds ons energieverbruik verminderen. Het kan altijd nog beter. In Japan trof ik laatst in Kyoto, daar waar ooit een van de belangrijkste klimaatconferentie heeft plaatsgevonden, vele gekoelde frisdrankautomaten langs de openbare weg. Pal in de zon, geen bescherming tegen de dagelijks zon, laat staan gebruikmakend van een zonnepaneel. Ook in een land waar de kernenergie is uitgevallen valt nog veel winst te behalen.
Burgerinitiatief Hoe nu verder? Hoe breek je de macht van de energiebedrijven in het belang van je huurders? Ligt hier soms weer een taak voor de woningbouwcorporatie? Het gaat hierbij nu niet om een goedkopere eigen glasvezelaansluiting, maar om lagere energielasten. Er moet allereerst iets als een duurzaamheidvirus in Vught worden geïntroduceerd. Precies zoiets als toen de consument de fosfaatrijke wasmiddelen boycotte. Vervolgens moeten de initiatieven van particulieren aan elkaar worden gekoppeld, samen sterker moet het credo worden. En goed onderhandelen met de netwerkbeheerder zodat de revenuen van de eigen investeringen worden terugverdiend.
Sociale duurzaamheid, een uitdaging voor de woningbouwcorporatie. Drie maal is scheepsrecht.
Henk Klösters was van 1994 tot 2006 fractievoorzitter van D66 Vught en is nog steeds actief volger van de fractie. Professioneel was hij lang werkzaam in de afvalbranche. Verder was en is hij actief in het Vughtse verenigingsleven, nu onder meer als voorzitter van Zwaluw VFC.
Lees alle eerder op deze website verschenen columns van Henk op www.d66vught.nl/henkklosters Er is weinig animo onder de inwoners van Vught om op de huidige manier door te gaan met de jaarlijkse zomerkermis in het centrum. Dat is de uitslag van de D66 Stemtent, die met een stelling over de toekomst van de kermis onlangs in het centrum van Vught stond. Geen kermis Maar liefst 72,2 procent van de mensen die een enquêteformulier met vijf mogelijkheden inleverde, koos voor de optie dat de gemeente geen kermis meer moet organiseren en dat een eventuele organisatie overgelaten kan worden aan de Vughtse middenstand.
Zoals vroeger
Het aantal kermisexploitanten loopt al enige jaren terug. Het was de reden voor D66 om de inwoners eens te bevragen over hoe zij zien hoe het verder moet de komende jaren. Dat er iets moet gebeuren is wel duidelijk. Slechts 11,4 procent gaf aan dat de gemeente door moet gaan met de kermis zoals nu het geval is.Extra geld
Een deel van de stemmers denkt dat extra geld een impuls aan de kermis kan geven. 10,1 procent van de stemmers vindt dat de gemeente er geld in moet steken. 6,3 procent wil naar het oude systeem terug, waarbij er lagere pachtprijzen gevraagd worden aan de exploitanten in ruil voor maximum ritprijzen.Parkeerplaats
D66 Vught voelt ook voor een andere vorm van het organiseren van de kermis, bijvoorbeeld door de ondernemers. De vraag is alleen of de Vughtse middenstand dit wel wil en kan. D66 Vught wil dit verder onderzoeken. De organisatie van de zomerkermis door de winkeliers zou een hoop voordelen kunnen hebben. Enerzijds levert de organisatie geld op, anderzijds kan bij de inrichting van het kermisterrein optimaal rekening worden gehouden met de wens van winkeliers. Niet alleen zij, maar ook veel winkelend publiek liet weten ontevreden te zijn over het afsluiten van de parkeerplaats op het Ploegveld tijdens het centrum. Overigens was die parkeerplaats dit jaar voor het eerst niet geheel afgesloten, maar slechts een deel. Zie ook: – verslag eerste Stemtent over betaald parkeren (15-06-2012) – Nieuw initiatief van D66 Vught: de Stemtent (03-06-2012)Een zucht van verlichting ging enkele maanden geleden door Vught. De minister van Infrastructuur en Milieu gaf aan een verdiepte ligging (variant 1b+) van het spoor mee te willen nemen in het onderzoek naar de milieu-effecten van het Programma Hoogfrequent Spoor in Vught. Door deze variant al zo vroeg in het proces mee te nemen, leek het erop dat de zo gewenste verdiepte ligging van het spoor serieus kans maakt. Leek, want als konijn uit de hoge hoed komt nu de eis van forse medefinanciering door de regio.Lobby Dat de verdiepte ligging meegenomen wordt in het onderzoek is te danken aan de uitstekende lobby van de gemeente en de Vughtse politiek. Wanneer het maar mogelijk is, worden vanuit Vught signalen afgegeven aan het Ministerie en de leden van de Tweede Kamer over de bijzondere situatie in Vught. Ook D66 gebruikt iedere gelegenheid om de problematiek onder de aandacht van de Haagse vertegenwoordigers te brengen, zoals vorige week bij een bezoek van een team kandidaat-Kamerleden.
