Hoofdstuk 6 van ons verkiezingsprogramma: gezonde, groene gemeente
Lees hier ons hele verkiezingsprogramma
Lees hier alles over onze 32 kandidaten
Veilig Verkeer Cromvoirt en D66 hebben een contract opgesteld én ondertekend over de aanpak van de huidige en toekomstige verkeersproblemen en verkeersonveiligheid in het dorp. Het gaat om tien actiepunten die Veilig Verkeer Cromvoirt en D66 de komende jaren samen willen realiseren.
De verkeersproblematiek in Cromvoirt is voor veel inwoners van het dorp een toenemend probleem. De afgelopen bestuursperiode was hier vanuit het college en de coalitiepartijen (Gemeentebelangen, VVD en PvdA-GroenLinks) te weinig aandacht voor. Bezwaren uit Cromvoirt werden regelmatig afgedaan met termen als ‘er zijn wel grotere problemen in de gemeente Vught’ of ‘de wegen kunnen het technisch aan’. Maar de vraag is niet of de wegen het aankunnen, maar of het voor de inwoners van Cromvoirt nog acceptabel is.
Zie ook:
– VVC/D66 Contract met CromvoirtGoed nieuws: bij de komende tussentijdse gemeenteraadsverkiezingen op 18 november komt er een drive-in stembureau bij Van der Valk. Kiezers kunnen daar veilig vanuit hun auto stemmen. D66 had in een brief aan burgemeester Van de Mortel gevraagd of hij dit wil proberen te realiseren en hij heeft zijn schouders eronder gezet en het gaat gebeuren.
Hoewel het aantal coronabesmettingen gelukkig daalt, ook in Vught, zijn nog steeds strenge corona-maatregelen van kracht, maar de verkiezingen gaan wel gewoon door.
Ook Liesbeth Sjouw, woordvoerder voor D66 in de Provinciale Staten van Brabant, keek mee en schoof haar enthousiasme niet onder stoelen of banken: “Een geweldig plan, ik ga het inbrengen in Provinciale Staten.”
Zie ook:
– het lightrailplan (of klik op het plaatje hierboven) (8-11-2020)
– de overhandiging van het plan aan Rob Jetten via Teams (8-11-2020)
– Artikel in het Brabants Dagblad over de overhandiging (8-11-2020)
De nieuwe editie van V-Magazine is uit! Het is alweer de zesde editie van dit blad van D66 Vught-Helvoirt-Cromvoirt dat periodiek rondom verkiezingen verschijnt. De komende dagen wordt het huis-aan-huis bezorgd in Vught, Helvoirt en Cromvoirt.
Ook in deze editie vooral weer veel verhalen van en over mensen. Want daar draait het om in onze mooie gemeente. Er staan verschillende interessante columns in, artikelen over wonen en verkeer, foto’s van de mooiste plekjes in Vught, Helvoirt en Cromvoirt, alle kandidaten van D66 en er is zelfs een heuse pubquiz gemaakt die iedereen thuis online kan spelen.

Dit is ons 8-puntenplan voor beter bestuur
Lees hier het interview met Dianne Schellekens over het 8-puntenplan voor beter bestuur
D66 lanceert 8-puntenplan voor goed bestuur
Lees hier in ons verkiezingsprogramma het hele hoofdstuk over bestuur
Hoofdstuk 1 van ons verkiezingsprogramma: gezond bestuur en gezonde democratie
Lees hier ons hele verkiezingsprogramma
Lees hier alles over onze 32 kandidaten
Dianne Schellekens staat tweede op de kandidatenlijst van D66. Wat staat er volgens haar de komende verkiezingen op het spel? “In de campagne is er veel aandacht voor verkeer, wonen en duurzaamheid”, vertelt ze. “Maar er is volgens mij één onderliggend thema, waar het bij al die onderwerpen om draait: goed bestuur.” D66 heeft een 8-puntenplan opgesteld om goed bestuur te bevorderen.
De komende raadsperiode moeten moeilijke politieke keuzes worden gemaakt, bijvoorbeeld rondom de inpassing van N65 en spoor, het woningtekort en de ongezonde gemeentefinanciën. Keuzes die onze inwoners raken in hun leefomgeving en hun portemonnee. “Goed bestuur is niet alleen de juiste besluiten nemen”, licht Schellekens toe. “Het gaat ook om zorgen voor draagvlak en oog hebben voor mensen die door besluiten worden geraakt. Ruimte voor burgerparticipatie is dus heel belangrijk. Dat mag in onze gemeente echt nog beter.”
