Landelijke verkiezingen In 2012 is het campagneteam In Vught weer heel actief geweest. De traditie om als eerste de verkiezingsborden te beplakken, is afgelopen jaar voortgezet. Posters, flyers, stickers, pennen, flesjes D66 water, alles werd uit de kast gehaald om een zo groot mogelijk aantal Vughtenaren over te halen op D66 te stemmen. En niet zonder succes! Op Waalre na had D66 Vught het hoogste percentage D66 kiezers in heel Zuid-Nederland. De programmacommissie heeft de contouren van het verkiezingsprogramma al op papier gezet. 2013 wordt een spannend jaar van voorbereidingen voor de gemeenteraadsverkiezingen 2014.
Stemtent D66’s stemtent heeft veel aandacht gekregen. Van de burgers, media en omliggende D66 afdelingen. Twee maal heeft D66 Vught de ‘tent’ opgezet op het Marktveld. Gewapend met enquête-formulieren en een heuse stembus hebben wij vanuit de stemtent burgers naar hun mening gevraagd. De onderwerpen 'betaald parkeren' en de 'zomerkermis' hebben bruikbare informatie opgeleverd. Vandaar dat u in 2013 de Stemtent weer op meerdere plaatsen in Vught kunt verwachten. Het eerstvolgende onderwerp is de keuze van de plek van de nieuwe brede school in Vught-Zuid.
Media De website van D66 Vught is in 2012 opnieuw geprezen door het landelijk bureau van D66. Voor het actueel zijn, de compleetheid en het aantrekkelijke beeldmateriaal welke haast dagelijks wordt ge-update. Twitter is nog steeds een belangrijk Vughts politiek informatie medium. Met veel plezier heb ik afgelopen jaar over D66 gelezen in Het Klaverblad. Ook Brabants Dagblad, andere kranten en LTV hebben met enige regelmaat aandacht besteed aan de bijdragen van D66 aan bijvoorbeeld het sportbeleid, lokaal sociaal beleid, het MIK en het accommodatiebeleid. Ook in 2013 verwachten wij de media weer met nieuws te kunnen verrassen.
D-Loquentia Brabant Ook 2012 kende weer een reeks D-Loquentia avonden. Avonden voor D66-leden om (nog meer) bedreven te raken in de kunst van het debat. De bijeenkomsten om te leren debatteren, beargumenteren en presenteren in Brabant werden weer druk bezocht. Als initiatiefneemster had ik een heuse debat-battle toegezegd in de tweede kamer, maar de val van Rutte I gooide roet in het eten. Prioriteiten werden verlegd en de locatie bleek nodig voor het verkiezingscongres. Maar ook in 2013 zijn er weer debatteeravonden gepland, de data voor de D-Loquentia reeks 2013 zijn bekend gemaakt. Met inspirerende en ervaren trainers, starten we in februari opnieuw met een reeks van vier avonden voor D66'ers, niet alleen uit Vught maar uit heel Brabant.
Aanbeveling Tip 1 Doe op 2 november 2013 mee met de natuurwerkdag olv Natuurmonumenten. Tip 2 In 2012 bleek dat de gehele fractie ‘Borgen’ heeft gekeken. Borgen is een Deense televisieserie over Birgitte Nyborg, haar familie en een kluwen van politici, adviseurs en journalisten die allemaal hun rol spelen in het politieke spel. Voor politiek geïnteresseerden een must! Sinds 10 januari ook bij de VARA te zien. ‘Borgen’ wordt door de D66-fractie gewaardeerd met 5*.
Birgit Cordes Raadslid D66 Vught
Dit verhaal is één van de voorwoorden in het jaarverslag 2012 van D66 Vught. Dat verslag over het afgelopen jaar zal tijdens de algemene ledenvergadering op 19 februari worden gepresenteerd. Enkele andere voorwoorden zijn nu al op deze website te lezen.
Zie ook: – Voorwoord D66-fractievoorzitter Fons Potters – Voorwoord D66-wethouder Wilbert Seuren – jaarverslag 2010 – jaarverslag 2011 Waarom lees je zelden iets over het afnemende respect voor de vuilnisman? Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de andere beroepen zoals de parkeerwachter, de ambulance broeder, de onderwijzer, de politicus of de politieman.
Voetballen Om maar met de politieman te beginnen en met de vuilnisman te eindigen het volgende. Ik was in mijn jeugd doodsbang voor de politieman. Er waren in mijn geboortedorp talrijke grasveldjes waarop het betreden van zo’n veldje strafbaar werd gesteld. Er stond zelfs op het grasveldje een officieel verbodsbord met verwijzend artikelnummer. Voetballen deden we toch nadat we steeds opnieuw het verbodsbord uit de grond trokken en in het plantsoen kieperden. Ondertussen bleef iemand op de uitkijk staan zodat we wel konden voetballen, maar gewaarschuwd werden als de politieman op zijn fiets eraan kwam, zodat we dan direct weg konden rennen. Geen respect, wel angst! Dat waren nog eens tijden. De politie had toen nog tijd om een voetbal te confisqueren.