Samen voor Vught Maar nog belangrijker is misschien wel de houding van de samenwerkende belangenorganisaties Samen voor Vught, twaalf gezamenlijke buurt- en wijkverenigingen dichtbij het spoor. Samen voor Vught heeft door een positieve inbreng tijdens de werksessies met Prorail en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, ervoor gezorgd dat een verdiepte variant meegenomen wordt in de verkenning.
Taakstellend budget Gaat het nu helemaal goed? Het antwoord daarop is nee. Het rijk heeft een taakstellend budget voor het programma Hoogfrequent Spoor, dit is voor alle maatregelen in heel Nederland vastgesteld op 4,6 miljard euro. Voor de maatregelen in Vught is een taakstellend budget bepaald op 150 miljoen euro, dat is ongeveer 3,2 procent van het gehele budget.
600 miljoen Tijdens de vier informatie-bijeenkomsten op 18 september is door een vertegenwoordiger van het ministerie aangegeven, dat een verdiepte ligging in Vught ongeveer 600 miljoen euro kost. Dat geld heeft het rijk niet voor Vught beschikbaar. Het verschil tussen de investering van 600 miljoen en het beschikbare budget van 150 miljoen, 450 miljoen moet door de regio opgebracht worden.
Onmogelijk 450 miljoen kan natuurlijk nooit door de regio, gemeenten en provincie opgebracht worden. Voor de N65 draagt de regio al 50 miljoen euro bij, waarvan de gemeente Vught 11,3 miljoen bijdraagt. Dat is voor de gemeente al een enorm groot bedrag.
Hoe nu verder? Wat kan de gemeente en alle inwoners doen? De druk op het Ministerie, Prorail, Tweede Kamer en de Provincie moeten hoog blijven zoniet opgevoerd worden. Zij moeten beseffen dat het Programma Hoogfrequent Spoor onaanvaardbare consequenties heeft voor Vught. Dat Vught best wil mee werken, maar dat Vught niet nog eens kan meebetalen. Vught draagt ook al meer dan 10 miljoen euro bij aan de verdieping van de N65.
Zienswijze De strijd is dus nog niet gestreden. Om dit helder te maken moeten alle inwoners van Vught zienswijzen indienen tegen de Notitie Uitgangspunten en Detailniveau, Milieueffectrapportage Programma Hoogfrequent Spoorvervoer Meteren Boxtel. Zie hiervoor de website van het Centrum Publieksparticipatie. Klik HIER
Voor vragen aan de D66 Vught kun je altijd terecht bij onze fractie. Klik HIER. Ons burgerraadslid Bjorn Hondelink heeft in eerste instantie het dossier in zijn portefeuille. De tijden dat we het karton als verpakkingsmateriaal samen met papier naar de “Jeep” brachten liggen nog niet zo lang achter ons. Het leverde de “Jeep” veel geld op. De gemeente Vught ging het zelf doen. Eerst met de “splitser” langs de deur om de afzonderlijke afvalstromen, waaronder het papier, op te halen. En met de komst van het extra brengsysteem, het zogenaamde milieustation, is aangetoond dat de Vughtenaren zelfs bereid zijn om diverse afvalstromen zelf weg te brengen. Het alleenrecht van de gemeente om zich met al deze afvalstromen te bemoeien is echter aan het verdwijnen. De burger gaat steeds meer op zoek naar eigen gewin. Wat gebeurt er als een bedrijf de Vughtse burger de mogelijkheid biedt om daar tegen uitbetaling oud-papier aan te leveren?