Bij iedere gemeenteraadsverkiezing is verkeer een van de belangrijkste onderwerpen. “Het is vaak pleisters plakken op problemen”, stelt D66-lijsttrekker Fons Potters. “Maar voor de komende jaren is er wel iets meer nodig dan dat: een Herstelplan Verkeersproblematiek voor Vught, Helvoirt en Cromvoirt.”
“Verkeer is een heel breed onderwerp”, vertelt Potters. “Het gaat over mobiliteit, veiligheid, een gezonde leefomgeving, leefstijl en recreatie. En de komende jaren natuurlijk vooral over de ombouw van de N65 en het spoor en de gevolgen daarvan. Kortom, verkeer is een onderwerp dat volop leeft.”
D66 vindt de huidige manier van afvalinzameling onhoudbaar. We scheiden ons afval steeds beter, maar de rekening blijft maar stijgen. D66 wil stoppen met de aparte inzameling van plastic/blik/drankkartons, omdat machines deze tegenwoordig beter uit het restafval kunnen halen dan mensen. Deze stroom kan de afvalverwerker dus beter nascheiden. De grijze bak zou dan elke twee weken opgehaald moeten worden. Per saldo is dit goedkoper, handiger én beter voor het milieu (betere recycling, minder vrachtwagens door de straten).
Gft en papier moet wel apart ingezameld blijven, omdat dit niet uit het restafval te halen is. Glas kan in beter de glasbak. Dan kan op kleur wordt ingezameld (beter voor recycling) en hoeft weer een vrachtwagen minder door de straten te rijden. Er moeten dan wel meer glasbakken komen. D66 wil de milieustraat vaker open hebben.
Lees hier in ons verkiezingsprogramma het hele hoofdstuk waarin afvalinzameling staat

Boter bij de vis
In de verschillende partijprogramma’s voor de verkiezingen op woensdag 18 november worden de verkeersproblemen wel genoemd, maar concrete plannen staan er niet in. Tijd voor actie, redeneerden D66 en Veilig Verkeer Cromvoirt. “De afgelopen weken hebben we samen gekeken op welke concrete en uitvoerbare punten we elkaar kunnen vinden”, aldus D66-kandidaat-raadslid Dion Meuwissen. “Niet alles kan vandaag of morgen, maar sommige dingen zijn laaghangend fruit dat heel snel gerealiseerd kan worden. Het is een gezamenlijke inzet. Daar hebben we samen voor getekend.”Breder politiek draagvlak
“Veilig Verkeer Cromvoirt en D66 willen samen de schouders zetten onder het contract dat bestaat uit tien concrete punten”, vertellen Veilig Verkeer Cromvoirt-werkgroepleden Wouter Scheuder, Rick Wielens en José Dankers. “We streven naar een breed draagvlak en hopen dat meerdere politieke partijen het contract ook gaan ondertekenen. Het doel is uiteraard het daadwerkelijk aanpakken van de knelpunten.” In het contract staan de volgende punten- De bebouwde komgrens verleggen naar Nieuwkuijkseweg zodat de 30 km-zone daar begint. Dit kan vanaf 1 januari als de hele weg in de gemeente Vught valt.
- Als het Pepereind binnenkort wordt aangepakt, ook hier de komgrens verleggen en Pepereind opnemen in de 30 km-zone.
- De route Deutersetraat-Sint Lambertusstraat-Loverensestraat inrichten als doorgaande weg, met snelheidsremmende maatregelen in de bocht als de Sint Lambertusstraat wordt gevolgd.
- Samen kijken naar de mogelijkheden om een veilig trottoir te realiseren aan een zijde van de Lambertusstraat, zonder dat dit leidt tot massale kap van bomen. Verbinden met voldoende veilige oversteken.
- Routering van zwaar verkeer bekijken, liefst op regionaal niveau, en hier beleid op ontwikkelen ook gericht op toekomstige houdbaarheid van de locaties en vergunningen.
- De vrachtauto’s van de Afvalstoffendienst buiten de begin- en eindtijden van de basisschool in Cromvoirt laten rijden.
