D66 Utrecht bezoekt Momentum in Boedapest

Met een groep van twaalf Utrechtse D66’ers zijn we eind oktober op bezoek gegaan bij onze Hongaarse zusterpartij Momentum. Dit in de hoofdstad Boedapest, een bijzonder mooie stad, in een zeer interessant land. Robert Landheer, bestuurslid van de afdeling Utrecht en reisleider, doet verslag!

De heenreis

De heenreis was al een gebeurtenis op zich. We stapten woensdag aan het begin van de avond in op Utrecht Centraal en gingen met de nachttrein helemaal naar Wenen. Daar kwamen we de volgende ochtend aan, om vervolgens nog twee uur met een intercity naar Boedapest te reizen. Een reis per nachttrein is ontzettend gezellig. Je zit in een klein compartiment waar je eerst met elkaar kunt borrelen of een spelletje speelt, om vervolgens de banken op te klappen en te gaan slapen. De ene persoon kan de slaap wat beter vatten dan de ander in een wiebelende treinwagon, maar over het algemeen heeft iedereen redelijk uitgerust de bestemming bereikt!

Aankomst in Boedapest

Eenmaal in Boedapest werden we op het station opgewacht door Boti, onze contactpersoon vanuit Momentum. Omdat we iets vertraging hadden zijn we, met een snelle tussenstop in het appartement, direct doorgegaan naar het gigantische Széchenyi-complex. Dit badhuis heeft meerdere baden en sauna’s, met als hoogtepunt een warm en comfortabel buitenbad. Hier was het zeer goed bijkomen van de reis. Tenslotte gingen we met hernieuwde energie kennismaken met enkele leden van Momentum tijdens een sessie Pizza & Politics. Je raadt vast al wat op het menu stond die avond…

Eenmaal in Boedapest werden we op het station opgewacht door Boti, onze contactpersoon vanuit Momentum. Omdat we iets vertraging hadden zijn we, met een snelle tussenstop in het Op vrijdag begonnen we de dag met een bezoek aan het parlement, waar we een rondleiding kregen van Momentum-parlementslid Dávid Bedő. Dit imponerende gebouw was lange tijd het grootste parlementsgebouw ter wereld. De hallen met kilo’s bladgouden versierselen en marmeren zuilen zouden niet misstaan in een aflevering van Game of Thrones.

Uitwisseling met Momentum

Van Momentum-activist Luis kregen we vervolgens een illiberal tour door de stad. We stonden stil bij concrete voorbeelden in het straatbeeld waar te zien was hoe het regime van de Fidesz-partij, met een absolute meerderheid in het parlement, omgaat met vrijheden. Zo is de pers letterlijk maar op 10 vierkante meter in het parlement toegestaan om haar werk te doen, is anti-EU propaganda met goedkeuring van de regering overal in de stad zichtbaar en krijgt de geschiedenis van Hongarije een erg rooskleurige draai.

Duidelijk was te zien dat geïnvesteerd wordt in OV en de renovatie van monumentale gebouwen. Het Keleti station, veel van de gebouwen in het oude centrum en de metro’s en trams waren onder renovatie of recent vernieuwd. De keerzijde van deze investeringen is dat veel van de renovaties op oneerlijke wijze worden gegund aan vrienden van het regime.

Beeld: D66

Op zaterdag was er ruimte voor vrije tijd en konden de deelnemers op eigen initiatief de stad ontdekken. Er werden bezoeken gebracht aan onder andere het House of Terror museum, dat in het teken staat van vervolging en dictatuur onder de nazi’s en het communistische regime, en Memento Park, een verzamelplek voor afgedankte Sovjet-standbeelden. We sloten de dag af met een diner met Momentum-Europarlementariër Katka Cseh en haar man Daniel, die vice-burgemeester is van de stad.

Op zondagochtend moesten we helaas weer bijzonder vroeg uit de veren, om met de trein terug naar Utrecht te reizen. Hier bleek helaas wel de kwetsbaarheid van het Europese spoorwegnetwerk. Door materiaalproblemen in Hongarije stonden we twee uur stil op een rangeerterrein vlak buiten Boedapest en misten we onze aansluiting in Wenen. Toen we na middernacht eindelijk aankwamen op Arnhem Centraal was daar de laatste trein naar Utrecht net vertrokken. Met behulp van enkele taxi’s is het uiteindelijk toch gelukt om iedereen voor 2 uur ‘s nachts thuis te krijgen. Moe en voldaan keken we terug op een leuke en interessante uitwisseling met Momentum!