Groeiende markt Neem de gebruikte kleding; de stijgende katoen- en kledingprijzen zorgen voor een groeiende markt. Een kilo kleding levert in de markt al snel 75 eurocent op. De geplaatste kleding verzamelcontainers in Vught, zoals bij de voetbalclub, leveren geld op voor die vereniging. Vanwege de verminderde verkopen bij kledingzaken en de hoge vergoeding voor gebruikte kleding zie je bij de kledingzaken daar ook een zekere interesse ontstaan. Degene die de moeite neemt om de gebruikte kleding weg te brengen krijgt voortaan geld, in plaats van de gemeente of de sportvereniging. Deze trend zal zich verder voortzetten. Er zullen meer bedrijven geïnteresseerd raken in specifieke afvalstromen. Daarbij wordt afval als grondstof steeds meer een interessant lokkertje om de klant in de zaak te krijgen. De kringloopwinkel krijgt serieuze concurrentie.
Hergebruik is altijd beter dan recycling Het kan lonen om te onderzoeken of het repareren van elektronica niet goedkoper is dan directe vervanging. Mede vanwege de economische crisis ontstaat er handel om de oude desktopcomputer van een nieuwe harde schijf te voorzien zodat deze weer jaren mee kan. En dan zijn er de bruikbare mobieltjes die zonder slag of stoot worden vervangen door hippe, met nieuwe apps voorziene, exemplaren. De oude mobieltjes kunnen een tweede leven krijgen in Afrika en Azië. Hergebruik is altijd beter dan recycling. Consumenten kunnen nu al honderden euro’s terugkrijgen voor hun her te gebruiken oude telefoon. Er is een markt waar de consument zijn voordeel uit kan halen.
Duurzaam ontleden Het probleem blijft dat recycling van bijvoorbeeld laptops en andere apparatuur nog geen goede duurzame recyclingmarkt kent. Te ingewikkeld, bij de ontwikkeling van het apparaat is meestal geen rekening gehouden dat de zeldzame metalen, zoals goud, zilver en coltan, er weer uitgehaald zouden moeten worden. Het opstoken van onbruikbare telefoons op vuilnisbelten in Afrika om er slechts alleen koper uit te winnen is niet duurzaam. Dat zou beter moeten, terug naar Europa is een reële optie om dan hier duurzaam te worden ontleed. Daar worden we allemaal beter van.
Gemeente buitenspel Het zelf wegbrengen van allerlei materialen, naar Piet de Mollenpiet, zoals we de oud ijzerman in mijn geboortedorp noemde, komt steeds dichterbij. De burger kan zelf meer geld halen uit zijn overbodige spullen. Het gebruik van marktplaats.nl en de rommelmarkt op Koningsdag zullen niet meer voldoende blijken te zijn. De gemeente komt meer en meer buitenspel te staan.
Henk Klösters was van 1994 tot 2006 fractievoorzitter van D66 Vught en is nog steeds actief volger van de fractie. Professioneel was hij lang werkzaam in de afvalbranche. Verder was en is hij actief in het Vughtse verenigingsleven, nu onder meer als voorzitter van Zwaluw VFC.
Lees alle eerder op deze website verschenen columns van Henk op www.d66vught.nl/henkklosters D66 heeft in Vught bij de Tweede Kamerverkiezingen een opvallend goed resultaat geboekt. 11,1 procent van de uitgebrachte in Vught stemmen ging naar D66. Bij de vorige verkiezingen voor de Tweede Kamer in 2010 stemde 9,3 procent in Vught op D66. In 2006 was de score nog 1,9 procent. Uitslag in Vught van de meest relevante partijen VVD 32,7 (25,7) +7,0 PvdA 21,5 (17,4) +4,1 SP 12,6 (12,1) +0,5 D66 11,1 (9,3) +1,8 PVV 7,6 (12,0) -4,4 CDA 7,2 (13,6) -6,4 GL 2,5 (6,9) -4,4 50plus 2,0 (-) +2,0 Vierde partij D66 werd dus vierde in Vught. Nooit eerder behaalde D66 in Vught zo’n hoge score bij verkiezingen voor de Tweede Kamer. Het CDA