D66 teleurgesteld in draai Gemeentebelangen

De afgelopen jaren heeft de raad van gemeente Olst-Wijhe raadsbreed samen gewerkt. Nu lijkt Gemeentebelangen Olst-Wijhe de draai weg van duurzame samenwerking te maken. D66
hoopt dat Gemeentebelangen alsnog open staat voor raadsbreed denken.

Beter door raadsbreed

De gemeenteraad van Olst Wijhe heeft afgelopen jaren met het college samen gewerkt in een coalitie waarin alle partijen vertegenwoordigd zijn. Partijen  kijken dan naar vooral naar de inhoud in plaats van politieke profilering. D66 lijsttrekker Rimmert Brandsma is positief hierover: “In mijn eerste periode [Brandsma zit nu in zijn tweede raadsperiode, red] was er nog een coalitie en oppositie. Met de raadsbrede samenwerking is het politieke debat opener en beter geworden.” Brandsma noemt de bezuinigingsoperatie als voorbeeld. Zonder raadsbrede coalitie zouden dekeuzes minder draagvlak hebben gehad en zouden de uitkomsten slechter zijn geweest voor Olst-Wijhe betoogt hij.

GB van aanjager tot afvaller

Dat Gemeentebelangen (GB) bij monde van lijsttrekker Niemeijer met uitingen inde media afstand lijkt te nemen van het raadsbreed denken stelt de fractie van D66 Olst-Wijhe teleur. Waar GB de afgelopen jaren een van de aanjagers was van de raadsbrede samenwerking lijkt
zij nu de stap terug te willen zetten naar de situatie van acht jaar geleden. Volgens vertrekkend raadslid Maartje Lof is er veel geleerd in de laatste periode: “Het zou ongelofelijk zonde zijn wanneer
we de schat aan kennis en ervaring zouden afserveren”.

Optimistisch over samenwerking

Toch blijft D66 optimistisch. De raadsbrede coalitie heeft eerder onder druk gestaan. Na goede gesprekken werd de samenwerking
voortgezet. In het kader van het goede gesprek hebben de lijstrekkers van D66 en GB een afspraak gemaakt om een kopje koffie met elkaar te drinken.