Deel 4 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: De ODBN

Gemeenschappelijke regelingen. Er zijn er steeds meer. Het gaat om zaken die regionaal geregeld worden, door een eigen bestuur. Klinkt in eerste instantie wellicht goed, maar de controleerbaarheid van deze organen is ver te zoeken, net als het democratische gehalte ervan. D66 Vught gaat de komende tijd verschillende vergaderingen van dergelijke organen waar Vught in zit volgen. De vergaderingen zijn immers openbaar, maar niemand die er op af komt. In deel 1 een verslag van de vergadering van de Omgevingsdienst Brabant-Noordoost en in deel 2 de Veiligheidsregio Brabant-Noord en deel 3 de GGD. D66-raadslid Henk Klösters zat wederom als enige op de publieke tribune, deze keer weer van een vergadering van de Omgevingsdienst Brabant-Noordoost.  

De Omgevingsdienst is niet populair

De algemene vergadering van Omgevingsdienst Brabant Noordoost (ODBN) vond, ditmaal in het gemeentehuis in Sint-Oedenrode plaats. Voordat de officiële vergadering van start ging waren er twee presentaties. De eerste ging, hoe kan het anders, over de financiële situatie van de ODBN. De ODBN staat er niet goed voor en men zit nog steeds in de hoek waar de klappen vallen. De aangekondigde bezuinigingen van 9 procent worden niet gehaald. Er zou kunnen bezuinigd worden op de reiskosten en overige personeelskosten. Om te kunnen investeren zal er eerst inverdiend moeten worden; met andere woorden daar is onvoldoende geld voor gereserveerd. Men verwacht dat er na 2017 wel genoeg budget beschikbaar is voor investeringen. Alle middelen bijeen gebracht door de deelnemers, worden besteed aan de salarissen. Er wordt door de deelnemers (lees: gemeenten) onvoldoende gebruik gemaakt van de expertise die bij de ODBN aanwezig is. Gelukkig wordt er voor provinciale klussen extra ingehuurd, anders was er een acuut probleem. De tweede presentatie ging over de model-verordening kwaliteitscriteria die in juli 2016 in werking moet treden. De verordening moet op z’n minst de basistaken bevatten waarop getoetst kan worden. Wat krijgen we voor ons geld? Het is niet de bedoeling dat individuele gemeenten dit zelf besluiten, de uitvoering moet gelijk zijn. Anders komt een algemene maatregel van bestuur (AMvB) om de hoek kijken. Het is onwerkbaar indien een deelnemer afwijkt. Uiteindelijk stelt het bevoegd gezag de verordening vast en dat is in dit geval de provincie. In de vergadering wordt gemeld dat, met het startdocument “plan van aanpak 2015-2016” als uitgangspunt, de ODBN druk bezig is de mensen op de juiste plaats te krijgen. De vraag is nog steeds wie blijft achter en welke uren worden ingebracht. Met uurtje-factuurtje moet rekening gehouden worden met een opslag van 57 procent; dat is het huidige overheadpercentage. Voor de gemeente Vught staat een afname aan uren voor het basiswerkprogramma van in totaal 624 uren. Aan verzoektaken voor het werkprogramma zijn 14 uren begroot. De totale kosten voor Vught zijn geraamd op € 43.253,-. Opnieuw wordt er gediscussieerd over het aantal uren dat beschikbaar is en dat zou moeten worden afgenomen. Duidelijk is dat er risico wordt gelopen als de deelnemende gemeentes onvoldoende gebruik maken van ODNB. Eventuele tekorten, laat de Gedeputeerde weten, zullen niet door de provincie worden opgehoest. Met het gevoel dat de deelnemende gemeenten bepaald niet warm lopen voor de ODBN keer ik huiswaarts. Er is nog een lange weg te gaan. Er is niet gesproken over wat er goed gaat en wat men zoal bereikt heeft. Zie ook: Wet gemeenschappelijke regeling (Wikipedia) – Deel 3 van reeks bezoeken aan de gemeenschappelijke regelingen: De GGD (24-4-2015) – Deel 2 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: de Veiligheidsregio: Broodjes vergadering Veiligheidsregio Brabant-Noord half uur eerder dan gepland (14-4-2015) – Deel 1 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: beschamende bijeenkomst Omgevingsdienst (17-2-2015) – Weinig vertrouwen in toekomstplannen van de Omgevingsdienst (6-4-2015) Reacties? – [email protected]