D66 Rijswijk staat voor een open, tolerante en inclusieve stad waarin iedereen mee kan doen.

Daarom zijn we verheugd met de wens van de Rijswijkse kinderrechten ambassadeurs om een regenboogzebrapad te plaatsen als de Prinses Beatrixlaan opnieuw wordt ingericht. Volgens het bericht op LinkedIn van kinderrechten coach Mike van der Kraan wordt het voorstel van de kinderen nu ook echt meegenomen in het ontwerp.

Wemke van der Weij - Beeld: Jeroen Mooijman

“Dat is goed nieuws en een perfect voorbeeld van hoe ideeën van kinderen onze stad mooier en exclusiever kunnen maken,” aldus Wemke van der Weij, kandidaat raadslid voor D66.  “Kinderen en jongeren moeten gehoord worden bij het maken van het beleid. Dit is een mooi bewijs dat kinderen echt iets in te brengen hebben, zelfs bij zo’n hard onderwerp als de herinrichting van een weg.”

De Prinses Beatrixlaan en de grote parkeerterreinen worden opnieuw ingericht om de doorstroming te bevorderen, plaats te maken voor woningbouw en meer groen. Een regenboog zebrapad of fietspad is een symbool voor de gelijke rechten en acceptatie van LHBTI’ers.

Wemke is blij dat de gemeente luistert naar de wensen van de kinderen. Ze is zelf ook actief in verschillende commissies op de basisschool van haar kinderen. “Met de kinderen hebben we het schoolplein opgeknapt. Ze hebben zelf de beste ideeën!”