Rob Jetten nieuwe lijsttrekker D66

Rob Jetten is met 93% van de stemmen door de leden van de partij gekozen als lijsttrekker. Rob Jetten, momenteel demissionair minister van Klimaat en Energie, volgt hiermee Sigrid Kaag op.

Partijvoorzitter Victor Everhardt: “Ik heb veel vertrouwen in Rob Jetten als onze nieuwe lijsttrekker. Als klimaatminister heeft hij Nederland naar de absolute top van Europa geleid door links en rechts samen te brengen en resultaten te boeken. Rob is het ervaren gezicht van de nieuwe generatie. Hij brengt de nieuwe energie waar Nederland zo naar snakt.”

Rob Jetten: “Ik dank de D66-leden voor de grote steun. Dat geeft veel energie voor de campagne. We hebben de unieke kans om het land te verenigen en problemen op te lossen waar jaar na jaar veel over is gezegd maar weinig aan is gedaan. Alle oude en valse tegenstellingen laten we in het verleden. Het is tijd voor gewoon dóen.”

Over Rob Jetten

Rob Jetten is de eerste minister voor Klimaat en Energie. Hij zorgde ervoor dat Nederland onafhankelijk werd van Russisch gas en was grondlegger van het grootste klimaatpakket ooit. Daarnaast werd de huidige ambitie voor de aanleg van windparken op zee verdrievoudigd. Ook stond hij tijdens de energiecrisis als gevolg van de invasie van Oekraïne aan de wieg van de tijdelijk ondersteuningsmaatregelen voor huishoudens.

In 2021 was hij onderdeel van het onderhandelingsteam van D66 in de formatie van het kabinet.

In 2017 werd Rob Jetten verkozen in de Tweede Kamer. Als Kamerlid voerde hij onder meer het woord over klimaat, democratische vernieuwing en Europa. Anderhalf jaar later, in oktober 2018, werd hij verkozen tot fractievoorzitter van de Tweede Kamerfractie, waarmee hij de jongste fractievoorzitter van D66 ooit werd.

Eerder leidde hij als lokale lijsttrekker D66 in Nijmegen van 2 zetels naar 7 zetels en werkte hij bij ProRail als regiomanager bouwmanagement in Noord-Oost Nederland.

Functie historie
2022-heden ​​Minister voor Klimaat en Energie