Overmacht Ik moest eraan denken toen ik onlangs op het journaal veel politie op de been zag bij een gevangenis in Zeeland. Men had vernomen dat er een gevangene zou worden bevrijd. Met zoveel zichtbare overmacht voert geen enkele crimineel zijn plan nog uit. Waarom niet de tactiek gekopieerd die de politie in Vught gebruikte rond de eeuwwisseling? Tijdens de millenniumwisseling was er een vermoeden dat het beveiligingssysteem van de Penitentiaire Inrichting (PI) Vught op hol zou slaan en je dan je slag kon slaan om iemand te bevrijden. Met flink wat extra manschappen wachtte men in de PI af wat er ging gebeuren. Er was zelfs een permanente crisisstaf in het oude Raadhuis aanwezig. In België steeg een helikopter op, maar die ging niet naar Vught. Loos alarm dus.
Observatieteam in schaftkeet In de jaren negentig heb ik in Houten eens een schaftkeet mogen leveren voor een observatieteam van de politie. Een informant had gemeld dat Lijpe Loetje de juwelier in het winkelcentrum in Houten wilde overvallen. Toen had de politie nog volop tijd om te pogen de dader op heterdaad te betrappen. Om twee uur 's nachts werd ik gevraagd om de schaftkeet, met de zwaar bewaakte agenten erin, weer op te halen. Lijpe Loetje had thuis onverwacht bezoek gekregen en kwam daarom niet opdagen. Echter drie weken later werd de juwelier wel overvallen. Hebben wij minder respect voor de politie als resultaten uitblijven???
Niemand wil ruzie met de vuilnisman Zo zijn er nog tal van voorbeelden aan te halen over verhalen van afnemend respect voor de ambulancebroeders, de parkeerwachters en het onderwijzend personeel. De vuilnisman daarentegen heeft het veel gemakkelijker: hij haalt het afval op en als het verkeerd wordt aangeboden laat hij het staan. Niemand wil ruzie met de vuilnisman, want de volgende week komt hij weer langs. We zijn afhankelijk van hem. Zijn beroep met zijn duidelijke, wekelijkse dienstverlening roept een zeker respect op.
Henk Klösters was van 1994 tot 2006 fractievoorzitter van D66 Vught en is nog steeds actief volger van de fractie. Professioneel was hij lang werkzaam in de afvalbranche. Verder was en is hij actief in het Vughtse verenigingsleven, nu onder meer als voorzitter van Zwaluw VFC.
Lees alle eerder op deze website verschenen columns van Henk op www.d66vught.nl/henkklosters
Enthousiaste deelnemers uit eerdere reeksen bleven vragen om dit jaar opnieuw te gaan debatteren. D66 Vught is er trots op en laat weten dat er weer een nieuwe reeks debatteeravonden is vastgelegd.
Derde reeks alweer
D-Loquentia Brabant begint in februari aan haar 3e reeks en D66'ers zijn van harte uitgenodigd om (weer) deel te nemen. Over enkele weken begint er weer een cursusreeks politieke debatvaardigheden met D66-ers uit de regio. Op vier woensdagavonden leer je de fijne kneepjes van het debatteren en oefen je het argumenteren, reageren, presenteren en in het overtuigen.
Waar en wanneer
De avonden waarop D66-ers onder leiding van bekende én nieuwe trainers gaan werken aan debatvaardigheden zijn de woensdagen
■ 20 februari 2013
■ 27 maart 2013
■ 15 mei 2013
■ 19 juni 2013
Locatie: Allescafé de Gereghthof, Marktveld 8, Vught
D-Loquentia Brabant; D66 debatteerclub
Wil jij onder professionele leiding samen met andere D66 leden, raads- en commissieleden jezelf de kunst van het debatteren eigen maken? Dit is binnenkort weer mogelijk. Net als de debatreeks uit 2011 én uit 2012 zul je worden bijgestaan door ervaren, inspirerende trainers.
De succesvolle debateerclub van D66, D-Loquentia gaat volgende maand ook in Brabant weer van start.
Wat kost 't
Duur avond: 20.00u – 22.00u
Ontvangst: met koffie, zaal open om 19.30u
Opgeven via mail op [email protected] of meld je telefonisch aan bij initiatiefnemer Birgit Cordes: 06-40884056
Kosten:€25/gehele reeks of €6,66/per avond. Deelname is definitief na ontvangst van het deelnemersgeld op rekening 129382515 t.n.v. D66 Vught o.v.v. D-Loquentia 2013
Battle
Naast het opdoen van vaardigheden en de gezelligheid, valt er dit jaar een heuse battle te verwachten. Aan het einde van de D-Loquentia reeks 2013 treffen alle D-Loquentia afdelingen elkaar voor een wedstrijd. De datum is nog niet bekend maar de locatie al wel; in de Tweede Kamer in Den Haag!
Zie ook:
– Reeks D-Loquentia Brabant 2012 in stijl afgerond
*UPDATE *
De cursus zit vol, er is helaas geen plaats meer.
Lees er HIER meer over.
Hoe pakte de deelname van D66 aan het college in 2012 uit? In dit stuk ben ik de ontwikkelingen binnen mijn portefeuille nagegaan.
