Starterswoningen Hauwert

In Hauwert wordt al vanaf 2017 ingezet op ook de bouw van starterswoningen in het dorp.

Vanaf 2020 is er sprake van een bouwplan waarin expliciet 5 starterswoningen zijn ingetekend. In het bestemmingsplan van april 2024 werd helaas alleen nog gesproken over rijwoningen. In het document werd geen gebruik meer gemaakt van het woord ‘starterswoningen’.

Dat heeft Co Vlaar in de dorpsraadvergadering aan de orde gesteld en er aansluitend commissievragen over gesteld. In de anterieure overeenkomst is afgesproken dat ruim 30% procent van te bouwen woningen zullen worden verkocht tegen een maximale VON prijs van 85% van de NHG-kostengrens. Dat zijn er dan maar 3. Dit zou betekenen dat, als de woningen in 2024 zullen worden aangeboden voor de nu geldende NHG-kostengrens, dit inhoudt, dat deze 85% van € 435.000,- (= € 369.750,-)

Vorig jaar werd voor een starterswoning nog een prijs van ca. € 250.000,- benoemd wat wel aansluit bij wat met name eenverdieners kunnen behappen. Het enige dat we nog konden doen is het verzoek aan de wethouder om in overleg te trachten tenminste 3 starterswoningen te realiseren voor een reëele prijs. Die motie werd unaniem aangenomen en we wachten in spanning af of de partijen alsnog doen wat ze gezegd en beoogd hebben.