Altijd een kandidaat-raadslid aanwezig
In de winkel kun je terecht voor informatie en vragen over D66 en het D66-verkiezingsprogramma. Er is altijd een van onze veertig kandidaat-raadsleden aanwezig. De koffie staat klaar. Ook de belangrijkste dagbladen van Nederland liggen op de leestafel.Gadgets, verkiezingsprogramma en magazine
Verder kun je er terecht voor leuke gadgets, zoals de populaire sticker ‘Ik ben 100% Vught’ die in twee maten gratis verkrijgbaar is. Ook kun je een folder met onze visie meenemen of zelfs ons complete verkiezingsprogramma. Vanaf vrijdag 9 maart is ook de nieuwe editie ons blad V-Magazine verkrijgbaar, dat voor een groot deel in het teken staat van de gemeenteraadsverkiezingen. Dat komt uiteraard ook online. Het vorige V-Magazine kun je hier teruglezen.Heel veel thema-bijeenkomsten
Ook zijn worden er heel veel thema-bijeenkomsten gehouden en op vrijdagmiddag verschillende borrels. Een compleet overzicht van alle activiteiten vind je hier. Zie ook: – Bomvolle agenda met activiteiten in D66-verkiezingswinkel (3-3-2018) – Verkiezingsprogramma D66 zet in op verder versterken van Vught als topgemeente om in te wonen (2-2-2018) – D66 Vught gaat met 40 top-kandidaten de verkiezingen in (27-11-2017) – Gedeputeerde Annemarie Spierings opent vrijdag 2 februari de winkel van D66 Vught (26-1-2018)

D66 Vught wil dat de extra trillingen in Vught met de komst van PHS in de Tweede Kamer op de agenda komen en aangepakt worden. Trillingshinder is een landelijk onderwerp, maar D66 ziet Vught als schrijnend voorbeeld om hier maar ook in de rest van het land dit aan te pakken. Dat zei D66-lijsttrekker Fons Potters vanochtend bij een debat op Avulo FM.
De trillingsproblematiek staat eigenlijk los van de spoorverdieping, want ook zonder spoorverdieping zou Vught ermee te maken krijgen. Als Vught extra maatregelen tegen trillingen wil, stelt ProRail dat we dat dan maar zelf moeten betalen, want als het in Vught betaald wordt, staat iedereen aan de deur te kloppen. D66 begrijpt die reactie, want niet ProRail maar de overheid bepaalt het beleid.
Vught als schrijnend voorbeeld én kans
D66 wil dan ook dat dit onderwerp landelijk op de agenda komt, met Vught als schrijnend voorbeeld én als kans om het vanwege de werkzaamheden wel aan te pakken, desnoods met pilots. Ongeveer 100 woningen krijgen te maken met extra trillingen. Bij sommige woningen kun je je zelfs afvragen of je er nog wel kunt blijven wonen. Samen voor Vught heeft zelfs op huisnummerniveau de extra trillingen in kaart gebracht.
Niets doen is onaanvaardaar
Misschien kan de hinder niet helemaal teruggebracht worden naar het minimale niveau, maar daarom maar niets doen is voor D66 onaanvaardbaar. D66 heeft hoge verwachtingen van staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Spoorwegen) die als Kamerlid de trillingsproblemen al vaker agendeerde. Bovendien kent zij de situatie in Vught, omdat ze hier op uitnodiging van D66 enkele jaren terug al geweest is. “Desalniettemin heb ik haar gevraagd om binnenkort nog eens een keer langs te komen”, aldus Potters. “Maar wat minstens zo belangrijk is dat alle partijen en niet alleen D66 ervoor zorgt dat dit geagendeerd en aangepakt wordt in de Tweede Kamer.”
