D66Velsen roept op tot betere communicatie rondom recycletarief

Velsen heeft te maken met te veel restafval en dat is niet alleen schadelijk voor het milieu, maar het kost ons ook allemaal steeds meer geld. De Afvalstoffenverordening die tijdens de raadsvergadering van 22 december aangenomen is, maakt het recycletarief mogelijk.

In de ogen van D66Velsen een belangrijke stap naar een maatschappij waar we minder of zelfs geen restafval creëren en ook een eerlijkere manier om met de kosten van afval om te gaan. Echter gaan dit soort veranderingen niet vanzelf. Een rondje langs de ondergrondse containers levert bij raadslid Mike Rijkers veel ergernis over afval dat naast de containers ligt, maar ook veel boeiende gesprekken met inwoners op. Dat leert dat de communicatie over de veranderingen nog niet vlekkeloos verloopt.

Veel gehoorde misverstanden

Tijdens de raadsvergadering van 22 december gebruikte Mike Rijkers zijn stemverklaring bij de Afvalstoffenverordening om de meest gehoorde misverstanden over het nieuwe recycletarief uit de wereld te helpen:

1 Inwoners hebben zorgen over dat ze veel meer gaan betalen
Dat klopt niet. We moeten echt af van het idee dat we mensen met restafval gaan straffen. Niet de vervuiler betaalt, maar inwoners kunnen met dit nieuwe systeem gaan besparen als ze beter hun afval scheiden. Van het college verwacht ik dat dit beter naar voren komt in de communicatie.

2 Er is geen excuus om je troep op de straat te laten liggen
Ook als de bak even vol is, de klep klemt of als anderen het ook al hebben gedaan. Het is zo’n lelijke afwaardering van je eigen woonomgeving. Van de gemeente in samenwerking met HVC verwacht ik scherpte in zowel de handhaving als het schoonhouden van de omgeving. HVC doet dat overigens erg goed door snel te reageren op meldingen.

Bekijk hier de stemverklaring van Mike Rijkers

LET OP: auteursrechten ontbreken. S.v.p. de auteursrechten invullen voor deze afbeelding before using it.