Onderwijs

Onderwijs is een thema dat binnen D66 een prominente plaats heeft. Op gemeentelijk niveau ligt de nadruk vooral op het faciliteren van onderwijs door passende schoolgebouwen in de kernen te faciliteren en door een schoolomgeving zo gezond en duurzaam mogelijk in te richten. Met passende schoolgebouwen wordt bedoeld dat een gebouw moet voldoen aan de huidige manier van lesgeven en onderwijs bieden. Een verouderd schoolgebouw uit een andere onderwijstijd voldoet niet meer aan de randvoorwaarden die het hedendaagse onderwijs nodig heeft om kwalitatief goed onderwijs te kunnen bieden.

Onderwijsvernieuwing

Het onderwijs verandert snel; onderwijs op afstand, onderwijsdifferentiatie naar verschillende vakken, focus op
executieve functies (studievaardigheden van een kind/jongere). Het traditionele, klassikaal gerichte onderwijs bestaat niet meer. Onderwijs wordt vaker uitgevoerd in groepjes, er wordt gebruik gemaakt van diverse digitale middelen en instructie- en werkmomenten zijn vaak in kleine groepjes. Schoolgebouwen gedateerd uit begin en midden vorige eeuw, zijn gebouwd vanuit het idee dat er klaslokalen moeten zijn waar schoolbankrijen gezet kunnen worden, zodat klassikaal onderwijs verzorgt kan worden. Dat sluit niet meer aan op de huidige onderwijspraktijk.

Aan kerndoelen kunnen we als gemeente niet tornen, aan onderwijssalarissen al helemaal niet, maar wat we wel kunnen is schoolbesturen de ruimte te geven na te kunnen denken hoe het schoolgebouw het onderwijs in de 21e eeuw zo goed mogelijk kan faciliteren.

Integrale Kern Centra (IKC)

Om de leefbaarheid en vitaliteit van het dorp op peil te houden stelt D66 voor een gemeenschappelijk gebouw met talloze functies te ontwikkelen: denk hierbij aan huisvesting van een school een dorpshuis, een café, sportfaciliteit (bijv. voetbalvereniging, bootcamp), jongerencentrum en een bibliotheek. Daarnaast kan er plaats zijn voor een huisarts met zorgpunt en een kleine supermarkt. Bemensing van dit kerncentrum wordt gedaan op basis van dagbesteding voor veel mensen uit de regio, met ondersteuning van betrokken vrijwilligers. Door deze combinatie wordt de maatschappelijke participatie gestimuleerd, zowel door het verenigingsleven te ondersteunen als door de inzet van vrijwilligers en mensen met een beperking.

Daar het hier gaat over een bredere doelgroep dan alleen kinderen,
Spreken wij als D66 over een ‘Integraal Kern Centrum’ (IKC).

Mensen ervaren het Kerncentrum als een verlenging van de huiskamer; hierdoor voelen zij zich verantwoordelijk voor zowel de binnen- als buitenkant van het pand en zetten zij zich in voor de kleine hand- en spandiensten. Hierdoor blijven de exploitatiekosten laag. Laatst bijkomend voordeel: een pand waarin alle faciliteiten zijn
gehuisvest wat het onderhoud van vastgoed vereenvoudigt.

Als D66 zeggen we dat hét moment (bijna) daar is; hét moment om slim om te gaan met door gemeente bekostigde accommodaties en/of gebouwen die technisch afgeschreven zijn en dus vernieuwd en/of gerenoveerd moeten worden.

Het initiatief van het IKC ligt bij de inwoner; breed gedragen vanuit de dorpsraad. De inwoner is immers de grootste belanghebbende bij het IKC. Kortom de burger bedenkt een plan en de gemeente mag participeren en faciliteren, dit betekent niet automatisch volledig financieren. Middels eerdergenoemde crowdfunding in combinatie met financiële middelen van de gemeente zou een dergelijk IKC vorm kunnen krijgen.

Verduurzaming schoolgebouwen

Nederland telt zo’n 8500 scholen. In de gemeente Medemblik hebben we 23 basisscholen en 1 middelbare school. Er ligt een Integraal Huisvestingsplan (IHP) waarin staat wanneer welke basisschool wordt opgeknapt of vervangen. De huidige coalitie laat diepe sporen achter wat betreft het IHP. Verschillende scholen in de gemeente hadden volgens het IHP al geruime tijd gerenoveerd, dan wel vernieuwd moeten worden. Denk aan het vervangen van oude waterleidingen of aan het realiseren van een gezond ventilatiesysteem. Door begrotingstekorten en misbudgettering komt dit niet van de grond. Wij willen een ambitieuzer IHP. Een IHP
dat tegemoetkomt aan de huisvestingsbehoeften die voortkomen uit de vernieuwingen in het onderwijs, aan de noodzaak om duurzamer te leven en aan de afspraken die we als gemeente maken met schoolbesturen.

Het binnenklimaat van schoolgebouwen moet aangepakt worden. Alle leerlingen en personeelsleden moeten kunnen werken in een schoolgebouw met een gezond binnenklimaat en frisse lucht. Ondanks de goede voornemens blijft het binnenklimaat een ondergeschoven kindje. Daarbij gaat het niet alleen om ventilatie of
infectie. Het gaat ook om de temperatuur, de akoestiek en de verlichting. Die zijn heel vaak niet op orde. Veel schoolgebouwen in de gemeente Medemblik zijn vooral oud, komen uit de jaren-’70, zonder ventilatiesystemen. Te veel lawaai, te muf, te heet, of juist te koud: het kan allemaal problemen geven voor kinderen op school om
zich te concentreren.