Denk mee over de nieuwe burgemeester van Maastricht

De gemeenteraad wil graag van jou horen wat voor burgemeester jij graag zou willen. Wat zijn volgens jou de belangrijkste eigenschappen en kwaliteiten van de burgemeester van Maastricht?

Wat verwachten wij van een nieuwe burgermeester?

De gemeenteraad gaat een profielschets maken. Dit is een tekst, vergelijkbaar met een vacature. Daarin staat wat belangrijk is voor de nieuwe burgemeester. Wat verwachten de gemeenteraad en de inwoners van de burgemeester? Waar moet de nieuwe burgemeester echt goed in zijn? Wat zijn belangrijke ontwikkelingen in Maastricht? Welk type mens moet de burgemeester zijn? Waar moet de burgemeester voor zorgen?

Denk je mee?

We beginnen dus met de vraag wat een goede burgemeester is voor Maastricht. De gemeenteraad, het college en zeker ook de inwoners geven aan wat er in de profielschets moet staan.

Je kunt je mening geven op www.mijnburgemeestermaastricht.nl. Het onderzoek kan ingevuld worden tot en met 15 november 2022.

Procedure

In de komende weken schrijft men de profielschets. In de raadsvergadering van 29 november stelt de gemeenteraad deze vast.

De gouverneur en het Ministerie van Binnenlandse Zaken zorgen dat in december de vacature openstaat. Kandidaten kunnen dan solliciteren. Daarna kijkt de gouverneur, samen met de vertrouwenscommissie, of de kandidaten geschikt zijn.
De vertrouwenscommissie bestaat uit raadsleden en misschien ook een wethouder. Dit wordt tijdens de raadsvergadering van 29 november bepaald.

De vertrouwenscommissie voert sollicitatiegesprekken met de kandidaten. De vertrouwenscommissie brengt verslag uit aan de gemeenteraad en vertelt welke kandidaat hun voorkeur heeft. Daarna vertelt de gemeenteraad aan de gouverneur wie ze graag als burgemeester zien.

Uiteindelijk benoemt de koning officieel de burgemeester. De nieuwe burgemeester start in juli 2023.