Natuurbegraven in de gemeente Renkum

LET OP: auteursrechten ontbreken. S.v.p. de auteursrechten invullen voor deze afbeelding before using it.

Op de raadsvergadering van 29 mei stond de actualisatie van de verordening op het beheer en gebruik van de gemeentelijke begraafplaatsen op de agenda. Het begon met een motie van D66 Renkum in 2020 om natuur/natuurlijk begraven mogelijk te maken in de gemeente Renkum en we zijn na vier jaar een flinke stap verder.

In 2021 kocht de gemeente Renkum een akkerland aan naast de gemeentelijke begraafplaatsen Oosterbeek Noord en Zuid. Begraafplaats Harten in Renkum krijgt ook een nieuw natuurdeel voor natuurbegraven. We zetten met natuurbegraafplaats Boschveld in Oosterbeek en natuurdeel Harten in Renkum een flinke stap richting natuurbegraven: er wordt eeuwige grafrust geboden voor urnen en grafrecht voor 100 jaar in een zandgraf. D66 Renkum schreef een amendement om meer duidelijkheid te geven aan gebruikers van deze nieuwe natuurbegraafplaatsen over wat er na 100 jaar met mogelijke menselijke resten gebeurt na ruiming van het graf. Het is belangrijk dat deze resten op de natuurbegraafplaats blijven. Ook voegden we de keuze toe om stilzwijgend het grafrecht te laten verlopen wat mogelijk maakt dat nabestaanden/rechthebbenden niet in kennis worden gesteld van ruiming en plaatsen in het verzamelgraf op de natuurbegraafplaats na 100 jaar. Het amendement werd door meerdere partijen mee ingediend en alle raadsleden stemden voor.

We waren nog niet helemaal tevreden, want het ruimen van een natuurgraf voelt tegennatuurlijk en werkt verstorend op de natuur. D66 Renkum wil dat de mogelijkheid van eeuwige grafrust op een mooie plek in de natuur ook in de gemeente Renkum mogelijk wordt. Daarom bracht Hanneke Mijnhart namens D66 Renkum de motie ‘Ook in de gemeente Renkum een laatste rustplaats met eeuwige grafrust op een mooie plek in de natuur’ in om met een open blik de mogelijke kansen die zich hierbij voordoen in de toekomst te blijven onderzoeken. Deze motie werd in de raadsvergadering van 29 mei door meerdere partijen mee ingediend en heel breed gesteund.