- Alternatief onderzoeken van verkeersafwikkeling van de PI en eventuele toekomstige rechtbank. Hierbij denken aan afspraken voor het vermijden van de kern van Cromvoirt en onderzoeken of er alternatieven zijn voor de verkeersafwikkeling via de Brederodelaan.
- Oude plan van het ontwikkelen van een dorpsplein voor de kerk weer oppakken.
- Schoolzone maken van hele blok rondom de school, inclusief Lambertusstraat.
- Onderzoek naar mogelijkheid voor wandel- en fietsroute over de Hoge Akker van de Loverensestraat naar de Battle Axe.

Iedereen moet kunnen stemmen
“Wij vinden het belangrijk dat zo veel mogelijk mensen op 18 november gaan en kunnen stemmen. Een drive-in stembureau kan daaraan bijdragen”, aldus D66-lijsttrekker Fons Potters. “Bovendien kunnen mensen die op 18 november in quarantaine zitten of lichte klachten hebben tóch naar de stembus. Anders zouden zij volgens de richtlijnen op de verkiezingsdag noodgedwongen thuis moeten blijven. Wij vinden het belangrijk dat iedereen moet kunnen stemmen.” Het idee voor zo’n stembureau kwam van Hein Maas uit Vught bij D66 terecht. D66 heeft vervolgens bij minister Ollongren nagevraagd of zo’n stembureau wettelijk mag en haar woordvoerder heeft dat bevestigd. En dat stembureau komt er dus.Proef voor de Tweede Kamerverkiezingen
De herindelingsverkiezingen in Vught zijn vanwege COVID-19 voor de rijksoverheid een test voor de verkiezingen voor de Tweede Kamer in maart. “Een drive-in stembureau in Vught is meteen een mooie proef om te kijken of dat op meerdere plekken in het land uitgevoerd zou kunnen worden”, aldus Potters. “Het lijkt ons dan ook logisch dat de extra kosten voor deze proef bij het ministerie van binnenlandse zaken neergelegd kunnen worden.” Het drive-in stembureau komt op de parkeerplaats van Hotel Vught (Bosscheweg 2) en is open van 7.30 tot 20.30 uur. Bij een drive-in stembureau stemt de kiezer vanuit de auto. Men hoeft dus niet uit te stappen. Bij de ingang ontvangt de kiezer een handleiding. Hierin staat duidelijk hoe het stemmen gaat. Anonimiteit tijdens het stemmen is gegarandeerd. Naar het drive-in stembureau komt de kiezer alleen. Alleen de bestuurder van het voertuig kan dus stemmen. Zie ook: – Informatie van de gemeente over stemmen in het drive-in stembureauDe D66-afdelingen Vught, ‘s-Hertogenbosch en Tilburg hebben een plan van aanpak gemaakt om verschillende plaatsen en plekken op het traject Tilburg-’s-Hertogenbosch aan te sluiten als stopplaats voor de trein. Het gaat om kleinschalig spoorvervoer tussen beide steden met als stopplaatsen Berkel-Enschot, Van Gogh Nationaal Park (Udenhout/Biezenmortel), Helvoirt en Vught-Noord (bijvoorbeeld IJzeren Man). Het plan is zondagmiddag aangeboden aan Rob Jetten, fractievoorzitter van D66 in de Tweede Kamer, die direct zeer enthousiast reageerde. “Hier gaat mijn spoorhart harder van kloppen, ik ben nu al fan.” Een spoortraject tussen twee grote steden waar verschillende plaatsen aan liggen, maar waar de trein op geen enkele plek stopt, is best bijzonder. Maar het is wel het geval op het traject Tilburg – ’s-Hertogenbosch, waar aanwonenden iedere dag vooral passagierstreinen voorbij zien rijden, maar niet in- of uit kunnen stappen.D66-afdelingen slaan handen ineen
In heel veel plaatsen in Nederland reden vroeger treinen en trams, waar ze nu niet meer rijden. De reden is vaak heel logisch: het spoor is in de loop der tijd opgedoekt. Maar op dit traject is het spoor gebleven en zijn alleen de stations verdwenen, terwijl de roep om treinvervoer in de aanliggende dorpen groter is dan ooit te voren. Voor de D66-fracties in Tilburg, Vught en ’s-Hertogenbosch was dit de aanleiding om de handen ineen te slaan voor het maken van een plan op verschillende plekken weer aansluitingen te maken op het bestaande spoor via lightrailvervoer of een stoptrein, om de leefbaarheid en bereikbaarheid in de regio te verbeteren en te waarborgen op de momenten dat de N65 in Helvoirt en Vught en het spoor in Vught op de schop gaan.Kansen en hobbels
