Wordt het ING kantoor gesloopt?

De gemeente heeft een voorkeurrecht op aankoop van het ING-gebouw aan het Stadhuisplein in Terneuzen. Hiermee is niet gezegd dat het pand in handen komt van de gemeente Terneuzen. De gemeente kan nu als eerste een bod uitbrengen. De verkoper kan het bod naast zich neerleggen en dan alsnog het pand in de vrije markt zetten. Concrete plannen heeft de gemeente nog niet voor het leegstaande pand. De ongetemde sloopzucht van de gemeente Terneuzen kennende, is sloop niet uitgesloten.  Maar wat wil de gemeente nu?

Nog geen plan

Het is vreemd dat er nog geen plan is. Je vestigt een voorkeurrecht op een pand, toch wel een zwaar middel,  maar je weet nog niet echt wat je met het pand gaat doen. De gemeente wil de bestemmingen wonen en groen op het gebied vestigen, want dat staat in het Totaalplan Binnenstad. En de gemeente wil graag de regie hebben over het gebied om deze locatie integraal te herontwikkelen of te transformeren.

Sloopkogel in de maag

Nou dan weet ik met het track record van de gemeente Terneuzen genoeg. De dagen van het ING-gebouw zijn geteld en sloop lijkt onvermijdelijk. Want Belgen worden geboren met een baksteen in hun maag en Terneuzense bestuurders zijn geboren met een sloopkogel in hun maag.

Beeld: Koen van Velsen architecten

Eeuwig zonde

En slopen is eeuwig zonde. Ten eerste verkeert het gebouw nog in een uitstekende staat dus sloop is pure kapitaalvernietiging.

Ten tweede horen het ING-gebouw en het Stadhuisplein bij elkaar. Met veel energie werkte zo’n 25 jaar geleden Koen van Velsen als architect en buitenruimte ontwerper aan de omgeving van het Stadhuisplein in Terneuzen. Voor de gemeente werd het plein ontworpen en het Bakema Stadhuis gerenoveerd.
Daarnaast ontwierp hij in samenhang én met respect voor het brutalistische Stadhuis: de entree van de parkeergarage, het Stadskantoor en de ING bank. Zo ontstond een uniek en alzijdig ensemble.
Daarmee zijn het Stadhuisplein en het ING-gebouw onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het Stadhuisplein zonder ING-gebouw is hetzelfde als Sesamstraat zonder Koekiemonster.

Ten derde het Stadhuisplein is met zijn gebouwen het DNA van de Stad Terneuzen. Stoer, Onverschrokken, Robuust, Krachtig, Brutaal, Eigenzinnig, Kordaat, Ruwe Bolster met een Blanke Pit. Het is de ziel van Terneuzen. Die sloop je niet, die bouw je verder uit.

Beeld: Koen van Velsen architecten

naar de Raad ter besluitvorming

Wethouder Van Hulle gaf in de Raadsvergadering van 7 juli aan dat niet zomaar overgegaan wordt tot sloop. Mocht de gemeente de nieuwe eigenaar worden van het ING-pand en de plannen voor het gebied hebben uitgewerkt, zullen deze plannen hoe dan ook worden voorgelegd aan de Raad ter besluitvorming.