Verdiept spoor in Vught nog lang geen gelopen race
Een zucht van verlichting ging enkele maanden geleden door Vught. De minister van Infrastructuur en Milieu gaf aan een verdiepte ligging (variant 1b+) van het spoor mee te willen nemen in het onderzoek naar de milieu-effecten van het Programma Hoogfrequent Spoor in Vught. Door deze variant al zo vroeg in het proces mee te nemen, leek het erop dat de zo gewenste verdiepte ligging van het spoor serieus kans maakt. Leek, want als konijn uit de hoge hoed komt nu de eis van forse medefinanciering door de regio.
Lobby Dat de verdiepte ligging meegenomen wordt in het onderzoek is te danken aan de uitstekende lobby van de gemeente en de Vughtse politiek. Wanneer het maar mogelijk is, worden vanuit Vught signalen afgegeven aan het Ministerie en de leden van de Tweede Kamer over de bijzondere situatie in Vught. Ook D66 gebruikt iedere gelegenheid om de problematiek onder de aandacht van de Haagse vertegenwoordigers te brengen, zoals vorige week bij een bezoek van een team kandidaat-Kamerleden.
Samen voor Vught Maar nog belangrijker is misschien wel de houding van de samenwerkende belangenorganisaties Samen voor Vught, twaalf gezamenlijke buurt- en wijkverenigingen dichtbij het spoor. Samen voor Vught heeft door een positieve inbreng tijdens de werksessies met Prorail en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, ervoor gezorgd dat een verdiepte variant meegenomen wordt in de verkenning.
Taakstellend budget Gaat het nu helemaal goed? Het antwoord daarop is nee. Het rijk heeft een taakstellend budget voor het programma Hoogfrequent Spoor, dit is voor alle maatregelen in heel Nederland vastgesteld op 4,6 miljard euro. Voor de maatregelen in Vught is een taakstellend budget bepaald op 150 miljoen euro, dat is ongeveer 3,2 procent van het gehele budget.
600 miljoen Tijdens de vier informatie-bijeenkomsten op 18 september is door een vertegenwoordiger van het ministerie aangegeven, dat een verdiepte ligging in Vught ongeveer 600 miljoen euro kost. Dat geld heeft het rijk niet voor Vught beschikbaar. Het verschil tussen de investering van 600 miljoen en het beschikbare budget van 150 miljoen, 450 miljoen moet door de regio opgebracht worden.
Onmogelijk 450 miljoen kan natuurlijk nooit door de regio, gemeenten en provincie opgebracht worden. Voor de N65 draagt de regio al 50 miljoen euro bij, waarvan de gemeente Vught 11,3 miljoen bijdraagt. Dat is voor de gemeente al een enorm groot bedrag.
Hoe nu verder? Wat kan de gemeente en alle inwoners doen? De druk op het Ministerie, Prorail, Tweede Kamer en de Provincie moeten hoog blijven zoniet opgevoerd worden. Zij moeten beseffen dat het Programma Hoogfrequent Spoor onaanvaardbare consequenties heeft voor Vught. Dat Vught best wil mee werken, maar dat Vught niet nog eens kan meebetalen. Vught draagt ook al meer dan 10 miljoen euro bij aan de verdieping van de N65.
Zienswijze De strijd is dus nog niet gestreden. Om dit helder te maken moeten alle inwoners van Vught zienswijzen indienen tegen de Notitie Uitgangspunten en Detailniveau, Milieueffectrapportage Programma Hoogfrequent Spoorvervoer Meteren Boxtel. Zie hiervoor de website van het Centrum Publieksparticipatie. Klik HIER
Voor vragen aan de D66 Vught kun je altijd terecht bij onze fractie. Klik HIER. Ons burgerraadslid Bjorn Hondelink heeft in eerste instantie het dossier in zijn portefeuille.
Lobby Dat de verdiepte ligging meegenomen wordt in het onderzoek is te danken aan de uitstekende lobby van de gemeente en de Vughtse politiek. Wanneer het maar mogelijk is, worden vanuit Vught signalen afgegeven aan het Ministerie en de leden van de Tweede Kamer over de bijzondere situatie in Vught. Ook D66 gebruikt iedere gelegenheid om de problematiek onder de aandacht van de Haagse vertegenwoordigers te brengen, zoals vorige week bij een bezoek van een team kandidaat-Kamerleden.
Samen voor Vught Maar nog belangrijker is misschien wel de houding van de samenwerkende belangenorganisaties Samen voor Vught, twaalf gezamenlijke buurt- en wijkverenigingen dichtbij het spoor. Samen voor Vught heeft door een positieve inbreng tijdens de werksessies met Prorail en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, ervoor gezorgd dat een verdiepte variant meegenomen wordt in de verkenning.
Taakstellend budget Gaat het nu helemaal goed? Het antwoord daarop is nee. Het rijk heeft een taakstellend budget voor het programma Hoogfrequent Spoor, dit is voor alle maatregelen in heel Nederland vastgesteld op 4,6 miljard euro. Voor de maatregelen in Vught is een taakstellend budget bepaald op 150 miljoen euro, dat is ongeveer 3,2 procent van het gehele budget.
600 miljoen Tijdens de vier informatie-bijeenkomsten op 18 september is door een vertegenwoordiger van het ministerie aangegeven, dat een verdiepte ligging in Vught ongeveer 600 miljoen euro kost. Dat geld heeft het rijk niet voor Vught beschikbaar. Het verschil tussen de investering van 600 miljoen en het beschikbare budget van 150 miljoen, 450 miljoen moet door de regio opgebracht worden.
Onmogelijk 450 miljoen kan natuurlijk nooit door de regio, gemeenten en provincie opgebracht worden. Voor de N65 draagt de regio al 50 miljoen euro bij, waarvan de gemeente Vught 11,3 miljoen bijdraagt. Dat is voor de gemeente al een enorm groot bedrag.
Hoe nu verder? Wat kan de gemeente en alle inwoners doen? De druk op het Ministerie, Prorail, Tweede Kamer en de Provincie moeten hoog blijven zoniet opgevoerd worden. Zij moeten beseffen dat het Programma Hoogfrequent Spoor onaanvaardbare consequenties heeft voor Vught. Dat Vught best wil mee werken, maar dat Vught niet nog eens kan meebetalen. Vught draagt ook al meer dan 10 miljoen euro bij aan de verdieping van de N65.
Zienswijze De strijd is dus nog niet gestreden. Om dit helder te maken moeten alle inwoners van Vught zienswijzen indienen tegen de Notitie Uitgangspunten en Detailniveau, Milieueffectrapportage Programma Hoogfrequent Spoorvervoer Meteren Boxtel. Zie hiervoor de website van het Centrum Publieksparticipatie. Klik HIER
Voor vragen aan de D66 Vught kun je altijd terecht bij onze fractie. Klik HIER. Ons burgerraadslid Bjorn Hondelink heeft in eerste instantie het dossier in zijn portefeuille.