In het plan van aanpak zijn alle kansen en hobbels opgenomen. De D66-fracties willen met de betrokken gemeenten, de provincie en het rijk een gezamenlijk haalbaarheidsonderzoek gaan doen naar -in eerste instantie- een pilot met lightrail op bestaand spoor. Duidelijk moet worden of het mogelijk is een lichte trein te laten rijden. Er hoeven uiteraard geen complete stations aangelegd te worden. In het haalbaarheidsonderzoek moeten in ieder geval de opgestelde vragen in het plan van aanpak beantwoord worden op het gebied van bereikbaarheid, leefbaarheid, techniek, veiligheid en uiteraard financiën.Plan aangeboden aan Rob Jetten
Voor de aanbieding van het plan zou Rob Jetten naar Helvoirt komen, maar door de strengere maatregelen rondom corona is besloten om dit bezoek af te zeggen. De aanbieding vond daarom digitaal vanuit Helvoirt plaats, waar D66-lijsttrekker Fons Potters bij de spoorwegovergang Helvoirtseweg-Torenstraat het plan digitaal overhandigde. Rob Jetten reageerde enthousiast: “Wat goed dat jullie niet alleen een droom hebben, maar ook een plan. Juist in deze tijden zien we dat we allemaal dat we niet alleen naar de stad moeten kijken, maar juist daaromheen. Mobiliteit is belangrijk, niet alleen de steden sneller met elkaar verbinden, maar ook de tussenliggende plaatsen.” Jetten zei dat hij dit plan toevoegt aan zijn lijstje met andere mooie spoorplannen.


Eerste exemplaar voor Wim Dik
Het eerste, op gerecycled papier gedrukte exemplaar werd vrijdagochtend aangeboden aan onze laatste kandidaat op de kieslijst: Wim Dik uit Helvoirt. Hij is oud-staatssecretaris economische zaken, oud-topman van KPN en bovenal lijstduwer en supporter van D66 Vught-Helvoirt-Cromvoirt. Want hoewel zijn gezondheid de laatste tijd helaas wat achteruit gegaan is, blijft hij zich op zijn manier inzetten voor D66 Vught-Helvoirt-Cromvoirt. Fantastisch! Daarom kreeg juist hij uit handen van campagneleider Jan-Willem Verlijsdonk, op veilige afstand, het eerste exemplaar overhandigd. Het V-magazine is ook digitaal beschikbaar, klik daarvoor HIER. De vorige editie kun je HIER lezen.

Speel hier de Pubquiz over Vught, Helvoirt en Cromvoirt.
*** UPDATE *** Het stembureau komt er! Klik HIER voor alle info. D66 Vught-Helvoirt-Cromvoirt zou bij de komende tussentijdse gemeenteraadsverkiezingen op 18 november graag een drive-in stembureau in de gemeente ingericht zien hebben. Kiezers kunnen dan veilig vanuit hun auto stemmen. D66 heeft in een brief aan burgemeester Van de Mortel gevraagd of hij dit wil proberen te realiseren. Hoewel het aantal coronabesmettingen gelukkig daalt, ook in Vught, zijn er sinds gisteravond strengere maatregelen van kracht. Ook werd deze week bekend dat de verkiezingen op 18 november door kunnen gaan.Iedereen moet kunnen stemmen
“Wij vinden het belangrijk dat zo veel mogelijk mensen op 18 november gaan en kunnen stemmen. Een drive-in stembureau kan daaraan bijdragen”, aldus D66-lijsttrekker Fons Potters. “Bovendien kunnen mensen die op 18 november in quarantaine zitten of lichte klachten hebben tóch naar de stembus. Anders zouden zij volgens de richtlijnen op de verkiezingsdag noodgedwongen thuis moeten blijven. Wij vinden het belangrijk dat iedereen moet kunnen stemmen.”Trump en Biden
