D66 keurt werkwijze begroting af

Geert Mos - Raad Beeld: D66 Medemblik

De fractie D66 Medemblik heeft tijdens de Begrotingsraad een motie van afkeuring ingediend tegen het college. Een zwaar raadsmiddel waarmee een duidelijk signaal werd afgegeven.

Eind september werd de begroting door het college aan de gemeenteraad voorgelegd. Een begroting waarin duidelijk werd dat de gemeente Medemblik er financieel zeer slecht voor staat. Echter bleek dit niet het hele verhaal. Na een paar weken werd duidelijk dat het college verplichte kosten niet had opgenomen in de begroting. Het tekort voor 2022 liep hiermee op van 0.4 miljoen naar bijna 4 miljoen.

Geert Mos (fractievoorzitter D66) ‘het kan niet zo zijn dat we een begroting ontvangen waarin de werkelijkheid mooier wordt voorgesteld dan hij daadwerkelijk is. De raad en bevolking worden hiermee op een dwaalspoor gezet’.

De motie haalde geen meerderheid, GroenLinks en Hart voor Medemblik stemde voor deze motie de andere fracties waren tegen.