D66: Actieplan nodig na rapport Rekenkamercommissie
Er is een actieplan nodig om de problemen binnen de ambtelijke organisatie in Vught vlot te trekken. Dat stelt D66 Vught in reactie op het rapport van de Rekenkamercommissie waarin de ambtelijke organisatie is doorgelicht.
Goed en nuttig De fractie van D66 vindt het een goed en nuttig rapport. Vlak na de gemeenteraadsverkiezingen in 2010 had D66 overigens al voor dit onderzoek gepleit, maar toen was er geen meerderheid voor en werd gekozen voor een nieuw onderzoek naar het accommodatiebeleid. Een jaar later wilden alle partijen het gelukkig ook, al was het achteraf gezien beter geweest als het onderzoek al wel een jaar eerder gedaan was.
Regie en samenwerking Maar nu is er dus eindelijk duidelijkheid over de capaciteit van het ambtelijk apparaat dat in Vught werkt. Dat komt kwantitatief en kwalitatief overeen met een soortgelijke gemeente, ondanks een reeds doorgevoerde reductie van het personeelsbestand. Daar zit volgens D66 dan ook nog steeds ruimte als de komende jaren de regie-gemeente verder doorgevoerd wordt en er op uitvoerende taken meer wordt samengewerkt met buurgemeenten.
Nieuwe processen De commissie oordeelt dat het invoeren van nieuwe processen niet altijd goed gaat. Niet fijn om te lezen maar wel herkenbaar, oordeelt de D66-fractie. Het zit hem soms ook in kleine dingen, waar de raad mee te maken hebben. Een duurzaamheidsparagraaf in relevante stukken bijvoorbeeld. Dat gebeurt gewoon niet, terwijl D66 dat al jaren aankaart.
Inhuur Tegelijkertijd gaat er gelukkig veel wél goed, zoals sociaal beleid en de lobby voor N65 en spoor. En wat te denken van het accommodatiebeleid, dat na vele jaren uit het slop getrokken is. Een deel van het succes daarvan zit hem in de inhuur van een externe om dit dossier uit de vorige eeuw los te trekken. Over inhuur staat in het rapport dat niet duidelijk is hoeveel er ingehuurd wordt en volgens welke systematiek dat gebeurt. Dat moet duidelijk worden. Maar los daarvan: D66 is vóór inhuur van professionals. Liever meer inhuur voor bepaalde projecten en minder vast personeel. Dat maakt een organisatie flexibeler.
Draagvlak binnen de organisatie De Ja-gemeente -die visie, of misschien is het meer een mentaliteit- die we willen binnen de gemeentelijke organisatie heeft volgens het rapport te weinig draagvlak binnen de ambtelijke organisatie. D66-fractievoorzitter Fons Potters: "Dat verbaast ons, verbaast ons in hoge mate. De ja-gemeente is wellicht compact omschreven, kan best. Dat de ja-gemeente niet goed is uitgelegd, zou kunnen. Maar dat er geen draagvlak is binnen de ambtelijke organisatie is voor ons on-denk-baar. Als draagvlak binnen de ambtelijke organisatie een maatstaf wordt, kunnen wij er allemaal maar beter helemaal mee stoppen." Eerder vroeg D66 aan de Rekenkamercommissie of er naast gebrek aan draagvlak misschien onwil is binnen de organisatie. De Rekenkamercommissie verzekerde -gelukkig- van niet
Verbeterproces D66 kan zich vinden in de conclusies en aanbevelingen. Ons idee: betrek de raad erbij. De raad gaat niet over de ambtelijke organisatie, maar moet er op een of andere manier betrokken worden bij een verbeterproces. Potters: "Dat dat er moet komen, is hoogst noodzakelijk. Niet zozeer voor ons, maar vooral voor alle inwoners van Vught. De overheid is er immers voor hen en niet andersom."
Ambities De VVD kwam nog met de interessante gedachte om te bekijken of het aantal ambities binnen het bestuursakkoord naar beneden bijgesteld moet worden. Ook opperde fractievoorzitter Saskia Heijboer dat er wellicht middelen beschikbaar gesteld moeten worden om de omslag binnen de organisatie beter te be geleiden. Dat laatste steunt D66 van harte. Ook het bekijken van de ambities binnen het bestuursakkoord is bespreekbaar, maar D66 wil dan wel uitgebreid horen waarom waarom bepaalde ambities niet haalbaar zouden zijn.
