Wij geven elk kind een rijke schooldag
Onderzoek na onderzoek laat zien dat scheidslijnen in de samenleving zich al in het onderwijs aftekenen. Onderwijs is daarmee de sleutel tot kansengelijkheid. Elk kind krijgt een veilige, goede en gezonde leeromgeving, waar het zichzelf mag zijn en zich optimaal kan ontwikkelen. Het maakt daarbij niet uit waar je wieg heeft gestaan. Zo worden het Taalhuis en de Voorleesexpress ondersteund zodat laaggeletterdheid wordt tegengegaan. De bibliotheek speelt daarin een belangrijke rol. Bezuinigingen op de bibliotheek moeten zoveel mogelijk worden tegengegaan. Uitgangspunt daarbij is dat er tenminste twee fysieke en volwaardige bibliotheken blijven bestaan in onze dorpen. Schotten tussen organisaties die de doorgaande ontwikkeling van een kind in de weg staan worden weggehaald. De gemeente speelt een regierol in het creëren van doorgaande leerlijnen tussen kinderopvang, basisscholen en het voortgezet onderwijs, door integrale kindercentra mogelijk te maken, waar onderwijs en kinderopvang samenwerken met sportbuurtwerk, de bibliotheek, sport-, muziek- en andere verenigingen. Wij streven daarom naar het realiseren van groene schoolpleinen en duurzame, klimaatvriendelijke schoolgebouwen, zodat kinderen zoveel mogelijk kunnen leren, ontdekken en zich kunnen ontladen tijdens en na een schooldag. Ook na schooltijd kunnen kinderen zich blijven ontwikkelen, passend bij hun ontwikkelingsbehoeften. Het creëren van veilige speel- en ontmoetingsplekken in alle dorpen, het aanbieden van ontspannende activiteiten en het zorgen voor voldoende sociale aandacht voor alle kinderen van alle leeftijden, dient vanuit de gemeente in samenwerking met de maatschappelijke organisaties te worden verzorgd en begeleid waar dat nodig is.