Column Henk Klösters: Afval Zorg
Hoe een gemeente zijn afvalbeleid uitvoert zal het rijk een zorg zijn. Er zijn daardoor vele verschillende invullingen ontstaan. Zo zweert de ene gemeente bij een afvalinzameling waarbij de betaalde huisvuilzak wordt gebruikt en een andere gemeente denkt dat de duobak het beste inzamelmiddel is. De prijs die de aanbieder moet betalen is daardoor heel verschillend en kan per gemeente fors oplopen. De gemeente Vught heeft gekozen voor het systeem van het om de beurt buiten zetten van een grijze en een groene container.
Keuze maken Opnieuw gaat het rijk dit beproefde concept gebruiken, nu niet om van het afval af te komen, maar deze keer om van de zorg af te komen. Elke gemeente moet zelf een keuze gaan maken hoe men in het kader van “het moet anders en vooral goedkoper” zorg gaat verlenen. Het rijk kwam er zelf niet meer uit en daarom mag de gemeente de zorgvraag voortaan zelf gaan regelen.
Gemeente regisseur Degene die zorg vraagt werd voornamelijk door verschillende instanties geholpen, dat gaat veranderen. De participatiewet doet zijn intrede. Dit betekent dat de zorgvrager voortaan vaker een beroep om hulp moet gaan doen bij de zorgverlener, zijnde familie, vrienden en buren. De gemeente wordt de regisseur. Er zal geparticipeerd moeten worden. Het probleem dat hier ontstaat is dat er geen gelijk speelveld is. Heb je bij het afval een ophaler en wordt iedereen gelijk behandeld, nu moet je gaan vragen om hulp van anderen te krijgen. En daar zit het probleem, niet iedereen is in staat om efficiënt te communiceren. En er zijn ook buren die in onmin met elkaar leven. Of familie die heel ver weg woont, om maar niet te spreken over het ontbreken aan vrienden. Geen gemakkelijke opgave dus.
Verplichtend karakter Tot voor kort was mantelzorg een vrijwillige persoonlijke zorg die je gewoon op je nam. Meestal niet beseffend dat je tot de categorie actieve mantelzorgers behoorde. In de toekomst krijgt het zorgen voor een ander, een verplichtend karakter. De gemeente rekent er vanaf het volgend jaar nog meer op dat de zorgverlener een deel van de door het rijk opgedrongen zorgtaken voor zijn rekening gaat neemt. Echter essentiële informatie ontbreekt: waar wonen de zorgverleners en bijvoorbeeld in welke wijk in Vught is er een aanzienlijk tekort. Dit in tegenstelling tot het huishoudelijk afval. De gemeente weet exact wie, wanneer en hoeveel afval buiten zet.
Met de introductie van de participatiewet verandert er ook heel veel voor mensen met een afstand op de arbeidsmarkt. Allereerst de onzekerheid over hoe de nieuwe invulling er uit gaat zien. Ook hier wordt aan de bestaande zorg geknaagd. Neem de visueel gehandicapten die financieel veel meer zelf moeten gaan bijdragen en minder kunnen terugvallen op een bijdrage van de overheid. In dit geval op de gemeente Vught. De gemeente is aan zet en de prijs die de gemeente Vught voor de zorg gaat vragen kan fors oplopen. Met het vaststellen van de afvalstoffenheffing worden de kosten van de inzameling en verwerking altijd volledig in rekening gebracht. Voor de komende gemeenteraadsverkiezingen is het daarom heel interessant te weten op welke wijze de diverse politieke partijen de Vughtse zorg gaan aanpakken. Een uitdaging van jewelste.
Henk Klösters was van 1994 tot 2006 fractievoorzitter van D66 Vught en is nog steeds actief volger van de fractie. Professioneel was hij lang werkzaam in de afvalbranche. Verder was en is hij actief in het Vughtse verenigingsleven, nu onder meer als voorzitter van Zwaluw VFC.
Lees alle eerder op deze website verschenen columns van Henk op www.d66vught.nl/henkklosters
Keuze maken Opnieuw gaat het rijk dit beproefde concept gebruiken, nu niet om van het afval af te komen, maar deze keer om van de zorg af te komen. Elke gemeente moet zelf een keuze gaan maken hoe men in het kader van “het moet anders en vooral goedkoper” zorg gaat verlenen. Het rijk kwam er zelf niet meer uit en daarom mag de gemeente de zorgvraag voortaan zelf gaan regelen.
Gemeente regisseur Degene die zorg vraagt werd voornamelijk door verschillende instanties geholpen, dat gaat veranderen. De participatiewet doet zijn intrede. Dit betekent dat de zorgvrager voortaan vaker een beroep om hulp moet gaan doen bij de zorgverlener, zijnde familie, vrienden en buren. De gemeente wordt de regisseur. Er zal geparticipeerd moeten worden. Het probleem dat hier ontstaat is dat er geen gelijk speelveld is. Heb je bij het afval een ophaler en wordt iedereen gelijk behandeld, nu moet je gaan vragen om hulp van anderen te krijgen. En daar zit het probleem, niet iedereen is in staat om efficiënt te communiceren. En er zijn ook buren die in onmin met elkaar leven. Of familie die heel ver weg woont, om maar niet te spreken over het ontbreken aan vrienden. Geen gemakkelijke opgave dus.
Verplichtend karakter Tot voor kort was mantelzorg een vrijwillige persoonlijke zorg die je gewoon op je nam. Meestal niet beseffend dat je tot de categorie actieve mantelzorgers behoorde. In de toekomst krijgt het zorgen voor een ander, een verplichtend karakter. De gemeente rekent er vanaf het volgend jaar nog meer op dat de zorgverlener een deel van de door het rijk opgedrongen zorgtaken voor zijn rekening gaat neemt. Echter essentiële informatie ontbreekt: waar wonen de zorgverleners en bijvoorbeeld in welke wijk in Vught is er een aanzienlijk tekort. Dit in tegenstelling tot het huishoudelijk afval. De gemeente weet exact wie, wanneer en hoeveel afval buiten zet.
Met de introductie van de participatiewet verandert er ook heel veel voor mensen met een afstand op de arbeidsmarkt. Allereerst de onzekerheid over hoe de nieuwe invulling er uit gaat zien. Ook hier wordt aan de bestaande zorg geknaagd. Neem de visueel gehandicapten die financieel veel meer zelf moeten gaan bijdragen en minder kunnen terugvallen op een bijdrage van de overheid. In dit geval op de gemeente Vught. De gemeente is aan zet en de prijs die de gemeente Vught voor de zorg gaat vragen kan fors oplopen. Met het vaststellen van de afvalstoffenheffing worden de kosten van de inzameling en verwerking altijd volledig in rekening gebracht. Voor de komende gemeenteraadsverkiezingen is het daarom heel interessant te weten op welke wijze de diverse politieke partijen de Vughtse zorg gaan aanpakken. Een uitdaging van jewelste.
Henk Klösters was van 1994 tot 2006 fractievoorzitter van D66 Vught en is nog steeds actief volger van de fractie. Professioneel was hij lang werkzaam in de afvalbranche. Verder was en is hij actief in het Vughtse verenigingsleven, nu onder meer als voorzitter van Zwaluw VFC.
Lees alle eerder op deze website verschenen columns van Henk op www.d66vught.nl/henkklosters