Vervolg Talsmalaan

Bestaande situatie Talsmalaan - Beeld: Gemeente Renkum
Tijdens de raadsvergadering van 25 juni werd een bijzonder dossier besproken: de Reijenga MAVO aan deTalsmalaan in Oosterbeek. Al 25 jaar wacht het gebouw en omringend park op een herbestemming. Het college vroeg globale kaders voor herontwikkeling vast te stellen en een voorbereidingskrediet van bijna 300.000 euro beschikbaar te stellen om plannen te gaan maken.
D66 Renkum stemde daar niet mee in. We waarderen de inzet van Stichting Vier Landgoederen op de Helling enorm: hun werk vormt een waardevolle basis voor herontwikkeling van het gebied aan de Talsmalaan. Maar dit is niet het moment om geld te investeren in plannen. Het oude gebouw van de Reijenga-mavo is aantoonbaar onveilig: brandgevaarlijk en slecht beveiligd. De kunstenaars zijn al vertrokken. Nog langer wachten is onverantwoord. Directe sloop is noodzakelijk.
Op de locatie aan de Talsmalaan geldt het provinciale voorbereidingsbesluit stikstof. Hierdoor mag er de komende anderhalf tot twee jaar sowieso niet worden gebouwd. Wat daarna aan provinciaal of landelijk beleid volgt, is onzeker. In deze context is het starten van een tender met globale richtlijnen onverstandig.
Ook in de gebruiksfase brengt de stikstofproblematiek beperkingen met zich mee. Plannen die eisen dat nieuwe bewoners emissieloos leven of benzinevoertuigen verbieden, zijn voor D66 Renkum niet handhaafbaar. Wie denkt dat dit uitvoerbaar is, neemt de praktijk niet serieus.
Woningbouw in Park Hartenstein moet realistisch, sociaal en passend bij de omgeving zijn. D66 Renkum pleit voor woningen voor starters, ouderen en een- of tweepersoonshuishoudens. Als dat leidt tot 20 tot 40 woningen, dan is dat prima, mits goed ingepast. Maar onder de huidige stikstofregels zijn hooguit vier kleine appartementen haalbaar. De woondeal is belangrijk, maar op deze plek is uitvoering nu niet realistisch. Bouwen om het bouwen leidt tot een eenzijdige woningvoorraad en doet geen recht aan de omgeving. D66 en VVD hebben daarom een amendement ingediend om directe sloop mogelijk te maken. Dat is uitvoerbaar, veilig en toekomstgericht. Na de sloop kan de locatie tijdelijk vergroend en parkwaardig ingericht worden — rust en ruimte als tussenstap. Uitgangspunt blijft het plan van Stichting 4LH: kunst, cultuur, landschap, een Airbornedepot én betaalbare woningen in landgoedstijl voor jongeren, ouderen en kleine huishoudens. Voor D66 geldt: eerst slopen, dan denken. Eerst rust, dan ruimte voor iets moois. Eerst geld uitgeven aan wat nu verstandig is, en pas investeren in uitvoering als de randvoorwaarden helder zijn. De raad besliste echter anders. Er gaat nu dus 300.000 euro besteed worden aan onderzoeken, planvorming en projectbegeleiding terwijl er nog veel onduidelijk is over wat er wel en niet mag qua ruimtelijke mogelijkheden en woningbouw. Wat de fractie betreft jammer van het geld en de energie die er ingestopt gaan worden …