Hans Lagcher

In memoriam

• 55 jaar
  • Fortmond

Burgerlid in memoriam Hans was een gewaardeerd lid van de fractie en de vereniging.

Plaatselijk aanjager Geboren en getogen in Deventer is hij met Ankie ruim 10 jaar geleden in Fortmond komen wonen. De eerste jaren leerde hij het dorp eigenlijk niet echt kennen. Een werkgever in Rotterdam die geen fan van thuiswerken en dus naast de volledige werkweek en de reistijd bleef er weinig vrije tijd over. Met het afronden van die baan kwam er ruimte voor een functie bij Plaatselijk Belang Den Nul, Fortmond en Duur. Dat bleek de manier om mensen, het dorp en ook de lokale politiek te leren kennen.
 Nog steeds actief als consultant in de ICT komt hij bij veel organisaties, waaronder veel gemeenten over de vloer.
Culinair is wel een sleutelwoord in de vrije tijd. Koken is een aangename en rustgevende bezigheid en dat eten moet natuurlijk ook gegeten worden. Daarnaast is de liefde voor auto’s al heel lang aanwezig.

In Olst-Wijhe staat een hoop te gebeuren. Voor een kleine gemeente zijn energietransitie en leefbaarheid ingewikkelde dossiers. De energietransitie heeft een hele hoge prioriteit maar kan veel invloed hebben op de onze leefomgeving. Hier moeten we goed mee om gaan en daar ook de kansen van zien.
Onze gemeente heeft 12 kernen en veel buitengebied. De verschillende kernen hebben hun eigen wensen, kansen en uitdagingen. Daar moet je als gemeente op inspelen.
Mede doordat er steeds meer taken van het rijk naar de gemeente worden overgeheveld liggen onze financiën onder druk. Een gezond financieel beleid is belangrijk. Waar wordt geld aan besteed? Dan moet je keuzes durven maken. Ik wil graag mijn best doen om van onze gemeente een nog mooiere en een nog fijnere leefomgeving te maken.

Welke kansen zie jij voor Olst-Wijhe?

De natuurlijke omgeving van onze gemeente is onze grootste kans. Wij hebben de ruimte en de natuur voor een fijne leefomgeving. Door te sturen op een goede inrichting van die ruimte kunnen we voor iedereen kansen creëren om te wonen, te werken, te leven en te recreëren.

Wat betekent D66 voor jou?

Een leuke club van mensen die willen werken aan een mooier Nederland waar iedereen kansen heeft, die geloven dat wetenschap en kennis ons verder kan brengen. Die vertrouwen hebben in een Europese samenwerking maar waar je dingen die lokaal horen lokaal regelt. Het geeft mij veel energie om te gaan met mensen die verantwoordelijk willen nemen en aan willen pakken voor ons dorp.

Wat is je favoriete boek?

Op één staat toch de vuurloper van Emile Ratelband. Tijdens een bedrijfstraining werd door Emile Ratelband een sessie gegeven waar hij op zijn typische manier, over NLP te keer ging, interessant maar vooral vermakelijk. Nadat iedereen over de gloeiende kolen was gelopen kregen we allemaal een exemplaar van zijn boek, gesigneerd en wel. Dat verdween in de kast.
Toen een half jaar later mijn leven op eens op zijn kop stond en ik niet meer wist hoe het verder moest pakte ik dat boek erbij. Die ene boodschap dat jezelf zoveel kunt en ook verantwoordelijk bent voor je leven, je geluk, je toekomst kwam aan en heeft mij sindsdien meer dan eens geholpen.

Wat doe je in je eigen tijd?

Ik hou van lekker eten en drinken en vind het leuk om te koken. Daarnaast ben ik autoliefhebber en ga ik graag naar auto events.

Welke vakanties zijn je het meest bij gebleven?

Een rondreis door Cuba, die samenleving die zo anders gegroeid is dan de onze. Een bruiloft in Kenia meegemaakt, Met een missionaris door China gereisd. Daarnaast is elke vakantie in Italië steeds weer een ervaring. Wat blijft dat ook een heerlijk land.