Vught in de steigers: Investeren en vernieuwen tegen de trend in
Als Vughtenaren naar hun dorp kijken zien ze belangrijke ontwikkelingen. Waar veel gemeenten investeringen vertragen of stopzetten is Vught juist aan het investeren! Het centrum krijgt een totaal nieuw gezicht. Iets waarvoor jaren is gestreden, maar niet tot realisatie kwam, krijgt gestalte. De Petruskerk blijft behouden. Sterker nog, gaat een nieuwe functie vervullen, als multifunctionele ruimte voor maatschappelijke en commerciële activiteiten, maar meer nog als een nieuw concept van maatschappelijke dienstverlening, waar bibliotheek, museum en andere belangrijke maatschappelijke diensten elkaar aanvullen en in elkaar schuiven. En dat gekoppeld aan horeca, winkels en kantoorruimte. Nu al is er veel belangstelling voor dit concept, niet alleen in Vught maar ook daarbuiten. Voor mij is dit een voorbeeld hoe belangrijke publieke voorzieningen in een nieuw concept en jasje nieuwe waarde kunnen krijgen voor de 'civil society'.
Openbare ruimte: met burgers, voor kwaliteit, en behoud van werk
Ook buiten het centrum investeert Vught in de openbare ruimte. Hoewel sommige mensen vooral de bordjes met omleidingen zien en niet de verbeteringen, krijgt de gemeente ook veel waardering door de aandacht voor de inbreng van burgers en het rekening houden met de vele belangen die er spelen. Soms ging dat niet goed, maar steeds vaker wel. Met goede resultaten, die de kwaliteit van onze openbare ruimte een impuls voor decennia geeft. Bijvoorbeeld de plannen voor de Theresialaan e.o., de Industrieweg en de omgeving van het station. Bovendien blijven de projecten binnen de financiële grenzen en – ijs- en weder dienende – binnen de tijdsplanning. Met deze investeringen blijft Vught ook bijdragen aan werkgelegenheid. Juist door nu veel projecten aan te pakken, ook al levert dat soms irritaties op.
De investeringen in weg en riool zijn typische voorbeelden van hoe we inbreng van burgers een centrale plek in een proces kunnen geven. Door te luisteren, deskundigheid van burgers te benutten en steeds uit te leggen, waarom keuzen worden gemaakt. Typisch D66.
Samenwerken met gemeenten: flinke stappen
Mede op initiatief van Vught ontstond de Meierij-samenwerking van zes gemeenten. In oktober troffen raadsleden uit deze gemeenten elkaar en bespraken de perspectieven. Naar het zich nu laat aanzien zal er een ambtelijke samenwerking tussen vier gemeenten tot stand komen, te weten Vught, Haaren, Boxtel en Sint Michielsgestel. Twee gemeenten, Schijndel en Sint Oedenrode, zullen binnen de Meierij bestuurlijk fuseren en zich mogelijk ook bij de ambtelijke samenwerking aansluiten. Hierover zal in 2013 meer duidelijkheid ontstaan.
De intergemeentelijke samenwerking is een speerpunt van D66. We hopen dat te kunnen verzilveren. Vught werd in het verleden vaak gezien als naar binnen gericht. Nu zien velen Vught als trekker en initiator. Een mooi resultaat.
Duurzaamheid: burgerinitiatieven centraal, middelen voor 2013 vrijgemaakt
In 2012 spraken we af middelen voor 2013 vrij te maken om met een aantal concrete projecten te starten. De start van deze projecten heeft al in 2012 jaar plaatsgevonden. Het gaat om het opzetten van een lokale energie inkoopcoöperatie en de opzet van een biomassacentrale. Beide projecten gebeuren in regionaal verband en waarschijnlijk met provinciale subsidie. In 2012 is ook gestart met een project binnen de gemeentelijke organisatie om duurzaamheid door alle aspecten van de organisatie heen zichtbaar te maken en om te zetten in concrete acties. Daarbij zullen o.a. aan de orde komen: de toepassing van duurzame energie, bijv. zonnepanelen en duurzaam vervoer bij beheer openbare ruimte en bij het woon-werkverkeer. De meetmethode Carbon Footprint zal daarbij de leidraad vormen.
Het belangrijkste zal zijn de ondersteuning van lokale duurzaamheidsinitiatieven, waarvoor middelen zijn vrijgemaakt in 2013. De Vughtenaren zijn creatief en duurzaamheidsbewust. D66 blijkt graag de voortrekker te zijn van deze ontwikkeling; denk aan het bomeninitiatief en het initiatief rond de Isabellakazerne. Die kracht zal optimaal benut gaan worden.
De kritiek op het duurzaamheidsbeleid van dit college is vaak dat de gemeente zelf te weinig doet. Mijn insteek is dat burgers en bedrijven het zelf vaak al (heel goed) doen en dat je als overheid vooral moet faciliteren en alleen moet initiëren, als dat door anderen niet gebeurt. Subsidiebeleid werkt soms eerder vertragend dan versnellend. Juist duurzaamheid vraagt om een aanpak die past bij onze D66-stijl: geen dogmatiek maar doen. Creatief en op eigen kracht.
