Vragen aan de wethouder
Tijdens de raadsvergadering van 27 september heeft D66-fractievoorzitter Jesse de Jong-Paalvast daarom vragen gesteld aan de verantwoordelijk wethouder Evers
- Waarom is Go-Sharing in Maassluis per direct gestopt?
- En waarom ‘per direct’, we hebben toch afspraken met ze gemaakt?
- Wat voor afspraken zijn er al gemaakt met een nieuwe aanbieder en waarom is de raad daar nog niet over geïnformeerd?
- Waarom heeft het college de evaluatie van het eerste jaar Go-Sharing nog steeds niet met de raad gedeeld?
- En waarom hebben we nog geen regels opgesteld voor aanbieders van deelmobiliteit? Het college heeft de motie van D66 van november 2021 niet uitgevoerd.
De wethouder was net zo verrast als D66 dat Go-Sharing van de één op de andere dag stopte in Maassluis. Er is volgens hem niks aan te doen; het is een economische beslissing van Go-Sharing. In de winter verdienen ze te weinig en daarom stoppen ze.
Er zijn volgens de wethouder geen gesprekken met een eventuele nieuwe aanbieder. Dat vindt D66 vreemd, omdat de gemeente tijdens de thema-avond van 20 september over de wegenstructuurvisie vertelde dat Donkey Republic zich al had gemeld als nieuwe aanbieder en dat daar gesprekken mee werden gevoerd.
Waarom de motie van D66 uit 2021 niet is uitgevoerd, werd niet duidelijk.
D66 Maassluis vindt het onbegrijpelijk en onverstandig dat de gemeente zo weinig regie neemt bij deelmobiliteit. De wethouder is niet op de hoogte van eerdere afspraken met Go-Sharing en met de gemeenteraad. Hij kent het contract met Go-Sharing niet (terwijl er helemaal geen contract is). Daarnaast is er nog niet begonnen aan regels voor deelmobiliteit in Maassluis, terwijl de gemeenteraad de motie die daartoe opriep in 2021 bijna unaniem steunde.