Lijsttrekker Saskia Heijboer gaf in het debat aan dat de VVD graag in deze aanpak mee wil gaan. SP-lijsttrekker Suzanne van Wiggen begreep helaas niets van de oproep, leek niets af te weten van de trillingsproblematiek en wilde eerst wel eens weten wat eigenlijk een trilling is. Zie ook: – D66: het uitblijven van maatregelen tegen trillingen spoor is niet uit te leggen (24-2-2018) Extra treinen door Vught betekent een forse toename van trillingshinder. Dat lossen we op met de spoorverdieping en aanvullende maatregelen in noord en zuid. Klinkt logisch, maar zo is het niet. Op verschillende plekken wordt niets aan trillingen gedaan, omdat de reductie niet voldoende is om op het vastgelegde aanvaardbare niveau te komen. En dan gebeurt er niets en dat is niet uit te leggen, opperde D66 onlangs in de gemeenteraad en diende daarvoor een motie in.Terechte bezorgdheid van aanwonenden spoor
Er is bezorgd en geschokt gereageerd door vughtse inwoners, belangengroepen en raadsleden dat er geen maatregelen genomen omdat ze per huis te duur zijn. Dit komt door het toepassen van de Beleidsregel Trillingshinder Spoor. Dat er geen maatregelen tegen trillingen genomen dreigen te worden reden was voor D66 Vught de reden om deze motie ‘Gevolgen Vught door trillingen PHS’ in te dienen.Streef minimaal naar geen verslechtering t.o.v. nu
“Het is niet uit te leggen dat omdat de maatregelen niet doelmatig zijn, er helemaal geen maatregelen genomen worden”, lichtte fractievoorzitter Dianne Schellekens toe. “Dus ook geen maatregelen die de trillingshinder beperken. Het zou ons al erg helpen als er gestreefd zou worden naar geen verslechtering: terug naar de huidige waarde.” Dat de trillingen een zorgpunt zijn was al langer duidelijk. Dat was mede de reden voor D66 om 2 maanden geleden tweede kamerlid Rob Jetten uit te nodigen in Vught. We hebben hem ook direct na informatiebijeenkomst geïnformeerd over het schrappen van maatregelen tegen trillingen vanwege het doelmatigheidsprincipe.Raadsbrede steun motie trillingen
De motie werd raadsbreed ondersteund. D66 riep in de gemeenteraad de andere raadsleden op om ook actie te ondernemen: gebruik alle kanalen die je hebt om dit op de agenda te zetten. Met deze motie ‘Gevolgen trillingen Vught door PHS’ spreekt de raad zich uit dat trillingshinder beperkt moet blijven en dat alles in werking gesteld moet worden om de maatregelen te krijgen die nodig zijn om de trillingshinder te beperken. Daarom sprak de raad van Vught zich gezamenlijk uit dat: – het niet acceptabel en niet aan omwonenden van het spoor uit te leggen is dat er geen maatregelen genomen worden tegen trillingen om de simpele reden dat ze niet doelmatig zijn – dat er in ieder geval gestreefd moet worden naar minstens geen verslechtering ten opzichte van de huidige situatie De raad verzocht het college van B&W om: – zich als mede-opdrachtgever in te zetten voor maatregelen in Vught, die wettelijk gezien misschien niet doelmatig zijn, maar wel effect hebben om trillinghinder voor omwonenden van het spoor te beperken.Regelgeving schiet tekort
Tijdens de presentaties van ProRail in november jl. zijn gemeenteraad en inwoners bijgepraat over het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) en de daarbij behorende maatregelen in Vught. Daarbij werd pijnlijk duidelijk dat de regelgeving voor het voorkomen van hinder door trillingen tekortschiet. In Vught blijkt bij bijna 300 woningen de trillinghinder ernstig toe te nemen tot boven de aanvaardbare norm. Onderzoek van ProRail laat zien dat het niet doelmatig is maatregelen te nemen. Doelmatige maatregelen zijn mogelijk indien de kosten per woning niet meer bedragen dan 47.000 euro. De maatregelen om de trillingshinder te voorkomen blijken hoger te liggen.Beleidsregels voorkomen nu maatregelen