Jeugdbeleid: alles op het jongerencentrum
2012 was vooral het jaar van het jongerencentrum. Wethouder Pennings legde het fundament voor een accommodatiebeleid, dat ruimte biedt voor het Jongerencentrum in Elzenburg. De inzet is er nu op gericht de jongerenorganisaties in stelling te brengen om vorm te geven aan het centrum, eerst aan hun eigen activiteiten, uitgebouwd tot een centrum waar alle jongeren hun ei kwijt kunnen.
In 2012 voegden we de Centra Jeugd en Gezin van Vught, Haaren en Sint Michielsgestel samen. Hierdoor is een efficiënter en effectiever CJG ontstaan, dat zich voorbereidt op de transitie in de jeugdzorg.
WMO: eigen kracht in uitvoering
De omslag van 'recht op voorzieningen in de zorg' naar 'voorzieningen op maat en inzet van eigen kracht' is in 2012 vol ingezet. Hiervoor is een combinatie van goede communicatie en een zorgvuldige overgangsperiode gestart. Communicatie naar de zorgafnemers, maar ook naar de hele gemeenschap, die aangesproken wordt om mee te denken en te werken. Hiervoor is de basis in 2012 gelegd. De ervaring leert dat een jaar niet voldoende is, maar dat dit proces tijd kost. Zo hebben we de eerste ervaringen met de heroriēntering op het gebruik van rolstoelen en scootmobielen. Uit de gesprekken die we de afgelopen maanden voerden, bleek enerzijds groot begrip voor de maatregelen, maar ook grote zorg. Gooit de gemeente niet de problemen over de schutting? Gaat het alleen om geld? Zijn er wel voldoende basisvoorzieningen om op terug te vallen. De ervaringen met de eerste sessies in 2012 zullen in 2013 worden benut om de koers voort te zetten op een zorgvuldige manier.
Het WMO-beleid geeft vorm aan een van onze D66-peilers: zet in op eigen kracht. Ik zit er zelf bovenop, laat me goed informeren, en stuur op zorgvuldigheid en respect. Ook in Vught zijn mensen die het nooit op eigen kracht zullen kunnen en die ook vragen om zorg op maat.
Cultuur: naar synergie
Met een eigen theater, een mooi cultuureducatief aanbod, een cultuurplaza, en vele kleinere en grotere activiteiten van verenigingen en particulieren, ligt er een goed fundament voor cultuurbeleving in Vught. Ondanks de bezuinigingen is er absoluut geen sprake van kaalslag. 2012 moest het jaar zijn, waarin iedereen die zich met cultuur bezighoudt, de stap naar synergie zou zetten. Dat wil zeggen optimaal rendement halen uit middelen en vierkante meters en bovendien vernieuwing mogelijk maken. Ondanks heldere uitspraken van de raad, die dit ondersteunt, lijkt nog niet iedereen hiervan overtuigd. Dus zal 2013 het jaar van de synergie moeten worden. Vught verdient het dat er niet een verdeel- en heersmarkt ontstaat maar een hechte samenwerking. We zullen de afnemende middelen optimaal moeten inzetten.
Verkeer: N65 en PHS op de agenda, burgerparticipatie in optima forma
Het meest ingewikkelde dossier is dat van de infra, het voorkomen en bestrijden van de overlast, die Vughtenaren ondervinden van de wegen en het spoor rond en door Vught. Hoewel regio, provincie en rijk langzamerhand ervan overtuigd zijn dat de situatie in Vught om forse maatregelen vraagt, zoals verdiepte aanleg van het spoor en N65, is er nog geen boter bij de vis.
Het succes tot nu toe is te danken aan vier factoren. Het belangrijkst is de inzet van de belangenorganisaties Samen voor Vught en de samenwerking tussen Samen voor Vught en de gemeente. Een voorbeeld van burgerparticipatie waarvoor veel aandacht en respect is. De tweede factor is de directe lijn met alle politieke partijen in de Provinciale Staten en de Tweede Kamer. Ik merk dat aan den lijve als ik het overleg in de Tweede Kamer bijwoon en kamerleden even langskomen om bij te praten. Ze kennen Vught en onze ambities! Trouwens ook Fons merkte het op zijn vakantieontmoeting met Kees Verhoeven! Ten derde speelt de maximale ambtelijke inzet van mensen die landelijk kunnen schakelen met de ambtelijke sleutelfiguren bij provincie en rijk. Ten vierde is belangrijk dat we niet alleen klagen, maar ook visie hebben over de meerwaarde van Vught voor regio, provincie en landelijk. De structuurvisie, die in 2013 aan de orde komt, is nu al bruikbaar voor onze discussies met andere overheden. In 2013 en 2014 moeten deze factoren doorslaggevend zijn, om lange termijnmaatregelen in Vught mogelijk te maken.
