Gelijke kansen voor ieder kind

Onderwijs is de grote gelijkmaker in onze samenleving. Toch laten onderzoeken keer op keer zien dat scheidslijnen al vroeg ontstaan. D66 Renkum wil dat elk kind een veilige, uitdagende en gezonde leeromgeving krijgt, waar het zichzelf kan zijn en zich optimaal kan ontwikkelen. Alleen dan is onderwijs een investering in ieders toekomst.

Op school leer je niet alleen veel over de wereld, maar ook over elkaar. Daarom moeten scholen in de Renkumse dorpen een afspiegeling zijn van de samenleving. We willen dat wordt voorkomen dat scholen zich ontwikkelen tot plekken voor slechts één sociale groep. Verscheidenheid verrijkt, een bubbel beperkt je blik.

Ook buiten schooltijd moeten kinderen zich kunnen blijven ontwikkelen, passend bij hun behoeften en die van hun ouders of verzorgers. De gemeente werkt wat D66 betreft samen met maatschappelijke organisaties aan veilige speel- en ontmoetingsplekken in alle dorpen, ontspannende activiteiten binnen en buiten school en voldoende sociale aandacht voor kinderen van alle leeftijden.

Samenwerking rond het kind

Scholen zijn een belangrijke schakel in het netwerk van de gemeente. De gemeente is wettelijk verantwoordelijk voor het onderhoud en nieuwbouw van schoolgebouwen.

Wat D66 betreft wordt er integraal samengewerkt tussen alle organisaties die een rol spelen bij de ontwikkeling van een kind. We willen dat de gemeente zorgt voor een samenwerking tussen basisscholen, kinderopvang, sportbuurtwerk, de bibliotheek, muziek- en andere verenigingen. Door te zorgen voor sterke samenwerkingen, stimuleren we een doorgaande ontwikkeling van een kind. Dat kan het beste in kind centra of brede scholen.

Op school leer je niet alleen veel over de wereld om je heen, maar ook veel over elkaar en van het samenwerken met elkaar. De scholen in de Renkumse dorpen moeten wat ons betreft daarbij een echte weerspiegeling van de samenleving zijn. We willen voorkomen dat scholen zich richting een doelgroep van één sociale statusgroep ontwikkelen.

Schoolgebouwen staan na schooltijd vaak leeg. Diezelfde ruimte kan echter uitstekend worden benut door naschoolse opvang, verenigingen, organisaties of kunstenaars die met kinderen werken. Door voorzieningen te delen en integraal naar kinderen en hun ontwikkeling te kijken, worden activiteiten beter afgestemd. Fysieke nabijheid speelt hierbij een sleutelrol. Dat komt niet alleen de kinderen ten goede, maar ook de gemeente: er zijn minder aanspreekpunten nodig en dure voorzieningen worden efficiënter benut.

Wij willen bereiken dat:

  • De gemeente zorgt voor goede samenwerking tussen kinderopvang, scholen, sport, bibliotheek en verenigingen.
  • Schoolgebouwen multifunctioneel worden ingericht en samenwerking tussen meerdere organisaties mogelijk maken voor optimale ontwikkeling van kinderen.
  • Scholen een afspiegeling zijn van de gemeentelijke samenleving en elk aangemeld kind onderwijs bieden.

Beeld: Fedor Cuppen

Gezonde en duurzame schoolgebouwen

Een goed schoolgebouw is de basis voor goed onderwijs. D66 Renkum geeft daarom prioriteit aan het bouwen en onderhouden van moderne, duurzame en gezonde scholen en kinderopvanglocaties. Gezonde omstandigheden zoals frisse lucht, geschikte en voldoende ruimte om te bewegen en groen in de directe omgeving zijn wat ons betreft standaard onderdeel van de plannen voor onderwijshuisvesting. Dat verbetert het plezier en de schoolprestaties van scholieren.

Wij willen bereiken dat:

  • Schoolgebouwen fris, groen en energiezuinig zijn.

Taal en lezen stimuleren

Taalvaardigheid is essentieel om volwaardig deel te nemen aan de samenleving. Dit geldt voor kinderen en volwassenen, voor inwoners die hier geboren zijn en voor nieuwkomers. We willen dat de gemeente zich inzet om laaggeletterdheid tegen te gaan. Door bijvoorbeeld taalhuizen en voorlezen te ondersteunen. Ook de bibliotheek speelt een belangrijke rol in de taalontwikkeling van inwoners. De bibliotheek is veel meer dan een plek om boeken te lenen. Het is een laagdrempelige plek om kennis op te doen, elkaar te ontmoeten en deel te nemen aan sociale activiteiten. Daarom wil D66 Renkum een bibliotheek die een centrale rol speelt in taalontwikkeling, met minimaal drie vestigingen in onze dorpen.

Wij willen bereiken dat:

  • Taalhuizen actief worden ondersteund.
  • Onderwijs voor nieuwkomers zo wordt ingericht dat ook zij gelijke kansen krijgen.
  • Niet wordt bezuinigd op de bibliotheek.
  • Minimaal drie bibliotheekvestigingen beschikbaar zijn in onze gemeente.

Beeld: Fedor Cuppen