Verantwoordelijkheid nemen

We staan in de gemeente Olst-Wijhe voor belangrijke uitdagingen. Hoe we deze aangaan is een keuze. We kunnen zelf verantwoordelijkheid pakken en denken in mogelijkheden of we kunnen de oplossing buiten ons zelf zoeken en denken in beperkingen. D66 kiest voor het nemen van verantwoordelijkheid en denken in mogelijkheden. We maken keuzes in plaats van keuzes uit te stellen. We maken deze keuzes wel overwogen, waarbij we niemand laten vallen.

Samen voor meer perspectief

D66 durft door te pakken voor een beter Olst-Wijhe met kansen op economisch en ecologisch perspectief. Ook durven we door te pakken voor een financieel gezonde gemeente. Een gemeente die de samenleving proactief tegemoet treedt en verantwoordelijkheid neemt. De uitdagingen in onze gemeente kunnen we alleen samen aan gaan.

Keuzes voor kansen

Deze uitdagingen bieden ook kansen. Het is aan ons allemaal om deze kansen te grijpen: als inwoner, als ondernemer, als vereniging en als ieder ander. Hiervoor moeten we keuzes durven te maken. Zonder keuzes, minder kansen.
D66 durft door te pakken.

Levend programma

D66 Olst-Wijhe heeft een toekomstbeeld voor Olst-Wijhe en heeft ook ideeën hiervoor. Maar twee weten er meer dan één. Dus ook een gemeente vol mensen weet meer dan één partij. Daarom hebben wij gekozen voor een levend verkiezingsprogramma. Het levende verkiezingsprogramma is een programma dat groeit en evolueert. Uw ideeën en input dragen hieraan bij. We gaan graag met u over hoe wij, samen als Olst-Wijhe, onze gemeente (nog) beter te maken.

Een duurzame boerengemeente, daar gaat D66 Olst-Wijhe voor. Samen met boeren en burgers werken we aan de houdbaarheid van boerenbedrijven. D66 wil inzetten op de kwaliteit van producten van de agrarische ondernemingen. Ook in duurzame energieopwekking en -opslag zien wij kansen voor de toekomst van de agrarische onderneming in Olst-Wijhe.

D66 wil dat iedereen in onze gemeente mee kan doen. Door de jaren heen is het sociale beleid onder druk komen te staan. De uitdagingen op de gemeentebegroting raken de leefbaarheid voor alle inwoners. D66 wil de problematiek in het sociaal domein solide en structureel aanpakken, waarbij we niemand laten vallen. De lusten en de lasten verdelen we zo eerlijk mogelijk.

Samen maken we Olst-Wijhe, zowel in goede als slechte tijden. Iedereen moet bij samenwerking met de gemeente de beleving hebben naast elkaar te staan en niet tegenover elkaar. Raadsleden, wethouders en ambtenaren zijn voor en van de samenleving. De inspanningen, binnen de gemeente, moeten gedreven worden door mensen en inhoud, niet door politieke profileringsdrang. D66 wil transparante en realistische politiek die de verbinding maakt met de bewegingen in de samenleving.

De urgentie van acties om het klimaat te verbeteren is steeds duidelijker. De effecten van de klimaatverandering zijn steeds meer merkbaar. Iedereen zal een bijdrage moeten leveren om erger te voorkomen, ook Olst-Wijhe. D66 wil dat we doorpakken met duurzaamheid. Zowel de energietransitie als de voedseltransitie moeten ruim baan krijgen. Het is 1 voor 12, de tijd voor uitstel is op.

Onze verenigingen, kernen en clubs vormen het kloppende hart van ons leven in de gemeente. Hun vrijwilligers weten heel goed wat er nodig is. D66 wil dat hun initiatieven kans krijgen zich te ontwikkelen met passende ondersteuning. De gemeente is hierbij hun partner voor een levendig Olst-Wijhe.

In Salland is het goed wonen en leven. Dat moet zo blijven en zelfs beter worden. Voorzieningen zijn steunpilaren van prettig wonen en leven. Daarom moeten de bieb, het zwembad en ander voorzieningen in stand worden gehouden. D66 wil werken met creatieve oplossingen om het woningaanbod in de gemeente te stimuleren. Wij willen hierbij speciale aandacht voor jongeren en startende gezinnen. Voor alle Olst-Wijhenaren wil D66 veilige, schone en groene buurten.