Integriteit onder druk: het rapport van de Rekenkamercommissie
Ten slotte iets over het veelbesproken rapport uit 2012 van de Rekenkamercommissie. Dit onderzoek heeft naar boven gebracht dat beslissingsprocessen binnen de gemeente vaak (te) moeizaam verlopen door onvoldoende politieke en ambtelijke aansturing. Als wethouder investeer ik veel in de bestuurbaarheid van de gemeente en de relatie met de organisatie. Die staat voor een ingewikkelde opdracht: tegelijk kleiner worden, anders gaan werken, en de sturing beter organiseren. D66 is traditioneel kritisch op de inzet en omvang van het ambtelijk apparaat. Maar wij moeten ook aandacht hebben voor het effect van alleen maar kritiek, terwijl er ook belangrijke resultaten worden geboekt. Daarom organiseer ik ook de ontmoeting tussen raad en organisatie, in 2012 rond het beheerprogramma openbare ruimte en in 2013 rond de invoering van de WMO. Maak van de gelegenheid gebruik, er met elkaar over te praten, zonder de kritische D66-houding te verliezen.
Helaas was de omgang met en de discussie over het rapport soms beschamend. Afspraken over integriteit werden niet nagekomen. Het college, mezelf inbegrepen, heeft zonder enige beperking mee gedaan aan het onderzoek en is zeer open omgegaan met het rapport. Waar sommigen al voor hun beurt praatten, kon het college zich niet verdedigen. Het is voor mij de vraag in hoeverre de schade, ontstaan door de wijze van omgang met het rapport, in de toekomst zal doorwerken.
Op koers
Als ik zo de belangrijkste resultaten en ontwikkelingen voor D66 overzie, dan hebben we iets opgebouwd, dat staat als een huis. Op basis van eigen kracht, geduldig bouwen, en combineren van idealisme, creativiteit en pragmatiek. Vught staat er financieel, sociaal en cultureel goed voor. We investeren, we vernieuwen en we werken samen. Daar mogen we trots op zijn.
Wilbert Seuren
Wethouder namens D66 Vught
Dit verhaal is één van de voorwoorden in het jaarverslag 2012 van D66 Vught. Dat verslag over het afgelopen jaar zal tijdens de algemene ledenvergadering op 19 februari worden gepresenteerd. Enkele andere voorwoorden zijn nu al op deze website te lezen.Zie ook: – Voorwoord D66-fractievoorzitter Fons Potters – Voorwoord D66-raadslid Birgit Cordes – jaarverslag 2010 – jaarverslag 2011 Het verbaasde me toen ik onlangs van een direct betrokkene bij de Vughtse gemeentepolitiek hoorde dat de coalitie van D66, Gemeentebelangen en VVD door sommigen gezien wordt als los zand. Ik begreep de opmerking in eerste instantie ook niet. Immers, de zaken die beschreven staan in het bestuursakkoord worden voortvarend uitgevoerd, zó voortvarend dat er in deze periode meer gerealiseerd lijkt te worden dan de tien jaar ervoor bij elkaar opgeteld. Zo staat Vught op bepaalde plekken letterlijk in de steigers, langlopende dossiers zijn na vele jaren losgetrokken, duurzaamheid is door concrete projecten niet langer een papieren tijger, financiële gaten vullen we niet meer door domweg de OZB te verhogen etc. etc.
Wurggreep Maar het losse zand, het is de perceptie, de manier waarop je de politiek van nu bekijkt. Als je een vergelijking maakt van de wijze waarop deze coalitie opereert in vergelijking met de vorige periode waarin SP, PvdA-GroenLinks en CDA politiek bedreven, is het predicaat los zand eigenlijk best te begrijpen. Die partijen bedreven politiek op een precies tegenovergestelde manier: ze hielden elkaar in een wurggreep.
Eenduidig geluid Zo werd -naast vele reguliere coalitiebesprekingen- voorafgaand aan elke raadsvergadering een coalitieoverleg belegd. Alle onderwerpen werden met precisie doorgesproken. Achter gesloten deuren mocht alles gezegd worden en er mocht stoom afgeblazen worden. Maar aan het einde van de rit sloten de rijen. Van los zand was geen sprake: er klonk een of twee dagen erna in de gemeenteraad een eenduidig geluid van de toenmalige coalitiepartijen, of ze het nou met elkaar eens waren of niet.
Verstikkende situatie D66 zat die periode niet in de gemeenteraad, maar wat moet dat voor alle coalitie- én oppositiepartijen een verstikkende situatie geweest zijn. Dat uitte zich het meeste bij het CDA, dat bij de laatste verkiezingen met een programma kwam dat op verschillende punten haaks stond op het bestuursakkoord dat de partij de vier jaren ervoor had getekend en was bij sommige onderwerpen totaal niet in lijn waar de partij die periode allemaal mee had ingestemd.
11 tegen 10 Ik moet er niet aan denken om zo te politiek te bedrijven. Alles voorgekookt, elke coalitiepartij-bijdrage in de gemeenteraad vooraf doorgesproken en de meerderheid van de coalitie werd voorafgaand aan het debat veiliggesteld. Dus ook al was er in feite helemaal geen meerderheid voor een bepaald ‘coalitiestandpunt’, het werd erdoor gedrukt, met heel vaak 11 stemmen (coalitie) vóór en 10 (oppositie) tegen.