Gedoe Tot slot van het debat over het onderzoek van de Rekenkamercommissie stond D66 nog even stil bij al het gedoe rondom het rapport, netjes gezegd: de vorm. De D66-fractie heeft zich daar enorm aan geërgerd. Potters: "Wij menen dat de Vughtse politiek belachelijk is gemaakt. Eerst lekken via Twitter, daarna anoniem leeglopen in de krant en ook nog suggereren dat de gemeenteraad zes weken lang het hele rapport onder de pet heeft gehouden."
Lekken Wat dat lekken betreft had D66 gehoopt op een reactie van het CDA. Het is bekend hoe het gegaan is: De fractievoorzitter heeft vertrouwelijke informatie doorgespeeld naar een ander fractielid dat vervolgens conclusies is gaan lekken waarin de Rekenkamercommissie zicht totaal niet herkende. Dubbel aantoonbaar fout dus.
Onder de pet Verder was er ook nog het verwijt dat we als raad alles wekenlang onder de pet houden. De SP schreef een brief in Het Klaverblad dat dat zo was. Het bleek gewoon verzonnen. Volgens de Rekenkamercommissie heeft iedere fractievoorzitter het rapport pas half augustus ontvangen.
Geen woord van terug De SP-fractie nam echter geen woord terug van de valse beschuldigingen. Integendeel, de fractievoorzitter vergat even dat hij volksvertegenwoordiger was en opperde dat hij alleen aan zijn achterban verantwoording schuldig was en niet aan de raad, oftewel de openbaarheid. Pas toen de voorzitter van de Rekenkamercommissie kenbaar maakte dat hij en de andere commissieleden zich geschoffeerd voelden door de ingezonden brief, leek er enig besef te komen dat je met dit soort acties de complete politiek en met name de mensen van de Rekenkamercommissie belachelijk maakt. De aanwezige CDA'ers hielden overigens de kaken op elkaar. Een eerder gemaakt excuus achter gesloten deuren achtte de partij wel voldoende.
Bestuurscultuur Vorm en inhoud kun je normaal los van elkaar zien, maar bij dit onderwerp ging de vorm de inhoud bepalen. De D66-fractie betreurt de hele gang van zaken. Verschillende politieke partijen waren vol lof over de bestuurscultuur die de vorige periode zo verbeterd was. D66 hoopt dat alle partijen blijven werken aan een goede bestuurscultuur.
Zie ook: - rapport Rekenkamercommissie - conclusies en aanbevelingen
Goed en nuttig De fractie van D66 vindt het een goed en nuttig rapport. Vlak na de gemeenteraadsverkiezingen in 2010 had D66 overigens al voor dit onderzoek gepleit, maar toen was er geen meerderheid voor en werd gekozen voor een nieuw onderzoek naar het accommodatiebeleid. Een jaar later wilden alle partijen het gelukkig ook, al was het achteraf gezien beter geweest als het onderzoek al wel een jaar eerder gedaan was.
Regie en samenwerking Maar nu is er dus eindelijk duidelijkheid over de capaciteit van het ambtelijk apparaat dat in Vught werkt. Dat komt kwantitatief en kwalitatief overeen met een soortgelijke gemeente, ondanks een reeds doorgevoerde reductie van het personeelsbestand. Daar zit volgens D66 dan ook nog steeds ruimte als de komende jaren de regie-gemeente verder doorgevoerd wordt en er op uitvoerende taken meer wordt samengewerkt met buurgemeenten.
Nieuwe processen De commissie oordeelt dat het invoeren van nieuwe processen niet altijd goed gaat. Niet fijn om te lezen maar wel herkenbaar, oordeelt de D66-fractie. Het zit hem soms ook in kleine dingen, waar de raad mee te maken hebben. Een duurzaamheidsparagraaf in relevante stukken bijvoorbeeld. Dat gebeurt gewoon niet, terwijl D66 dat al jaren aankaart.
Inhuur Tegelijkertijd gaat er gelukkig veel wél goed, zoals sociaal beleid en de lobby voor N65 en spoor. En wat te denken van het accommodatiebeleid, dat na vele jaren uit het slop getrokken is. Een deel van het succes daarvan zit hem in de inhuur van een externe om dit dossier uit de vorige eeuw los te trekken. Over inhuur staat in het rapport dat niet duidelijk is hoeveel er ingehuurd wordt en volgens welke systematiek dat gebeurt. Dat moet duidelijk worden. Maar los daarvan: D66 is vóór inhuur van professionals. Liever meer inhuur voor bepaalde projecten en minder vast personeel. Dat maakt een organisatie flexibeler.