De huidige trillingshinder heeft een waarde van ongeveer 1. Op een aantal plaatsen neemt de hinder toe tot een waarde 2 of zelfs meer (>100%). Maatregelen zijn volgens de Beleidsregel Trillingshinder Spoor (BTS) alleen ‘doelmatig’ als het trillingsniveau daarmee tot onder de waarde van 0,2 wordt teruggebracht, dus veel lager dan de huidige waarde. De beleidsregel is dat indien er geen doelmatige maatregelen getroffen kunnen worden, er geen enkele maatregel getroffen kan worden. Tijdens de bijeenkomst voor de raadsleden is geïnformeerd of marktpartijen uitgedaagd kunnen worden om met innovatieve maatregelen te komen tegen trillingen. Het antwoord daarop was nee. ProRail is niet bereid in te zetten op innovatieve maatregelen. Ter illustratie:- Vught nu: 380 treinen per etmaal: 360 reizigers- en 20 goederentreinen
- Vught met PHS: 502 treinen per etmaal: 432 reizigers- en 70 goederentreinen
- Met de komst van PHS toename van 122 treinen per etmaal (72 reizigerstreinen en 50 goederentreinen)
Vijf vragen over de verzakking
D66 heeft daarom de volgende gesteld aan het gemeentebestuur: 1. Deelt het college de mening van D66 dat de veiligheid van de gebruikers van jeugd- en jongerencentrum Elzenburg altijd voorop moet staan? 2. Is het college op de hoogte van de verzakking van de verdiepingsvloer boven de foyer van Elzenburg en zo ja wanneer en door wie is het college daarvan op de hoogte gesteld en hoe is er gehandeld? 3. Wat betekent de verzakking van deze verdiepingsvloer voor de veiligheid van het totale gebouw? 4. Welke stappen gaat het college ondernemen om dit te beoordelen? 5. Deelt de het college de opvatting van D66 dat de aannemer de kosten van onderzoek naar veiligheid en de herstelkosten moet dragen?Helvoirt is van harte welkom bij Vught. Net als Cromvoirt is het een dorp met een eigen karakter dat prima bij Vught gevoegd kan worden. Dat beoogde D66-raadslid Henk Klösters in de commissievergadering waarin de opsplitsing van de gemeente Haaren werd besproken. Ook een deel van Esch, het deel boven de Essche Stroom kan bij Vught gevoegd worden. Een bewoner van dat gebied sprak in bij de commissie en zei namens al die bewoners die wens uit te spreken.De wens van Helvoirt was in 2014 al duidelijk
Drie en een half jaar geleden stond D66 met haar stemtent in Helvoirt om daar te peilen wat de opvatting waren over samen voegen met Vught. Het resultaat van de recente burgerpeiling onderstreept wat D66 in 2014 al ophaalde: Helvoirt wil graag bij Vught. De inwoners van Helvoirt stemden ook bij de burgerpeiling voor een samenvoeging met Vught. Wat D66 Vught betreft is Helvoirt welkom. Helvoirt is een sterk dorp met een eigen cultuur, zo ook Cromvoirt trouwens, al 85 jaar zichzelf gebleven en al 85 jaar 100% Vught. Als er na 2014 was doorgepakt had de opsplitsing per 1-1-2018 of 1-1-2019 een feit kunnen zijn.Samenvoeging per 1-1-2021
D66 is voorstander van opsplitsen van de gemeente Haaren per 1-1-2021. Haaren bij Oisterwijk, Esch bij Boxtel, Biezenmortel bij Udenhout/Tilburg en Helvoirt bij Vught. Daarbij staat het belang van de inwoners van Helvoirt en van Vught voorop. Uiteraard moet het haalbaar zijn en moet de opsplitsing van de gemeente Haaren zorgvuldig gebeuren. Onlangs is D66 Vught in de Distelberg en de Margriet in gesprek geweest met bewoners. Daar hebben we vooral gehoord dat het belangrijk is om rekening te houden met de oriëntatie van de bewoners. Samengevat was de wens: respecteer de historische grenzen en voeg Helvoirt 100% bij Vught. Dat vindt D66 een goed uitgangspunt bij het bepalen van de grens waarbij uiteraard gekeken moet worden naar individuele wensen van grensbewoners.Dienstverlening zo snel mogelijk overnemen
