Duurzaamheidslening Pijnacker-Nootdorp blijft behouden

Met de duurzaamheidslening kunnen huiseigenaren tegen gunstige voorwaarden een lening sluiten bij de gemeente als ze hun huis willen verduurzamen.

D66-woordvoerder Nils ter Braake: “De energieprijzen stijgen en veel inwoners willen daarom nu hun huis verduurzamen. Daarom vinden we het belangrijk dat de lokale duurzaamheidslening blijft bestaan zodat onze inwoners de lening kunnen gebruiken voor de financiering van een warmtepomp, isolatie of zonnepanelen. Juist nu moeten we onze inwoners hierbij helpen.”

Het College had de raad voorgesteld om de duurzaamheidslening af te schaffen omdat er nu een landelijk alternatief is met de Energiebespaarlening van het Nationaal Warmtefonds. D66 ziet de landelijke regeling echter niet als vervanging van de lokale duurzaamheidslening, maar als een welkome aanvulling zodat er zoveel mogelijk manieren zijn om je huis te verduurzamen.

Het amendement kreeg ruime steun in de raad: naast de indieners was er ook steun van Progressief Pijnacker-Nootdorp, Christenunie-SGP en Partij van de Dieren. Wethouder van Kuppeveld gaf aan dat er op dit moment nog ongeveer EUR 170.000 beschikbaar is voor de duurzaamheidslening. Als deze pot leeg is, zal de gemeenteraad opnieuw een afweging moeten maken over het voortzetten van de duurzaamheidslening.