Ruimte voor energietransitie in Grote Houtkade

Tijdens de sessie over de kleuren van de begroting ontstond de kans om de Grote Houtkade in Velsen-Noord op te knappen. De gemeente voor 200.000 euro budget voor het ontwikkelen van een business case. Door oplettendheid van raadsleden Mike Rijkers en Arjen Uytendaal kost het de gemeente minder geld en komt er meer ruimte om de economische kansen van de energietransitie te benutten.

Kans Grote Houtkade

De kans (8.4 Opstellen Business Case opknappen en upgraden binnenvaartkade aan de Grote Houtkade in Velsen-Noord) deed Mike Rijkers denken aan een gesprek met directeur Peter van de Meerakker van Zeehaven IJmuiden tijdens een rondleiding. Van de Meerakker vertelde over een slecht onderhouden stuk kade in Velsen-Noord dat hij graag met Zeehaven wil overnemen, ontwikkelen en exploiteren voor een aantal windenergiebedrijven. Bij navraag ging dit over de Grote Houtkade. Waarom wil de gemeente dit zelf ontwikkelen, terwijl we mede-aandeelhouder zijn in Zeehaven IJmuiden NV.

Kanskaartenmarkt

D66Velsen raadsleden Arjen Uytendaal en Mike Rijkers zijn vervolgens bij betrokken ambtenaren gaan navragen hoe dit zit. Zij hebben die optie om het te verkopen aan Zeehaven IJmuiden niet meegenomen, omdat het bij een verkooppoging in het verleden mislukt is. Zij waren blij met de nieuwe interesse van Zeehaven IJmuiden.

Economische kansen energietransitie

Arjen Uytendaal heeft tijdens de sessie op 13 december vragen gesteld aan de wethouder. Die gaf aan dat ze met Zeehaven IJmuiden in gesprek gaan om de mogelijkheden te verkennen. De ontwikkeling van de kade is urgent, omdat er al een waarschuwing van Rijkswaterstaat is gekomen vanwege de onveilige situatie door het slechte onderhoud. Bovendien is het voor de gemeente ook de beste optie, omdat het de gemeente minder geld kost en er komt meer ruimte om de economische kansen van de energietransitie te benutten.

Bekijk hier de toelichting van Arjen Uytendaal na de begrotingssessie

LET OP: auteursrechten ontbreken. S.v.p. de auteursrechten invullen voor deze afbeelding before using it.