Het idee voor zo’n stembureau kwam via een inwoner van Vught bij D66 terecht. Hij kwam op zijn beurt op het idee toen hij op tv zo’n stembureau in Amerika had gezien bij de presidentsverkiezingen tussen Trump en Biden. D66 heeft bij minister Ollongren nagevraagd of zo’n stembureau wettelijk mag en haar woordvoerder heeft dat bevestigd.Proef voor de Tweede Kamerverkiezingen
De herindelingsverkiezingen in Vught zijn vanwege COVID-19 voor de rijksoverheid een test voor de verkiezingen voor de Tweede Kamer in maart. “Een drive-in stembureau in Vught zou dus een mooie proef zijn om te kijken of dat op meerdere plekken in het land uitgevoerd zou kunnen worden”, aldus Potters. “We hebben de burgemeester gevraagd om te onderzoeken of de extra kosten voor deze proef bij het ministerie van binnenlandse zaken neergelegd kan worden, maar gezien het nationale belang zal dat niet zo’n probleem zijn.” Het drive-in stembureau zou wat D66 overal in de gemeente ingericht kunnen worden, maar bij een van de brandweerkazernes in Vught, Helvoirt of Cromvoirt ligt het meeste voor de hand, omdat daar toch al stembureaus zijn en daar de ruimte is voor het af- en aanrijden van auto’s.Goed bestuur is niet alleen de juiste besluiten nemen. Het gaat ook om zorgen voor draagvlak en oog hebben voor mensen die door besluiten worden geraakt. Ruimte voor burgerparticipatie is dus heel belangrijk. En openheid, want dat is de beste manier is om mensen mee te krijgen en het onderling vertrouwen te versterken.


Vertrouwen versterken
Rondom de N65 en het spoor en bij woningbouwprojecten is door inwoners kritiek geuit over de gesloten handelswijze van de gemeente. Is dat terecht? “Door deze gesloten houding voelen burgers zich niet gehoord en haken af”, antwoordt Schellekens gepassioneerd. “Het is mijn overtuiging dat openheid de beste manier is om mensen mee te krijgen en het onderling vertrouwen te versterken. Leg uit welke dilemma’s er zijn en vraag mensen om mee te denken over oplossingen.” Is dat wat D66 wil bereiken met het voorstel dat bij bouwprojecten omwonenden in alle fases meebeslissen? “Jazeker, inwoners vroeg betrekken bij plannen is een van de 8 punten uit ons plan. Inwoners krijgen zo echt invloed op de keuzes die worden gemaakt bij de inrichting van hun wijk.”Frisse wind
Novo3-columnist Sander Wieringa schreef onlangs: ‘Het college regeert, de coalitie volgt dat klakkeloos en van echte besluitvorming in de raad is geen sprake. Wel van gebakkelei.’ Heeft hij gelijk? “Als gemeenteraad kunnen we door het uitwisselen van argumenten tot betere besluiten komen en samen het college scherp houden. Daarvoor is een open debat nodig, en transparant bestuur zodat iedereen dezelfde informatie heeft. Wanneer alles al achter de schermen door de wethouders met de coalitiepartijen wordt beklonken, is er geen ruimte meer voor andere ideeën en dat is zonde.” Schellekens lacht: “Maar ik ben optimistisch hoor: de verkiezingen gaan zorgen voor een frisse wind.” Ze knipoogt. “Met een nieuwe gemeenteraad en een nieuw college kunnen we de werkwijze van de Vughtse politiek eens lekker opschudden.”Goed bestuur gaat iedereen aan
Slotvraag: is goed bestuur niet te ingewikkeld als verkiezingsthema? “Nee joh”, antwoordt Schellekens opgewekt. “Het is juist heel concreet: goed bestuur betekent dat je als inwoner vroeg wordt betrokken als er voor je deur een woningbouwproject plaatsvindt. Dat je niet opeens meer OZB-belasting moet betalen omdat er onrealistisch is begroot. Dat plannen voor een provinciale weg niet ten koste gaan van de verkeersveiligheid in jouw straat. En dat je een huis kunt vinden omdat er betaalbare nieuwbouwwoningen worden gebouwd en niet alleen villa’s. Kortom, goed bestuur gaat iedereen aan!”