daarentegen kreeg nog nooit zo weinig stemmen in Vught. Zoals bij alle verkiezingen, behaalde de PVV relatief weinig stemmen in Vught. De lokale kandidaat van de SP hoog op de lijst, leverde de SP nauwelijks extra stemmen op. Lat hoog D66 Vught had vooraf de lat weer hoog gelegd: we gingen voor de hoogste score van Zuid-Nederland (Zeeland, Brabant, Limburg). Vorig jaar bij de verkiezingen voor Provinciale Staten lukte dat nèt wel, maar deze verkiezingen lukte het nèt niet. Waalre scoorde met 11,2 procent iets hoger. Daarbij moet opgemerkt worden dat Waalre een kandidaat op de D66-lijst had, wat mogelijk extra stemmen trok. Maar het lukte wel om alle grote steden weer achter ons te laten. 1 Waalre (11,2) 2 Vught (11,1) 3 Breda (10,8) 4 Eindhoven (10,7) 5 Den Bosch (10,2) 6 Nuenen (10,1) 7 Tilburg (10) Vergelijking landelijk Landelijk kreeg D66 ruim 8 procent. Vught lag daar met 11,1 procent dus fors boven. Landelijk kreeg D66 14,4 procent meer stemmen dan in 2010. Vught deed daar nog een schepje bovenop: in Vught kreeg D66 nu 19,4 procent meer stemmen dan in 2010. Als Vught de Tweede Kamer had gekozen, had D66 17 zetels gekregen. Molenven Binnen Vught behaalde D66 verreweg de meeste stemmen bij stembureau het Molenven (ruim 18 procent). Ook bij De Braacken, De Lichtstraat en Schoonveld werd bovengemiddeld op D66 gestemd. De stembureaus Elisabeth, De Baarzen en de Vughtse Heide lagen ongeveer op het Vughtse gemiddelde. Daarbij moet opgemerkt worden dat De Vughtse Heide bepaald geen gemiddeld stembureau is. De VVD haalde daar bijna 68 procent van de stemmen. D66 werd er met ongeveer 11 procent op ruime afstand de tweede partij. De PvdA werd daar derde met 7,6 procent. Geslaagd D66 Vught kijkt terug op een geslaagde campagne. Nooit eerder werd deze voor landelijke verkiezingen zo groots opgezet. Er is veel dagen geflyerd bij winkelcentra, op het station en uiteraard huis-aan-huis. Ook bezocht de grote campagnebus met top-D66-kandidaten Vught. Bij dat bezoek werd nog eens aandacht gevraagd voor de infra-problemen waarmee Vught te maken heeft (A2 en N65) en te maken krijgt (PHS, spoor). Bekijk hier het item van de Vughtse tv-zender LTV over de komst van de campagnebus naar Vught, waar oa burgemeester Roderick van de Mortel de delegatie toesprak. Klik HIER. Interview bij Omroep Brabant radio op de dag voor de verkiezingen. Het interview is terug te luisteren: klik HIER. Lees het verslag terug van de activiteiten in het laatste weekend voor de verkiezingen, waarin we ook 100 strandballen weggaven bij de IJzeren Man. Klik HIER. Kiezers, nogmaals bedankt! De volgende verkiezingen zijn in principe in maart 2014. Dan worden er weer nieuwe gemeenteraden gekozen. Hoogste scores D66 verkiezingen Tweede Kamer 2012: (alle scores van de 413 Nederlandse gemeenten boven de 11 procent) 1 Saba 54,8 2 Utrecht 17,4 Wageningen 17,4 4 Oegstgeest 15,6 5 Delft 15,3 Leiden 15,3 7 Amsterdam 15,1 8 Rozendaal 14,3 9 Bloemendaal 14,2 10 Bussum 12,9 Heemstede 12,9 12 Nijmegen 12,8 13 Naarden 12,7 14 Amstelveen 12,6 15 Voorschoten 12,4 16 Haarlem 12,3 Ouderkerk a/s Amstel 12,3 18 Haren 12,2 Groningen 12,2 20 De Bilt 11,9 Renkum 11,9 22 Bunnik 11,6 23 Hilversum 11,5 24 Zeist 11,2 Waalre 11,2 26 VUGHT 11,1 Leidschendam-Voorburg 11,1Een top-delegatie van D66 heeft zaterdag een bezoek gebracht aan Vught. Niet alleen werd de hele Marktveldpassage 'groen-wit' gekleurd, ook was er voor de D66-delegatie ruime aandacht voor de infrastructurele problemen waarmee Vught te maken heeft (N65/A2) en te maken krijgt (spoor).
