Amerikaanse inzet EU-VS handelsverdrag hard nodig

D66-Europarlementariër Marietje Schaake wil dat de Amerikaanse onderhandelaars meer ambitie tonen in de verdergaande economische samenwerking tussen de Europese Unie en de Verenigde Staten. Deze week vond de negende onderhandelingsronde over een handelsverdrag tussen de twee grootste economische blokken ter wereld plaats in New York. Schaake: "Europa heeft aangegeven een breed akkoord te willen bereiken waarmee de oneerlijke situatie in de Amerikaanse markt voor Europese bedrijven wordt rechtgetrokken. Maar van de Amerikaanse kant komen nog maar weinig voorstellen. Er wordt al bijna twee jaar onderhandeld, het wordt tijd dat de Amerikanen duidelijk maken waar ze staan, wat ze bieden en hoe zij een goed akkoord willen bereiken." Markttoegang De grootste prioriteit voor Europa is markttoegang in de VS. Europese bedrijven worden vaak oneerlijk behandeld en in sommige sectoren mogen ze überhaupt niet op de Amerikaanse markt opereren. Schaake: "Nederlandse baggeraars en reders mogen niet in Amerika aan het werk en KLM mag geen vluchten binnen de VS aanbieden, terwijl Amerikaanse bedrijven in die sectoren wel in Europa opereren. Amerikaanse openbare aanbestedingen, van wegen- en spoorbouw tot de inkoop van pennen en potloden voor ambtenaren, moeten allemaal worden uitgevoerd door Amerikaanse bedrijven. Hier ligt een potentieel gigantische kans voor Europa. Het zijn dit soort oneerlijke situaties die moeten worden aangekaart." Publiek debat Om een voor Europa voordelig akkoord te bereiken, is het belangrijk dat het publieke debat ook over Europese prioriteiten gaat. Schaake: "We moeten de hand van de Europese onderhandelaars versterken. We moeten onze zorgen aankaarten en helder maken waar onderhandelingen wel en niet over gaan. Tegelijkertijd is het ook cruciaal dat het voor zowel de Europese als de Amerikaanse onderhandelaars duidelijk is waar de belangen voor Europa en Nederland liggen. Dan kunnen we afspraken maken die echt iets opleveren." Foto: Creative Commons by Jed Sullivan.