Plan N65 onvoldoende
“D66 is altijd voorvechter geweest van het aanpakken van de N65 voor een betere leefomgeving in Vught, Helvoirt en Cromvoirt. Dat je straks de N65 makkelijk en veilig kunt oversteken en dat de weg half-verdiept wordt aangelegd, is natuurlijk heel positief. Daar heb ik me in het verleden als wethouder ook sterk voor gemaakt. Maar het uiteindelijke plan dat er nu ligt, is helaas onvoldoende. Dat komt doordat de laatste jaren de focus opeens lijkt verlegd naar de doorstroming van de N65, terwijl de verkeersknelpunten die daardoor in onze dorpen ontstaan, worden genegeerd. Het uiteindelijke plan is er doorheen gedrukt; voor de meer dan 150 bezwaren en goede ideeën van inwoners, ondernemers en de leden van de gemeenteraad was geen ruimte. Nu de gevolgen duidelijk worden, is het dan ook niet vreemd dat het enthousiasme onder inwoners flink is afgenomen. Een gemiste kans.”Herstelplan Verkeersproblematiek
De coalitiepartijen Gemeentebelangen, VVD en PvdA-GroenLinks hebben onder druk vanuit de inwoners voorgesteld om een nieuw Verkeers- en Vervoersplan op te stellen. “Dat is pas over twee jaar klaar”, waarschuwt Potters. “Als het aan D66 ligt, gaan we zo lang niet wachten. Het had moeten worden meegenomen in het totaalplan met N65 en spoor. Dat was niet voor niets al een speerpunt in ons vorige verkiezingsprogramma. Nu daar niets aan is gedaan, moeten we per direct de bekende knelpunten aanpakken en de verkeerde keuzes rondom de plannen voor de N65 rechtzetten.” Hiervoor heeft D66 een Herstelplan Verkeersproblematiek gemaakt waarin voorstellen met concrete oplossingen zijn opgenomen. “D66 wil bijvoorbeeld dat de aansluiting op de N65 bij restaurant In ’t Groene Woud blijft bestaan, zodat zwaar verkeer van de omliggende bedrijven niet Helvoirt en Cromvoirt wordt ingestuurd”, licht Potters toe. “Ook moet er alles aan gedaan worden om bij de Helvoirtseweg tóch een aansluiting richting Den Bosch te realiseren. Het plan kan natuurlijk altijd worden uitgebreid als inwoners met nieuwe, goede ideeën komen. We willen hen echt invloed geven op de verkeersplannen.”Stevig heronderhandelen
Er zijn maar weinig andere gemeenten in Nederland met relatief zo’n hoge schuld als Vught. Is er wel geld om de verkeersknelpunten aan te pakken? “D66 wil dat de gemeente Vught stevig gaat heronderhandelen met rijk en provincie”, zegt Potters stellig. Zij moeten meebetalen aan de oplossingen voor de verkeersoverlast die door de N65 binnen onze dorpen wordt veroorzaakt. Dat hoort ook bij dit project.”Veiligheid
Hoe staat het met de verkeersveiligheid in onze gemeente? “Die wisselt heel erg”, analyseert Potters. “Op sommige plekken is het goed geregeld, zoals de ringstructuur in Vught die vrijwel helemaal klaar is. Elders is er werk aan de winkel. In de Torenstraat en Kastanjelaan in Helvoirt is het bijvoorbeeld al erg druk en gevaarlijk en met de N65-plannen wordt het daar nog veel drukker. Even knellend zijn de toekomstige verkeersstromen op de Helvoirtseweg en de Van Voorst tot Voorststraat in Vught, waar een verdubbeling van het verkeer gaat plaatsvinden.”Een groene en gezonde leefomgeving
Verkeer heeft een groot effect op onze leefomgeving. Denk aan de uitstoot van CO2 en fijnstof, het kappen van bomen of trilling- en geluidshinder. “Daarom is D66 tegen het verhogen is van de snelheid op de N65 naar 80 km/h en voorstander van de verdieping van het spoor en het verbeteren van het openbaar vervoer, bijvoorbeeld door een eigen station in Helvoirt”, somt Potters op. “Ook willen we ruim baan voor fietsers en wandelaars en aandacht voor minder-validen. Bewegen is belangrijk voor een gezonde leefstijl en als recreatie. Fietsen is bovendien een goed alternatief voor de auto. D66 wil werken aan een groene en gezonde gemeente waar niet de auto het straatbeeld domineert.”