Verschillende meerderheden Een soortgelijke stemverhouding van 12 voor (coalitie) en 9 tegen (oppositie) hebben we gelukkig deze periode niet vaak. Dat zou ook bijzonder ongezond zijn. Nieuwe ideeën en vrije onderwerpen krijgen alle ruimte, waardoor er vaak verschillende meerderheden zijn. Of minderheden. Een partij staat soms zelfs helemaal alleen, zoals D66 dat opperde om de vrijwel ongebruikte benedenverdieping van het raadhuis voor 60.000 euro per jaar te verhuren. Tja, en dan kun je de coalitie los zand noemen, omdat D66, Gemeentebelangen en VVD niet altijd exact hetzelfde stemmen en dat vooraf niet vraag en antwoord met de wethouders zijn doorgenomen. Maar als ik moet kiezen, hoef ik geen seconde na te denken. Liever los zand dan in een wurggreep.
Fons Potters Fractievoorzitter D66 Vught
Dit verhaal is één van de voorwoorden in het jaarverslag 2012 van D66 Vught. Dat verslag over het afgelopen jaar zal tijdens de algemene ledenvergadering op 19 februari worden gepresenteerd. Enkele andere voorwoorden zijn nu al op deze website te lezen.
Zie ook: – Voorwoord D66-wethouder Wilbert Seuren – Voorwoord D66-raadslid Birgit Cordes – jaarverslag 2010 – jaarverslag 2011 De ledengroei van D66 Vught heeft zich ook in 2012 doorgezet. De groei was in 2012 wel iets minder sterk dan de voorgaande jaren. Het aantal leden groeide met 2,3 procent. De groei was sterker geweest als een aantal leden (vooral jongere) niet uit Vught verhuisd was.
Verdubbeling In 2011 steeg het aantal leden nog met maar liefst 13,5 procent, in 2010 een groei van bijna 13 procent en in 2009 30 procent. Alles bij elkaar in drie jaar tijd meer dan een verdubbeling van het aantal leden van D66 Vught en dat nog wel in een tijd dat steeds minder mensen lid zijn van een politieke partij. Ook lid worden? Klik HIER. Het gemeentebestuur van Vught gaat het maatschappelijke initiatief van D66 om al dan niet te komen tot een herontwikkeling van de Isabellakazerne serieus bekijken. Die toezegging deed wethouder Peter van de Wiel tijdens de laatste raadsvergadering na vragen van D66-raadslid Birgit Cordes.
Open terrein FMT Beheer gaat de kazerne tijdelijk verhuren. D66 heeft vragen gesteld over openbaarheid, sturing en over het slopen van gebouwen op het terrein. In de beantwoording staat dat het terrein overdag openbaar toegankelijk is. Naast studentenhuisvesting is huisvesting voor kleinschalig ondernemerschap mogelijk en kunnen maatschappelijke organisaties tegen kostprijs huren. Verder valt te lezen dat het college gevraagd heeft om een extra voorstel inzake de eventuele sloop van enkele gebouwen op het terrein. Tot vreugde van D66 zal daarover pas een besluit genomen worden nadat er afstemming met de Monumentencommissie is geweest. Op basis van de antwoorden heeft D66 aangegeven, zich te kunnen in de tijdelijke beheersituatie van de Isabellakazerne door FMT Beheer.
Eerste recht van koop Het eerste recht van aankoop door de gemeente is hiermee ook verlengd met minimaal twee jaar en maximaal vijf jaar. Dat biedt kans om tot een gedegen plan te komen voor al dan niet de herontwikkeling van de Isabellakazerne. Op 6 december 2012 lanceerde D66 Vught een speciale website waarop iedereen wordt opgeroepen ideeën voor de herbestemming in te dienen met als doel om als gemeenteraad op een verantwoorde wijze te kunnen gaan bepalen tot wel of niet aankopen van het Isabellaterrein.
Proces Sinds de lancering van het initiatief zijn er al tientallen ideeën binnengekomen op www.isabellakazerne.nl. Ook hebben zich meerdere vrijwilligers gemeld uit Vught en daarbuiten. Momenteel wordt door die betrokken burgers gewerkt aan een visieontwikkeling. Een plan van aanpak zal binnenkort naar buiten worden gebracht, waarvoor een tiental deskundigen gevraagd zal worden hun beoordeling te geven. Aansluitend kan een visie worden opgesteld gevolgd door het vaststellen van ontwikkelingsrichtingen. De ambitie is om de ideeën voor of net na de zomer door een 'begeisterde vaandeldrager' te laten presenteren.
Maatschappelijk initiatief D66 heeft het initiatief gelanceerd met het doel om het over te dragen. D66-raadslid Birgit Cordes wilde daarom weten op welke wijze het college dit initiatief een stem wil geven. Wethouder Peter van de Wiel, die als plaatsvervanger van wethouder Pennings optrad, antwoordde dat een bescheiden budget resteert voor het D66 initiatief wanneer zich dat naar een maatschappelijk initiatief ontwikkelt. Cordes: "En laat dat nou precies D66’s insteek zijn!"


