Veel interesse voor burgermeetnet

“Met veel plezier zie ik de aanmeldingen voor het burgermeetnet binnenstromen”, zegt Daniël de Wolf, raadslid voor D66. “Dit overtreft mijn stoutste verwachtingen”

Vorig jaar is in buurgemeente Lansingerland een burgermeetnet opgericht, op initiatief van D66 Lansingerland en Platform Lansingerland Samen Duurzaam. Hierdoor geïnspireerd ontstond de wens om ook een burgermeetnet op te richten in Pijnacker-Nootdorp.

Het College, andere raadsfracties en het Milieuplatform hebben zich achter dit initiatief geschaard. Inmiddels heeft de gemeente Pijnacker-Nootdorp ook het Schone Lucht Akkoord ondertekend.

De Wolf: “De Provincie beloofde een aantal meetkastjes te verzorgen, onder voorwaarde dat er een onafhankelijke groep vrijwilligers paraat staat om dit burgermeetnet op te zetten”. De gemeente heeft deze week de oproep geplaatst om deze mensen bij elkaar te zoeken… en dat is zeer geslaagd: binnen enkele dagen waren er al meer dan 50 aanmeldingen!

Binnenkort volgt er een (digitale) bijeenkomst, waar een Whatsappgroep opgezet wordt, een rolverdeling gemaakt en de uitrol van de eerste meetkastjes wordt voorbereid. Er zal gezamenlijk worden bepaald wat de beste verdeling van de kastjes is, en of er mogelijkheden zijn om het meetnet nog verder uit te breiden.

De Wolf: “Ik wil het College en het Milieuplatform hartelijk danken voor deze mooie samenwerking, en verheug mij erop om met zoveel gelijkgestemde burgers inzicht te krijgen in onze luchtkwaliteit”.
Ook interesse om deel te nemen aan het burgermeetnet? Mail naar d.dewolf @ pijnacker-nootdorp.nl