D66-plan voor modernisering Kamper economie

De fractie van D66 Kampen publiceerde deze week een discussiestuk over de toekomst van de Kamper economie. Volgens het rapport denkt de Kamper politiek veel te traditioneel over de economische ontwikkeling in de gemeente. Hierdoor blijven inkomens onnodig laag en kwetsbaar.

Beeld: D66 Kampen

Geen slaapstad

In de discussienota ‘De ontwakende stad’ pleiten de Kamper sociaal liberalen ervoor om de gemeente aantrekkelijker te maken voor moderne bedrijvigheid zodat Kampen geen slaapstad wordt. Zakelijke dienstverlening en maakindustrie zouden daarbij  in het bijzonder de lokale economie kunnen versterken. Ook moet Kampen aan de slag met het relatief lage aantal startende ondernemers.
Volgens de nota is de verbinding tussen onderwijs en bedrijven essentieel, in het bijzonder met het MKB. Een goede verbinding met MBO en HBO helpt in het vinden van nieuwe vakmensen en geeft bedrijven toegang tot kennis en innovatie. Wat niet mag ontbreken is investeren in een aantrekkelijke en levendige binnenstad. Juist die stedelijke dynamiek is iets wat veel mensen zou aantrekken om te wonen en te ondernemen.

Tijd voor volgende stap

Het huidige Kamper beleid richt echter zich vooral op de traditionele sectoren als landbouw en logistiek. Kampen kent daarin hele mooi bedrijven, maar volgens de nota van de democraten is het nu tijd om ook een volgende stap maken. De traditionele sectoren leveren de laatste jaren weinig nieuwe werkgelegenheid op en veelal niet de banen die Kampenaren zoeken.

Discussiestuk

D66 Kampen presenteert het rapport uitdrukkelijk als discussiestuk. “We zijn als D66 ambitieus, maar je moet ook realistisch zijn. Het is een illusie te denken dat je als partij of overheid zo even een blauwdruk neerlegt voor de ontwikkeling van de bedrijvigheid en inkomens in je gemeente. Zo werkt dat niet. Wij zijn heel benieuwd naar reacties en aanvullende ideeën van ondernemers en de politiek.” aldus fractievoorzitter Gerben Wijnja.

Teleurstelling

Wijnja is teleurgesteld maar vooral verbaasd over het recente bericht van de lokale VVD waarin ze vasthouden aan het traditionele beleid van landbouw en logistiek. “Ik had economisch meer ambitie verwacht van onze mede-liberalen. Kampen kent nu al bijna zestienduizend forenzen. Met het huidige beleid vinden we nooit  moderne passende banen voor hen of nieuwe inwoners. We hebben nieuw economisch elan nodig.”

Download hier de gehele discussienota