Gerelateerde artikelen en documenten:
■ De antwoorden van het college op vragen van D66 over de tijdelijke verhuur (18-12-2012)
■ D66: Hoofdrol voor Vughtenaren bij herontwikkeling Isabellakazerne (9-12-2012) – De gebruikte sheets bij de presentatie van de plannen (9-12-2012) – www.isabellakazerne.nl (9-12-2012) – het televisie-item dat LTV maakte (9-12-2012) – een foto-album van de Isabellakazerne op onze Facebookpagina (9-12-2012)
■ het artikel presentatie nieuw initiatief herontwikkeling Isabellakazerne 4-12-2012 ■ Wat te doen met de kazerne? D66 Vught wandelt over het terrein 29-10-2012 ■ Verslag denktanksessie gemeente Vught 15 juni 2012 ■ Provincie haakt aan bij herontwikkeling Isabellakazerne 24-5-2012
■ D66 Vught na bezoek oud-kazerneterrein in Ede: volop kansen voor Isabellakazerne (15-05-2012)
■ D66 Vught: Probeer Isabellakazerne te herontwikkelen met de provincie (02-04-2012)
■ Raadsinformatiebrief over de toekomst van de Isabellakazerne (14-02-2012)
Een ruime meerderheid van de gemeenteraad, waaronder D66, heeft het nieuwe sportbeleid tot 2016 vastgesteld. De visie, getiteld Maximale Speelruimte, laat in vijf pagina’s zien welke ambities en plannen de gemeente Vught heeft. "Een prima vertaling van de motie eerder dit jaar", aldus D66-raadslid Birgit Cordes. "Een kort stuk, maar het is een goede vorm, mooi concreet in zowel beleid als uitvoeringsplannen."
Boodschappenlijstje
Begin 2012 werd er al eerder een sportvisie met de verwachtingsvolle naam 'de kracht van sport' gepresenteerd. Maar dat vond D66 geen visie maar eerder een boodschappenlijstje dan wel een opdrachtenlijst aan verenigingen. De stellingname was dát 'n visie die niets toevoegt, geen kader is. Als antwoord daarop heeft D66 Vught in maart 2012 een motie mee opgesteld die unaniem werd aangenomen.
Combinatiefunctionaris
De hoofdvraag voor de raad was of deze visie wel recht doet aan het goede sportklimaat in Vught. Is dit dan een concretere nota? Een volmondige ‘ja’ van Cordes: "Dit beleid zet in op sport in de volle breedte. Met de weinige euro’s voor sport op de begroting, is er wel aandacht voor sport en de verenigingen. De gemeente wil vanuit een brugfunctie sportverenigingen faciliteren. Dat zie je onder andere terug in het aanstellen van drie combinatiefunctionarissen. Zij gaan de contacten met sportverenigingen opzetten, onderhouden, onderlinge samenwerking stimuleren en met scholen en in de buurt."
Sportaccommodaties
D66 Vught gaat uit van de eigen kracht van mensen, dus ook van initiatieven vanuit sportverenigingen zèlf. En die zijn er in Vught legio, recent nog de oprichting van jeugdcricket wat begon in een park. Vandaar dat D66 ook het gebruik van de buitenruimte voor sport toejuicht. Net als het op afstand zetten van het beheer en de exploitatie van sportaccommodaties voor verenigingen, die dat aandurven. Het beleid daartoe volgt eind 2013. De nieuwe sportvisie werd met een ruime meerderheid aangenomen met in totaal slechts drie stemmen van PvdA-GroenLinks en de SP tegen.
Zie ook:
– de sportvisie Maximale Speelruimte
– Geen sportvisie Vught, maar wel een motie met handvatten (8-5-2012)
D66 Vught voelt er helemaal niets voor om mogelijke meevallers tijdens het begrotingsjaar maar alvast uit te geven. PvdA-GroenLinks en SP kondigden onlangs bij de behandeling van de zogeheten Burap aan, dat ze voorstellen gaan doen voor extra uitgaven, omdat Vught lijkt af te stevenen op een meevaller van meer dan vijf ton. In de Burap staat hoe de begroting over 2012 verloopt. De Burap is een tussentijdse rapportage. In het voorjaar verschijnt er een Burap en in het najaar. In het voorjaar verschijnen de definitieve cijfers in de jaarrekening.
Geen behoefte
D66-fractievoorzitter Fons Potters zei in de raadsvergadering geen behoefte te hebben aan nieuwe plannen die werkelijk niets met een Burap te maken hebben. "Beoogde meevallers uitdelen is politiek gezien ridicuul en financieel gezien volstrekt onverantwoord."
Politiek
Ieder begrotingsjaar werkt de gemeenteraad volgens we een traject zoals dat is afgesproken. Begroting, kadernota (wensen voor nieuwe plannen en beleid), twee buraps en de jaarrekening. Als er behoefte is om hiervan af te stappen en daar een meerderheid in deze raad voor is, legt D66 zich daar uiteraard bij neer. Potters: "We zien uit naar voorstellen in het presidium."
Financieel
De burap is een tussenstand van dit begrotingsjaar, het zegt niets over de eindstand. Potters gaf een voorbeeld: "Uit CBS-cijfers van vandaag blijkt dat de werkloosheid in Vught in één maand tijd met 10 procent is gestegen, veel meer dan in andere gemeenten. Los van het feit dat dat heel slecht nieuws is voor Vught, betekent het ook dat de beoogde meevaller wel eens een stuk lager zou kunnen uitvallen. Het kan aan het eind van het jaar zelfs omgeslagen zijn naar een tegenvaller. Bovendien bestaat de vijf ton voor een deel uit geld dat wel voor bepaalde projecten begroot is, maar nog niet voor dat doel is uitgegeven. Tussentijds geld weggeven betekent dat je op termijn in de problemen komt met andere begrotingsplannen.