Een ander belangrijk punt is de N65. Het zou D66 veel waard zijn als alles wat te maken heeft met de ombouw van de N65, voor Helvoirt is dat het kruispunt Torenstraat, Molenstraat, ambtelijk door Vught wordt overgenomen. Dat geldt ook voor de dienstverlening aan burgers. Zodra het kan al voor de definitieve samenvoeging dienstverlening overnemen: van afval ophalen tot WMO. D66 wil zo snel mogelijk aan de ontvlechting beginnen, zodat het voor iedereen een zachte landing wordt. Mede doordat de verwachting is dat een deel van het personeel de opsplitsing niet afwachten en zelf een andere baan zoekt. Dat moet voor D66 onderdeel zijn van het plan van aanpak. D66 stemt dan ook in met het voorstel dat voorligt en benadrukt dat er zorgvuldig gewerkt gaat. We wensen daarbij dat de raden gezamenlijk gaan optrekken en er samen voor zorgen dat er voor de inwoners van de dorpen van de gemeente Haaren snel duidelijkheid komt over de uitvoering van de opsplitsing. D66 ziet dan ook graag de uitwerking van het proces en de momenten van invloed en besluitvorming tegemoet.
D66 in gesprek met bewoners van de Distelberg

D66 in gesprek met bewoners van de Margriet

D66 in gesprek met bewoners van de Margriet
Ik ben 100% Vught
Als je dan toch in de winkel bent, neem dan meteen de ‘Ik ben 100% Vught’-sticker mee. Niet zozeer alleen voor carnaval, maar met carnaval doet hij het vast heel goed. De stickers hebben we in twee maten. De grote doen het ook heel goed achterop de autoruit!

Veiligheidsregio lijkt op omgevingsdienst
Ditmaal kwam het algemeen bestuur van de Veiligheidsregio Brabant-Noord bij elkaar in ’s-Hertogenbosch op het kantoor van de veiligheidsregio. De voorzitter heet iedereen van harte welkom en in het bijzonder de burgemeester van Meijerstad, die voor het eerst aanwezig is. Ik zit achter zijn rug in een bijzaaltje dat grenst aan de vergaderzaal. Weggestopt kun je zeggen, men houdt duidelijk geen rekening op onverwacht bezoek. Afwezig zijn de vertegenwoordigers van justitie, defensie en waterschap, maar dat is meer regel dan uitzondering.De toon
De verantwoordelijke medewerker van de meldkamer meldt dat tijdens de storm van januari de opschaling van de meldkamer goed gegaan is. Een geslaagde dag met veel meldingen met een optimale bezetting. Naar aanleiding van de verslagen van het dagelijks bestuur wordt opgemerkt dat er nog steeds sprake is van veel pech met het computersysteem 2000. De burgemeester van Boekel brengt een verbeterpunt in: “Hebben we voldoende besef om meer gebruik te maken van de gemeenten en niet alleen te denken vanuit de veiligheidsregio”. Zo die zit, de toon is gezet, ik ben als raadslid bij de juiste bijeenkomst. Een andere aanwezige burgemeester vraagt of het wel nodig is dat de geplande bestuursconferentie in april twee dagen moet duren? Hij heeft er duidelijk geen zin in.Tekort
Het belangrijkste agendapunt wordt het vaststellen van de beleidskaders voor 2019. Er is volgens het management een viertal problemen. Allereerst een gebrek aan uitvoeringscapaciteit, het niet kunnen bijblijven van ontwikkelingen, bedrijfskundige onvolwassenheid en als laatste punt wegvallende inkomsten dan wel stijgende kosten. Deze acute knelpunten worden voor 2018 gedekt uit de reserves van Brandweer Brabant-Noord. Maar voor 2019 en hierna, is hiervoor extra € 2.629.000,- ( €4,06 per inwoner). De Veiligheidsregio begint te lijken op de Omgevingsdienst en dat is geen compliment. Ook daar is een tekort vanwege een gebrekkige organisatie.In gesprek
De onderbouwing ontbreekt waarom deze verhoging van de gemeentelijke bijdrage. Onder aanvoering van onze burgemeester wordt een bres geschoten in dit voornemen. Met verve rebelleert hij tegen het voornemen nog meer geld weg te halen bij de deelnemende gemeentes zonder goede onderbouwing. Hij geeft aan dat hij de gemeenteraad , (dus ook aan mij,) niet kan uitleggen waar deze extra structurele bijdrage aanbesteed gaat worden. Als tegenargument wordt aangedragen dat onze veiligheidsregio de goedkoopste is in de verre omtrek. Niet zo’n sterk argument volgens mij, wat te denken van de problematiek van de grote steden? De volgende vraag past helemaal in mijn straatje: “Wordt het niet hoog tijd om met de gemeenteraden in gesprek te gaan?” De burgemeester van Haaren helpt Vught een handje, heel mooi om dat mee te maken. En dan is er natuurlijk Boekel die de in het begin van de vergadering al aangaf dat de veiligheidsregio van de gemeenten is en niet andersom. Samenvattend de vergadering gaat niet zonder meer akkoord met dit voorstel.Bestuursconferentie