Draagvlak binnen de organisatie De Ja-gemeente -die visie, of misschien is het meer een mentaliteit- die we willen binnen de gemeentelijke organisatie heeft volgens het rapport te weinig draagvlak binnen de ambtelijke organisatie. D66-fractievoorzitter Fons Potters: "Dat verbaast ons, verbaast ons in hoge mate. De ja-gemeente is wellicht compact omschreven, kan best. Dat de ja-gemeente niet goed is uitgelegd, zou kunnen. Maar dat er geen draagvlak is binnen de ambtelijke organisatie is voor ons on-denk-baar. Als draagvlak binnen de ambtelijke organisatie een maatstaf wordt, kunnen wij er allemaal maar beter helemaal mee stoppen." Eerder vroeg D66 aan de Rekenkamercommissie of er naast gebrek aan draagvlak misschien onwil is binnen de organisatie. De Rekenkamercommissie verzekerde -gelukkig- van niet
Verbeterproces D66 kan zich vinden in de conclusies en aanbevelingen. Ons idee: betrek de raad erbij. De raad gaat niet over de ambtelijke organisatie, maar moet er op een of andere manier betrokken worden bij een verbeterproces. Potters: "Dat dat er moet komen, is hoogst noodzakelijk. Niet zozeer voor ons, maar vooral voor alle inwoners van Vught. De overheid is er immers voor hen en niet andersom."
Ambities De VVD kwam nog met de interessante gedachte om te bekijken of het aantal ambities binnen het bestuursakkoord naar beneden bijgesteld moet worden. Ook opperde fractievoorzitter Saskia Heijboer dat er wellicht middelen beschikbaar gesteld moeten worden om de omslag binnen de organisatie beter te be geleiden. Dat laatste steunt D66 van harte. Ook het bekijken van de ambities binnen het bestuursakkoord is bespreekbaar, maar D66 wil dan wel uitgebreid horen waarom waarom bepaalde ambities niet haalbaar zouden zijn.
Gedoe Tot slot van het debat over het onderzoek van de Rekenkamercommissie stond D66 nog even stil bij al het gedoe rondom het rapport, netjes gezegd: de vorm. De D66-fractie heeft zich daar enorm aan geërgerd. Potters: "Wij menen dat de Vughtse politiek belachelijk is gemaakt. Eerst lekken via Twitter, daarna anoniem leeglopen in de krant en ook nog suggereren dat de gemeenteraad zes weken lang het hele rapport onder de pet heeft gehouden."
Lekken Wat dat lekken betreft had D66 gehoopt op een reactie van het CDA. Het is bekend hoe het gegaan is: De fractievoorzitter heeft vertrouwelijke informatie doorgespeeld naar een ander fractielid dat vervolgens conclusies is gaan lekken waarin de Rekenkamercommissie zicht totaal niet herkende. Dubbel aantoonbaar fout dus.
Onder de pet Verder was er ook nog het verwijt dat we als raad alles wekenlang onder de pet houden. De SP schreef een brief in Het Klaverblad dat dat zo was. Het bleek gewoon verzonnen. Volgens de Rekenkamercommissie heeft iedere fractievoorzitter het rapport pas half augustus ontvangen.
Geen woord van terug De SP-fractie nam echter geen woord terug van de valse beschuldigingen. Integendeel, de fractievoorzitter vergat even dat hij volksvertegenwoordiger was en opperde dat hij alleen aan zijn achterban verantwoording schuldig was en niet aan de raad, oftewel de openbaarheid. Pas toen de voorzitter van de Rekenkamercommissie kenbaar maakte dat hij en de andere commissieleden zich geschoffeerd voelden door de ingezonden brief, leek er enig besef te komen dat je met dit soort acties de complete politiek en met name de mensen van de Rekenkamercommissie belachelijk maakt. De aanwezige CDA'ers hielden overigens de kaken op elkaar. Een eerder gemaakt excuus achter gesloten deuren achtte de partij wel voldoende.
Bestuurscultuur Vorm en inhoud kun je normaal los van elkaar zien, maar bij dit onderwerp ging de vorm de inhoud bepalen. De D66-fractie betreurt de hele gang van zaken. Verschillende politieke partijen waren vol lof over de bestuurscultuur die de vorige periode zo verbeterd was. D66 hoopt dat alle partijen blijven werken aan een goede bestuurscultuur.
Zie ook: - rapport Rekenkamercommissie - conclusies en aanbevelingen