“Samen op zoek naar oplossingen”

In de VS komen de democraten en republikeinen al jaren steeds meer tegenover elkaar te staan. Het vertrouwen in democratische instituties brokkelt af en Zuid-Korea, waar de parlementsleden hun meningsverschillen nog wel eens fysiek uiten, kent een beter functionerende democratie dan de VS.

Democraten

Onze partij, D66, heet voluit: Democraten 66. Anders dan in de VS hebben we in Nederland meer dan twee partijen en leven we in een volledige democratie. Is dat dan reden om achterover te leunen?

Verschillende meningen

U hebt als inwoners  van de gemeente Oude IJsselstreek 25 raadsleden gekozen, maar al te vaak lijkt het alsof u er slechts 6, of zelfs 2 gekozen hebt. IJzeren partijdiscipline en een oppositie/coalitie-denken leiden tot verschraling van het debat. Democratie is er juist bij gebaat dat zoveel mogelijk verschillende meningen gehoord worden. In een goed functionerende democratie zouden we veel vaker samen op zoek moeten zijn naar oplossingen, zonder dat de loopgraven reeds gegraven zijn en de stellingen reeds ingenomen.

Wij wensen U van harte toe dat U in 2020 een functionerende gemeenteraad zult zien!