Deel 15 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: de ODBN

Gemeenschappelijke regelingen. Er zijn er steeds meer. Het gaat om zaken die, in groter dan lokaal verband, geregeld worden met een eigen bestuur. Dat klinkt in eerste instantie misschien best goed, alleen is de controleerbaarheid van deze organen ver te zoeken, net als het democratische gehalte ervan. Henk Klösters van D66 Vught bezoekt vergaderingen van samenwerkingsverbanden waar Vught in zit. Ondanks de openbaarheid van de vergaderingen, komt er behalve D66-raadslid Henk meestal niemand op af. Henk doet verslag van vergaderingen van de Omgevingsdienst Brabant-Noord (ODBN), de Veiligheidsregio Brabant-Noord en de GGD. Ook dit keer zit hij weer eenzaam op de publieke tribune van een vergadering van de ODBN.

Omgevingsdienst Brabant Noord in nood

Het was de laatste reguliere vergadering van het jaar en wat voor een! Bij de ODBN zit al jaren alles tegen. Het afgelopen jaar gingen al meerdere geplande algemene bestuursvergaderingen plotseling niet door, en met deze vergadering werd duidelijk waarom.  Er is inmiddels een tekort van € 960.000,- In de voorlaatste algemene bestuursvergadering van augustus was er nog niets bekend over deze financiële tegenvaller. Een van de deelnemende wethouders vroeg zich dan ook terecht af: Hebben we alles wel onder controle?

Duiveltje uit een doosje

De verrassing voor de deelnemers aan het overleg was groot. Allereerst zeer laat gesignaleerd. Achteraf blijkt dat er geen evenwichtige begroting was. En om het nog erger te maken, het lek is nog niet boven.  Heeft de directeur zitten slapen en heeft hij verzuimd de deelnemende gemeentes op tijd in te lichten? Een vraag die moeilijk te beantwoorden is, hij is immers nog niet zo lang in dienst. Zijn het de bekende lijken in de kast die hij heeft aangetroffen?

Wat is er aan de hand

Allereerst is de liefde voor de ODBN bij de deelnemende vertegenwoordigers niet erg groot. Sabotage ofwel de boel frustreren kwam de afgelopen jaren regelmatig voor. Toen men nog maar juist van start was gegaan, moest er al bezuinigd worden. Recalcitrante vertegenwoordigers bepaalden menigmaal de besluitvorming met als gevolg een magere organisatie. De oorzaken op een rijtje: -Op grote schaal moesten mensen worden ingehuurd, omdat de eigen bezetting niet op orde was. De inhuur is gemiddeld € 6,00 per uur duurder dan het uurtarief van de eigen medewerkers. De geprognotiseerde declarabiliteit van 1350 uur per medewerker werd niet gehaald. -Het ziekteverzuim was hoog, 3% van de medewerkers is langer dan een jaar ziek. En het ziekteverzuim is in 2017 uitgekomen boven de 7%. -De hoogte van de overhead was 22,5 % en ook hier een tekort ontstaan vanwege verkeerde implementatie van de centrale planning. De vervanging van het registratiesysteem is duurder uitgevallen. En de doorontwikkeling van de organisatie kostte meer geld dan begroot. -Verhouding eigen personeel met inhuur is zoek, maar liefst 40 % werd afgelopen jaar ingehuurd in totaal 60.000 uur. -De omvang van de gedeclareerde werkzaamheden was lager dan begroot (tekort van 14.700 uren). -Het uurtarief van € 78,85 was € 3,20 te laag . Samenvattend er is heel veel misgegaan.

Geen oplossing

De koe in de kont kijken lost het probleem van de ODBN niet op, aldus een aanwezige agrarische wethouder. Het aanbod vanuit de vergadering om een slimme groep te formeren komt mij bedenkelijk over. De pijn durven te pakken is een andere slimme opmerking die gemaakt werd. Mijn analyse is dat men steeds heeft gestuurd op geld en nog eens geld en totaal niet bezig is geweest met hoe maken we van deze gemeenschappelijke regeling een succes. Zelfs over de strategie is men het onderling nog steeds niet eens, de diverse heidagen ten spijt. De onvrede blijft en het gemopper over dat de bestuurders onvoldoende managementinformatie hebben ontvangen hangt boven de vergadering. Bij de eerste bestuur rapportage in 2017 was er nog niets aan de hand. Als klap op de vuurpijl doet de gedeputeerde er nog een schepje bovenop met vervelende verwijten en met de vraag wat hebben we nu besloten. Een oplossing heeft hij niet bij de hand. Je zult er maar werken! Zie ook: – Wet gemeenschappelijke regeling (Wikipedia) – Deel 14 reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: onvoldoende voor Veiligheidsregio (11-12-2017) – Deel 13 reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen uitdagingen kersverse directeur odbn: (20-3-2017) – Deel 12 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: boerenverstand bij de Veiligheidsregio (7-2-2017) – Deel 11 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: Overgeslagen bij de OBDN (19-12-2016) – Deel 10 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: Innovaties bij de GGD (24-10-2016) – Deel 9 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: Nuttige informatie bij de veiligheidsregio (26-9-2016) – Deel 8 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: Weg kwijt bij ODBN (11-7-2016) – Deel 7 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: afkortingen bij de omgevingsdienst (3-5-2016) – Deel 6 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: Don’ts bij omgevingsdienst (5-4-2016) – Deel 5 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: de omgevingsdienst is niet populair (23-12-2015) – Deel 4 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: de ODBN is niet populair (9-12-2015) – Deel 3 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: de GGD (24-4-2015) – Deel 2 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: de Veiligheidsregio: Broodjes vergadering Veiligheidsregio Brabant-Noord half uur eerder dan gepland (14-4-2015) – Deel 1 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: beschamende bijeenkomst Omgevingsdienst (17-2-2015) – Weinig vertrouwen in toekomstplannen van de Omgevingsdienst (6-4-2015) Reacties? – [email protected]