D66 Pijnacker-Nootdorp boekt historische verkiezingswinst

D66 Pijnacker-Nootdorp is bij de gemeenteraadsverkiezingen de tweede partij van Pijnacker-Nootdorp geworden. D66 boekte een winst van twee zetels en is de komende vier jaar met zes raadsleden vertegenwoordigd in de gemeenteraad.

Beeld: Edwin Mulder

Historisch

“Voor onze partij is het historisch dat we meer dan vijf zetels halen”, stelt lijsttrekker Peter Hennevanger. “Het is een echt een prachtige uitslag en niet eerder voorgekomen in de geschiedenis van onze gemeente. We feliciteren natuurlijk ook Eerlijk Alternatief en Trots met hun zetelwinst.”
“Onze belangrijkste speerpunten – wonen, zorg, onderwijs en klimaat – hebben we blijkbaar goed over het voetlicht weten te brengen”, zo reflecteert Hennevanger op de verkiezingswinst. “Daarnaast denk ik dat onze constructieve manier van politiek bedrijven is herkend. We gaan altijd in gesprek, we wegen de verschillende belangen zorgvuldig af en nemen dan een goed onderbouwd besluit. En ja, soms is niet iedere inwoner daar even gelukkig mee, dan blijven we in gesprek als zij vragen om een toelichting”.
D66 Pijnacker-Nootdorp heeft er in haar verkiezingsprogramma geen geheim van gemaakt dat voor de komende vier jaar een raadsbreed akkoord de voorkeur heeft boven een coalitie-oppositie variant. Hennevanger: “In de afgelopen twee raadsperioden heeft dit goed gewerkt. Alle fracties doen de volle vier jaar helemaal mee. De wethouders kunnen niet uitgaan van een vanzelfsprekende meerderheid en dat houdt de boel extra scherp. Uiteraard is het initiatief nu aan de grootste partij, maar onze voorkeur voor een raadsbreed akkoord kan geen verrassing zijn.”
D66 gaat de komende vier jaar hard aan de slag om de prioriteiten op wonen, zorg, onderwijs en klimaat te realiseren. De nieuwe fractie nodigt daarbij iedereen van harte uit om ideeën of zorgen te delen. Neem daarvoor contact op met één van de D66-raadsleden of mail vrijblijvend naar [email protected] Daarnaast zijn de fractievergaderingen van D66 altijd openbaar. De fractie vergadert in principe elke maandagavond om acht uur in het bestuurscentrum aan de Emmastraat.
Op woensdag 30 maart wordt de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd. De nieuwe D66-fractie zal bestaan uit: Peter Hennevanger, Sylvia Markerink, Barend van de Kraats, Daniël de Wolf, Jim Verdegaal en Geeta Bholanath.