Spreektekst beleidskader Natuur

Natuur

Zoals we in de oordeelsvormende vergadering al aangaven zijn we blij met dit nieuwe Beleidskader Natuur

Gelukkig dat we ons steeds beter beseffen wat het belang van de Natuur voor ons als mensen betekent en krijgt Natuur steeds meer de broodnodige aandacht. Dit beleidskader geeft de uitgangspunten weer om straks bij de uitvoeringsagenda samen aan de verbetering te werken van bodem en water, lucht , biodiversiteit en gezondheid.

Een goed voorbeeld van dit besef  is het gekozen thema van de kinderboekenweek met de slogan “Giga Groen”.

Ambitie en visie

We lezen in de stukken dat we nog steeds voldoen aan de in 2019 geformuleerde visie “Nederland Natuurpositief” met alle nadelige gevolgen voor ons welzijn en dus ook onze welvaart.
De realisatie die we voor ogen hadden worden niet gehaald omdat trajecten complex zijn en dus lang duren, de kosten hoger worden, zo kunnen we dit ook lezen in de Burap die straks ook aan bod komt. We zullen dus een tandje bij moeten zetten. Zoals ik al eerder zei geen water naar de zee dragen maar het tij keren.

Natuur staat niet op zichzelf maar raakt ook vele andere kernopgaves van de provincie zoals landbouw, mobiliteit, wonen en energie. Al deze opgaven vragen onze aandacht en moeten snel tot betere resultaten leiden.  Maar ze moeten bovendien integraal en in samenhang bekeken worden om elkaar juist te versterken.  Natuur speelt hierin een verbindende schakel. Dit vraagt dan ook naar een integrale afstemming en werkwijzes om samen tot een Natuurinclusief Brabant te komen.

In het beleidskader wordt aangegeven dat we gaan werken vanuit drie pijlers waarin we komen tot een Robuust aaneengesloten netwerk van Natuur. We zorgen dat onze Brabanders zich bewuster worden van de Natuur om ons heen en hierbij hoort volgens ons bewustzijn over haar kwetsbaarheid en onze gezamenlijke verantwoordelijkheid om de natuur te beschermen.

En zoals ik al eerder zei staat Natuur niet op zichzelf maar zal er steeds een afweging gemaakt moeten worden met andere belangen zoals ruimtelijke en economische belangen. Hierbij is het voor ons het natuurbelang uitgangspunt en moeten ruimtelijke economische belangen de natuur versterken.

Ook is de Natuur niet alleen iets dat speelt in het buitengebied en ontwikkelt zich steeds gelukkig steeds meer het besef dat ook in de verstedelijkte gebieden  meer ingezet moet worden op meer Vergroening, meer bomen, betere luchtkwaliteit, vermindering van hittestress en opvang/afvoer van water

De komende maanden zal de uitwerking van dit beleidskader plaatsvinden en hierin zal de samenhang met de nog op ons afkomende regelingen vanuit het Rijk rekening gehouden moeten worden. Ook zal dit gepaard moeten gaan met meer financiële duidelijkheid over bij behorende financiering. We gaan ervan uit dat de gedeputeerde ons hierover goed geïnformeerd houdt.