Als leden van de generatie geboren na ‘89 leek het gevaar van verschillende politieke machtszones  voorbij. De VS als hegemonie,het westerse kapitalisme als hét overheersende economische systeem en geopolitieke stabiliteit leken aan de orde van de dag. Deze situatie is nu drastisch veranderd; Denk hierbij niet alleen aan  de oorlog in Oekraïne, maar ook aan een grote invloed op verdere afstand, maar minstens zo belangrijk: de opkomende wereldmacht China.

Route66 ging hierover in gesprek. De Routedag over China vond plaats in Rotterdam bij de Erasmus universiteit en begon met een interactieve sessie over China. met drie stellingen. Daarna volgden vier diverse sprekers; met een onderbreking met geheel Chinese lunch.

Annebelle de Bruijn van het universiteitsblad de Delta van TU Delft en Follow the Money nam ons mee in haar bevingen over de Chinese strategie bij het ophalen van kennis bij Nederlandse universiteiten. We spraken ook over de relatieve onwetendheid van de Nederlandse wetenschappers, en hoe we ons over de jaren heen meer zijn gaan wapenen.

Peter Gill, senior beleidsmedewerker China bij de TU Delft, vertelde over zijn jarenlange ervaringen in de mijnbouw, olie- en gasindustrie en windmolenparken met Chinese partners. China is anders georganiseerd, met ingenieurs als politici, en is strategisch veel doordachter in hun wetenschapsbeleid en industrie. Ze hebben grote delen van de wereldhandel, bijvoorbeeld in grondstoffen als zeldzame aardmetalen, voor het grootste deel in handen, en zetten in op het verkrijgen van kennis die nuttig is voor het doorontwikkelen van hun economische groei.

Valérie Hoeks, CEO van China Inroads, nam ons mee in de Chinese cultuur. Wat kan je eigenlijk verwachten als je als Nederlander spreekt of onderhandelt met een Chinees? Natuurlijk zijn onze culturen heel anders, maar we hebben ook zeker veel overeenkomsten. Valérie Hoeks  benadrukte dat de Chinese denkwijze op bepaalde vlakken van ons verschilt. . Het confisqueren van Chinese westerse innovaties is deels cultureel bepaald, legt zij uit: ‘Chinezen hebben van oudsher geleerd; kijk naar je buurman en overtref hem. Dat zie je nu terug in allerlei ontwikkelingen die in China veel harder gaan dan bij ons.’

Tot slot nam Joris Teer, strategisch analist bij The Hague Centre of Strategic Studies, ons mee in de geopolitieke veranderingen ten gevolge van de opkomst van China. Tijdens de derde crisis van de Straat van Taiwan vaarde het Amerikaanse leger met groot machtsvertoon een vliegdekschip door de Straat van Taiwan. Dit was een reactie op een serie raket testen door China nabij Taiwan. Hoe anders was dit in augustus toen China militaire oefeningen in en om de straat deed als reactie op het bezoek van Nancy Pelosi aan Taiwan. Na de militaire oefeningen van China in dezelfde straat afgelopen augustus als reactie op het bezoek van Nancy Pelosi aan Taiwan, stelde de VS zich een stuk terughoudender op. Stel dat de VS bij een volgend incident Nederland zou vragen om een marineschip mee te laten varen door de Straat, wat zijn daar dan eigenlijk de gevolgen van?

We sloten af met een debat over de stellingen geponeerd door Steven in de ochtend, en vervolgden onze weg naar een relaxte borrel bij de Maaskantine met het mooiste uitzicht van de skyline van Rotterdam.