Aankomst Bij aankomst van 'dé bus' om 14.15 uur bij het raadhuis ging een deel van de in totaal meer dan vijftig aanwezige D66'ers richting het centrum om te flyeren en werden D66-kandidaat-Kamerleden Stientje van Veldhoven, Michiel Verkoulen uit Helmond, Femke Dingemans uit Kaatsheuvel, Paul de Beer uit Breda en Eelco Keij (New York/Berkel-Enschot) bijgepraat door burgemeester Roderick van de Mortel. D66 Vught kaart het Vughtse infra-probleem wel vaker aan in Den Haag, maar wilde van deze gelegenheid graag gebruik maken om nogmaals de urgentie duidelijk te maken.
Leefbaarheid Stientje van Veldhoven, nummer 2 op de D66-lijst en al twee keer verkozen tot groenste Kamerlid van Nederland, verklaarde na de toespraak van Van de Mortel dat zij het Vughtse probleem onderkent en zegde toe alle medewerking te geven aan oplossingen. "D66 is dé partij voor de leefbaarheid en die staat ook in Vught voorop. D66 is tegelijkertijd ook een partij die economische groei en groei van mobiliteit niet in de weg wil staan en dat willen we op realistisch groene manier", aldus van Veldhoven.
Marktveldpassage 'groen-wit' Vervolgens sloot de groep zich aan bij de andere vrijwilligers van het campagneteam in het centrum van Vught. Opeens waren er in de Marktveldpassage meer mensen in D66-shirt dan er winkelend publiek was. Alexander Pechtold, die ook gepland stond, kon helaas pas vanaf Den Bosch bij de campagneactiviteiten aanhaken. Niet alleen Vught, maar ook Eindhoven en Tilburg moesten helaas zijn komt missen. Na het rondje Vught, stapte een deel van het Vughtse campagneteam ook in de bus om vervolgens in een bomvol Den Bosch mee te flyeren.
Nog meer campagne Overigens was de komst van de campagnebus maar een deel van de campagne in Vught. Eerder op de dag werd er al enkele uren campagne gevoerd op het Moleneindplein en bij de Marktveldpassage. Vrijdag 7 september werd er op het station van Vught bovendien geflyerd tijdens de ochtendspits. Tussen de treinen door praatte hij kandidaat-Kamerlid Femke Dingemans nog bij over het infra-probleem van Vught. Die afspraak stond al. De komst van de bus op zaterdag was lange tijd onzeker, vandaar dat zij al geregeld was. Nu was er dus dubbel aandacht voor de infra-problemen in Vught, maar volgens D66 Vught zijn die niet vaak genoeg aan te kaarten.
100 gratis strandballen Op zondag 9 september ging de campagne 'gewoon' verder. Vanaf 11 uur werden er bij de IJzeren Man 100 strandballen van D66 uitgedeeld. Het campagneteam was snel door de voorraad heen op deze fantastische stranddag. Vanaf 16 uur werd er wederom geflyerd bij AH in het centrum. Ook de komende dagen zijn er nog enkele campagne-activiteiten. Houd daarvoor de agenda van deze website en/of ons twitteraccount in de gaten.
Lat De Vughtse afdeling heeft de lat weer torenhoog gelegd: we willen in Vught het hoogste percentage stemmers van alle gemeenten in Zuid-Nederland behalen. De lat legden we vorig jaar bij de verkiezingen van provinciale staten ook al zo hoog. En met succes! We scoorden nèt iets hoger dan Breda.
■ Voor de verkiezingen is een speciale, landelijke campagne-website online. Waarom D66? Daarom D66! Klik hier voor die website.
■ Steun de campagne van D66. Sms D66 naar 1008 en doneer eenmalig 3 euro.


Bekijk meer foto's op onze pagina op Facebook.
Meer over de aanwezige kandidaat-Kamerleden:
Stientje van Veldhoven Meer info, klik HIER
Michiel Verkoulen Meer info, klik HIER
Femke Dingemans Meer info, klik HIER
Paul de Beer Meer info, klik HIER
Eelco Keij Meer info, klik HIER of HIER





Zie ook: – D66-stamtaxi rijdt weer op 12 september – Campagne Vught in volle gang – Landelijke verkiezingswebsite
Verder viel ook Omroep Brabant Radio de campagne van D66 Vught op. 11 september kwam verslaggever Femke de Jong naar Vught. Beluister haar radioverslag HIER.