Motie zonnepanelen
Desalniettemin diende PvdA-GroenLinks vanwege de mogelijke meevaller een motie (verzoek aan het gemeentebestuur) in om vanwege de mogelijke meevaller 200.000 euro te steken in -hoe sympathiek het in eerste instantie klinkt- zonne-energie. Het moment om hiermee te komen was arbitrair. Daarnaast was het voorstel op geen enkele manier onderbouwd. Want waarom moest het twee ton zijn en geen anderhalve ton of drie ton? Waar is het plan van aanpak, waar is het initiatiefvoorstel of een (begin van) een onderbouwing? En stel dat er twee ton gereserveerd wordt voor zonne-energie, waarom moet de gemeente dit dan oppakken en worden alle Vughtse duurzaamheidsinitiatieven gepasseerd, terwijl juist daar de beste ideeën zitten.
Hapsnap
PvdA-GroenLinks noemt het hele Vughtse duurzaamheidsbeleid waarin concrete initiatieven ondersteunt worden 'hapsnap'. Zelfs de vernieuwende, concrete voorstellen van D66 zoals de inzameling van piepschuim en een bomeninitiatief na de junistorm werden weggezet als hapsnap-maatregelen, omdat er geen dik duurzaamheidsdossier achter ligt met een visie over de lange termijn. Potters: "En dan komt u nu opeens met dit niet-serieuze plan?"
Weggestemd
D66 riep PvdA-GroenLinks de motie over de zonnepanelen in te trekken en te gaan werken aan een serieus plan in de vorm van een initiatiefvoorstel. Zelfs SP en CDA vroegen om met een serieus plan te komen. Desondanks werd de motie helaas gewoon ingediend en logischerwijs door alle andere partijen weggestemd.
Op De Koepel, de plek van en rondom de oude atletiekbaan van Prins Hendrik, komen definitief ongeveer 30 grote bouwkavels. Een ruime meerderheid van de gemeenteraad is donderdag akkoord gegaan met het bestemmingsplan (11 voor en 5 tegen). Ook D66 stemde in met de plannen, zij het zonder veel gejuich.Logisch resultaat
Het plan voor de bouwkavels werd zat in maart 2011 in de gemeenteraad. Volgens D66 is de uitwerking in het bestemmingsplan het logische resultaat van dat besluit uit 2011: herontwikkeling van de Koepel en komen tot een aantal grote kavels om daar geld voor de Vughtse gemeenschap mee te verdienen. Geld verdienen met bouwgrond kan niet op iedere plek, zeker niet in deze tijd, maar De Koepel is dan wel de uitgelezen plek. En dan lijkt het ook te zijn, want terwijl de hele woningbouw stil ligt, is er animo voor de kavels: een deel is verkocht en op een aantal is een -niet geheel vrijblijvende- optie genomen. Goed nieuws voor heel Vught. De hele beoogde opbrengst is immers al uitgegeven, vooral aan een steeds maar duurder geworden atletiekbaan. Hoog tijd om het reeds uitgegeven geld terug te verdienen.
Doorn
D66 was niet uitsluitend vol lof. Fractievoorzitter Fons Potters noemde het verdwijnen van groenstructuren in De Koepel ‘een doorn is in het plan’. “Wij als partij en alle andere partijen die zich nu op het laatste moment zorgen maken over het groen, hadden in het begin van het proces hierover bedenkingen moeten inbrengen. Dat is niet gebeurd en dat vinden we jammer, omdat er in Vught maar al te vaak te makkelijk groen van de kaart geveegd wordt.”
Herplanten een verplaatsen
Op verzoek van D66 is onderzocht of er nog extra maatregelen genomen kunnen worden om de vergroening van De Koepel deels te behouden dan wel te versnellen. Naast de verplichte herplantplicht van te kappen bomen, zal geprobeerd worden een deel van de huidige bomen te verplaatsen. Ook werd de suggestie van D66 overgenomen om bij de herplantplicht van bomen in de openbare ruimte geen ‘sprieten’ terug te plaatsen maar grotere bomen. “Los daarvan wordt De Koepel hoe dan ook groener dan hij nu is”, aldus Potters. “Mensen kopen er geen kavel vanwege de weidse uitzichten, maar vanwege het groene karakter van de plek.”
Ingrepen
D66 stemde uiteindelijk in met het plan en de gedane toezeggingen. Om ruim anderhalf jaar na besluitvorming het plan voor een deel in de prullenbak te gooien, noemde Potters ‘financieel en bestuurlijk onverantwoord’. “Een knip in het plan maken, opeens tweekappers bouwen, een heel of half nieuw plan maken, hoe spijtig dan ook: dat is echt een gepasseerd station. Wij trekken het ons aan om in beginstadium beter te kijken naar gevolgen groen en groenstructuur, en ik hoop dat alle andere partijen dat ook gaan doen.”

Verkavelingsplan De Koepel
Zie ook:
– website Vorstelijk Wonen in Vught (plan De Koepel)