Tot slot presenteert een ingehuurde procesbegeleider het programma voor de bestuursconferentie van 12 en 13 april. Ben ik blij geen burgemeester te zijn|: het was een rommelige, zeer academische inbreng van wat men kan verwachten. Niet echt uitdagend, daar heb je geen twee dagen voor nodig zoals al eerder een deelnemer aangaf. Ben benieuwd wat de gemeenteraad van Vught binnenkort krijgt voorgeschoteld wat betreft het beleidsplan voor 2019! Zie ook: – Wet gemeenschappelijke regeling (Wikipedia) – Deel 15 reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: Omgevingsdienst in nood (30-1-2018) – Deel 14 reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: onvoldoende voor Veiligheidsregio (11-12-2017) – Deel 13 reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen uitdagingen kersverse directeur odbn: (20-3-2017) – Deel 12 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: boerenverstand bij de Veiligheidsregio (7-2-2017) – Deel 11 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: Overgeslagen bij de OBDN (19-12-2016) – Deel 10 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: Innovaties bij de GGD (24-10-2016) – Deel 9 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: Nuttige informatie bij de veiligheidsregio (26-9-2016) – Deel 8 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: Weg kwijt bij ODBN (11-7-2016) – Deel 7 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: afkortingen bij de omgevingsdienst (3-5-2016) – Deel 6 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: Don’ts bij omgevingsdienst (5-4-2016) – Deel 5 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: de omgevingsdienst is niet populair (23-12-2015) – Deel 4 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: de ODBN is niet populair (9-12-2015) – Deel 3 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: de GGD (24-4-2015) – Deel 2 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: de Veiligheidsregio: Broodjes vergadering Veiligheidsregio Brabant-Noord half uur eerder dan gepland (14-4-2015) – Deel 1 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: beschamende bijeenkomst Omgevingsdienst (17-2-2015) – Weinig vertrouwen in toekomstplannen van de Omgevingsdienst (6-4-2015) Reacties? – [email protected]Gedeputeerde Anne-Marie Spierings heeft vrijdagmiddag de verkiezingswinkel van D66 Vught officieel geopend. Dat deed ze door de poster ‘Binnenkort opent hier D66 Vught’ door te knippen die voor de voordeur gehangen was. Met de opening van de winkel in de Kerkstraat 15 (de voormalige stomerij, tegenover De Rouw) meteen ook de campagne van D66 begonnen. In de winkel kreeg Spierings het eerste exemplaar van het verkiezingsprogramma van D66 Vught aangeboden. Spierings prees de manier waarop D66 ‘van onderop’ tot het programma gekomen is. Dar gebeurde onder andere door de vele ontbijtsessies die D66 vorig jaar gehouden heeft met inwoners, verenigingen, instellingen en bedrijven. Uiteraard niet ‘u vraagt, wij draaien’, maar er zijn vele waardevolle en interessante ideeën geopperd die in het verkiezingsprogramma terecht zijn gekomen. De winkel is ieder weekend geopend op zaterdag en zondag. In maart zal de winkel iedere dag open zijn van 10.00 tot 22.00 uur, ook op zondag. Er is algemene informatie te verkrijgen, maar met name in maart zullen er verschillende bijeenkomsten gehouden worden. Ook zullen de wekelijkse openbare fractievergaderingen op dinsdag daar tot de gemeenteraadsverkiezingen op 21 maart gehouden worden. Als de winkel open is, is er altijd een kandidaat-raadslid van D66 aanwezig.





