Bijeenkomst over toekomst Renkum

De bijeenkomst op 22 mei jl. over de toekomst van Renkum was zeer geanimeerd en ook goed bezocht. Allereerst gaf een vertegenwoordiger van de gemeente uitleg over de stand van zaken van het onderzoeks- en besluitvormingstraject over de toekomst van Renkum. Vervolgens gaven alle politieke partijen hun visie hierop. Fractievoorzitter Fedor Cuppen deed dit namens D66 en gaf daarbij aan dat dit onderwerp zich wat D66 Renkum betreft prima leent voor een Burgerberaad. Hiermee kunnen de inwoners van onze dorpen beter worden betrokken bij de besluitvorming over dit belangrijke onderwerp.

In het volgende programma onderdeel gingen de deelnemers in kleine, steeds wisselende groepen, met elkaar in gesprek. Het was een werkvorm waarin iedereen zijn inbreng had en er levendige gesprekken ontstonden over ‘wat is er belangrijk’ en welke ‘kansen en bedreigingen’ men ziet.

Opvallend was dat veel van de aanwezigen aangaven meer betrokken te willen worden bij het onderzoeks- en besluitvormingsproces over de toekomst van Renkum. Daarnaast viel op dat een aantal vertegenwoordigers van politieke partijen van mening was dat de gemeenteraad al een besluit tot herindeling met Wageningen heeft genomen terwijl dat formeel nog niet het geval is. Kortom voldoende stof tot na praten. Na afloop van de bijeenkomst was dat nog mogelijk met hapje en een drankje.

De bijeenkomst werd op initiatief van het bestuur van D66 Renkum georganiseerd. We deden dit samen met de besturen van CDA, PvdA en GroenLinks. We kijken terug op een geslaagde bijeenkomst. Binnenkort gaan we in overleg met besturen van CDA, PvdA en GroenLinks om de bijeenkomst te evalueren en ook om te bespreken of we dit soort bijeenkomst als politieke partijen vaker zouden willen organiseren. Wat ons betreft ook samen met de partijen die nu niet mee wilden doen. Uiteraard kan zo’n bijeenkomst ook over een ander onderwerp gaan. Heb je hier zelf ideeën over? Laat het dan weten. Dat kan door een mail te sturen naar [email protected]