Wat doet D66 Internationaal?

D66 kijkt over de grenzen. Want wat er in de wereld gebeurt, raakt ons direct. Of het nu gaat om ons klimaat, onze gezondheid of onze veiligheid: ontwikkelingen in Nederland worden net zo goed buiten onze grenzen bepaald als daarbinnen. Daarom bouwen wij aan een rechtvaardige, democratische en vrije wereld. D66 internationaal doet dit al sinds 1990, eerst alleen in Oost- en Midden-Europa, en vanaf 1997 ook in Noord-Afrika en de Westelijke Balkan. De activiteiten van D66 Internationaal worden mede gerealiseerd door de MATRA- en SHIRAKA-programma’s van het Ministerie van Buitenlandse Zaken.

Onze drie taken:

– D66 Internationaal laat het progressieve geluid wereldwijd klinken

– D66 Internationaal organiseert projecten om capaciteit op te bouwen met zusterpartijen en partnerorganisaties

– D66 Internationaal zorgt voor internationale verbinding binnen de vereniging

Wij laten het progressieve geluid wereldwijd klinken

In Europa maakt D66 deel uit van de Europese partij Alliance of Liberals and Democrats for Europe (ALDE). ALDE vormt samen met een aantal andere gelijkgezinde partijen de fractie Renew Europe in het Europees Parlement. D66 Internationaal is ook lid van het European Liberal Forum (ELF), de denktank van ALDE. Wereldwijd maakt D66 deel uit van het netwerk Liberal International (LI). D66 Internationaal is verantwoordelijk voor de relaties met partijen binnen deze organisaties en steunt daarnaast ook andere netwerken, zoals: African Liberal Network (ALN), International Federation of Liberal Youth (IFLRY) en African Liberal Youth for Freedom (ALYF).

Tijdens internationale bijeenkomsten brengen we progressieve resoluties ter tafel, denken we met gelijkgestemde partijen na over de inhoud van onze verkiezingsprogramma’s en campagnes en zorgen we dat politici samenwerken op internationale dossiers.

Wij organiseren projecten om capaciteit op te bouwen met zusterpartijen en partnerorganisaties

D66 Internationaal ziet het als haar taak om de democratie buiten de Nederlandse grenzen te bevorderen en beschermen. We zetten ons in voor opkomende democratieën en voor sociaal-liberalen in landen waar vrijheid onder druk staat. We steunen de capaciteitsopbouw van politieke partijen en het bredere maatschappelijke middenveld via trainingen en projecten in samenwerking met onze buitenlandse zusterpartijen en partnerorganisaties.

Onze projecten richten zich op de volgende generatie politici – in het bijzonder jongeren en vrouwen, omdat zij zich wereldwijd nog altijd te vaak uitgesloten voelen van politieke participatie. Jongeren en vrouwen zijn onmisbaar in de politiek. En toch zien we bij heel veel politieke besluiten hun belangen te weinig terug. Vrouwen maken de helft uit van de wereldbevolking. Toch zijn zij bijna nergens gelijk vertegenwoordigd op plekken waar belangrijke besluiten worden genomen over hun levens. Voor een toekomst met perspectief zijn ook jongeren onmisbaar, omdat de grootste uitdagingen van dit moment in de wereld jongeren het hardst raken.

D66 Internationaal organiseert trainingen voor politieke talenten van liberale zusterpartijen in het buitenland. Met behulp van experts binnen D66 worden er bilaterale en multilaterale trainingen aangeboden.

Sinds de oprichting in 1966 is D66 uitgegroeid tot een stabiele en stevige politieke vereniging. D66 Internationaal gebruikt deze kennis om gelijkgezinde politieke partijen en partnerorganisaties uit het maatschappelijke middenveld op het gebied van politieke communicatie, debatteren, storytelling, campagne voeren, ontwikkeling en talent, onderhandelen, interne partijdemocratie, het meerpartijenstelsel en pluralisme te ondersteunen.

Zo leiden we jonge politici op in de (potentiële) kandidaat-lidstaten van de EU en het Oostelijk Partnerschap, en steunen we sociaal-liberale vrouwen in het Midden-Oosten en Noord-Afrika. Wij wisselen kennis en vaardigheden uit zodat de nieuwe generatie politici in het buitenland actief kan worden én blijven. Op deze manier investeren wij internationaal in nieuw talent voor een toekomstbestendige, democratische en open wereld.

Wij zorgen voor internationale verbinding binnen de vereniging

D66 leden hebben een uitgesproken interesse in internationale politiek. D66 Internationaal stimuleert dialoog over geopolitieke onderwerpen, zowel voor onze leden in Nederland als onze leden in het buitenland.

Evenementen
Ieder jaar organiseert D66 internationaal diverse evenementen. Met de Night of the Middle East zetten we de schijnwerpers op de politieke situatie in het Midden-Oosten. Tijdens Blik op de Wereld brengen we leden bij elkaar om te spreken over de actualiteiten in een specifiek partnerland.

Afdelingen in het buitenland
D66 heeft veel actieve leden in het buitenland. Daarom heeft D66 niet enkel afdelingen in Rotterdam en Groningen, maar ook in het Verenigd Koninkrijk, België/Luxemburg, Frankrijk en de Verenigde Staten. In deze landen komen leden regelmatig samen. In de Regio Buitenland kunnen D66’ers die niet in bovenstaande landen wonen elkaar digitaal spreken.

Campagne buitenland
D66 zet zich in voor Nederlanders woonachtig in het buitenland. Tijdens campagnes voor verkiezingen ondersteunt D66 Internationaal de campagneteams die actief zijn in het buitenland.

Neem contact op met [email protected] en vraag naar de mogelijkheden om jouw steentje bij te dragen, zoals bijvoorbeeld het geven van een internationale training.

Wil je op de hoogte gehouden worden over onze internationale activiteiten? Meld je dan nu aan voor de maandelijkse nieuwsbrief waarin je updates ontvangt met de meest belangrijke, recente ontwikkelingen.