Kwaliteit van Vught nog verder omhoog
D66 wil ook de komende jaren door met het verder verhogen van de kwaliteit van Vught. Hoe D66 dat wil bereiken staat in het ambitieuze verkiezingsprogramma dat de titel 100% Vught heeft gekregen. D66 gaat daar met 100% vertrouwen de verkiezingen op 21 maart mee in.Grote uitdagingen bieden kansen
De gemeente Vught staat de komende jaren voor grote uitdagingen. De aanleg van het verdiepte spoor en de verbetering van de N65 zijn zeer ingrijpend. D66 wil deze mega-operatie niet vanaf de zijlijn volgen, maar juist actief met bewoners kijken naar de beste inpassing. Verder verwelkomen we komende periode de inwoners van Helvoirt en mogelijk ook een deel van Esch.Vught als duurzame koploper in Nederland
Vught is de op twee na duurzaamste gemeente van Nederland. Of het nou gaat om ecologie, economie of sociaal-cultureel vlak: Vught is op alle terreinen een voorbeeld voor andere gemeenten. D66 zet in op versterking van het beleid, zodat deze koppositie behouden blijft.Gezondheid op één
Een andere rode draad in het programma is gezondheid, wat veel verder gaat dan volksgezondheid. Dat gaat over goede accommodaties om te sporten en te bewegen natuurlijk, maar ook over gezonde mobiliteit, gezonde wijken, gezonde scholen, gezonde lucht en gezond blijven door middel van preventie. Daarbij hoort dat iedereen mee kan doen in Vught. Zelfredzaamheid, eigen verantwoordelijkheid en talentontwikkeling staan daarbij voorop. Inwoners die het op eigen kracht niet kunnen, worden op weg geholpen.Verder investeren in kunst en cultuur
D66 zet in het verkiezingsprogramma ook in op het verder investeren in kunst en cultuur, omdat deze bijdragen aan persoonlijke ontwikkeling, lokale economie, prettig wonen, het stimuleren van toerisme en de vrijetijdsbesteding.Financieel gezonde gemeente, zonder belastingverhogingen
Of Vught een zelfstandige gemeente kan blijven, is de afgelopen twee periodes wel gebleken. Stabiel en daadkrachtig bestuur waar D66 zijn steentje aan bijgedragen heeft. Vught is financieel gezond. Er wordt heel veel geïnvesteerd en de kwaliteit van de voorzieningen is verder gestegen, terwijl de ozb al acht jaar op rij niet verhoogd is.Altijd actief, niet alleen rondom verkiezingen
Ook de komende jaren zet D66 zich weer voor de volle honderd procent in voor een gezond, leefbaar en duurzaam Vught. Daarbij blijven we zoeken naar én experimenteren met nieuwe manieren om de kloof tussen inwoners en politiek te verkleinen. Daar zijn we ook de komende volle periode actief mee bezig.100% Vught
D66 Vught staat voor kwaliteit, duurzaamheid, vitaliteit en cultuur, waarbij iedereen mee kan doen. Met z’n allen maken we Vught nóg mooier. Daar gaan de 40 kandidaten op de D66-kieslijst voor de volle 100% voor.