D66 Hulst: ga nu gas besparen!

D66 Hulst roep college op om voorrang te geven aan uitwerking duurzaamheidsplannen in bestuursakkoord.

In Hulst wil niemand deze winter in de kou zitten. Met oplopende energiekosten en de toename van het aantal huishoudens dat moeite heeft om rond te komen wil D66 Hulst dat de coalitie voorrang geeft aan de uitwerking van de duurzaamheidsplannen in het bestuursakkoord.
Eerder is een motie van D66 aangenomen om scholen vóór de winter te voorzien van ventilatie installaties. Scholen hoeven dat niet meer te stoken met ramen en deuren open en dat zal een aanzienlijke energiebesparing opleveren voor de scholen.
Maar niet alleen scholen, ook huishoudens, bedrijven en de gemeente zelf zullen de komende weken een tandje bij moeten zetten om zich voor te bereiden op een koude winter met steeds verder stijgende energieprijzen. Daarom roept D66 Hulst iedereen op om op korte termijn maatregelen te nemen. De energiebank Hulst helpt inwoners al met tips om laagdrempelig energie te besparen. Maar dat is niet genoeg vindt D66 Hulst, fractievoorzitter Pieter de Bruijn: “Het is vakantie en het zonnetje schijnt. Het paard van Sinterklaas is nog lang niet in zicht. Maar wat D66 betreft hebben de verduurzamingsplannen uit het coalitieakkoord prioriteit. D66 Hulst vraagt het college naar de duurzaamheidsplannen in het coalitieakkoord te kijken en te beoordelen of dat wel genoeg is, onder de huidige omstandigheden.”

Hoe schrikbarend de gasprijs aan het stijgen is, maakt duidelijk dat er actie nodig is om inwoners te beschermen tegen energie-armoede. We zijn hard op weg naar een vertienvoudiging van de prijs van gas, en dat sijpelt langzaam door naar de consument:

Bron: https://twitter.com/JillesAppelscha/status/1556552265657454592 Beeld: Jilles van den Beukel

Enkele aanvullende suggesties vanuit de fractie D66:

Heel Hulst Kookt (inductie)

In de gemeente Veere kunnen inwoners sinds kort 1.500 euro krijgen om af te stappen van koken op gas, of ze kunnen andere verduurzamingsmaatregelen treffen. Dit geeft een besparing op kosten, energie en heeft vele voordelen. Een beleid zouden wij erg toejuichen om ook in Hulst in te voeren. Dit voorkomt energie-armoede, en verminderd onze aardgas-afhankelijkheid.

Aanpak dorpshuizen

Gemeenschapshuizen kunnen versneld door de gemeente van het gas af gehaald worden. Dit scheelt uitstoot (o.a. stikstof), energiekosten, aardgasgebruik, onderhoudskosten, verhoogt het gebruikscomfort, enzovoorts. De gemeente is vaak eigenaar of kan in overleg met de beherende stichting zorgen dat er aanzienlijke energiebesparingen gerealiseerd gaan worden.

Versneld LED straatverlichting

Veel straatverlichting is al vervangen, maar een aanzienlijk deel is nog niet voorzien van LED verlichting. Dit scheelt vooral in onderhoudskosten, zoals nu preventief ouderwetse lampen vervangen moeten worden omdat ze niet lang mee gaan. LED is niet alleen milieuvriendelijker door minder energie, maar vergt veel minder arbeid. Versneld vervangen is dus het devies!

Onderzoek warmtenet Zeeuws-Vlaanderen

Gratis warmte bestaat. In de kanaalzone zijn een aantal grote industriële bedrijven die restwarmte over hebben. In Hoek gaat met het eerste stukje van een warmtenet aanleggen. D66 Hulst pleit om in alle plannen voor te sorteren om ook aan te (kunnen) haken bij dit plan.

Ondersteun de EnergieBank Hulst

De EnergieBank Hulst gaat mensen helpen om energie(kosten) te besparen. De gemeente kan deze club helpen op verschillende vlakken. Het is noodzakelijk om de energiearmoede op alle fronten aan te pakken.

Koude douche

D66 Hulst stelt voor o.a. bovenstaande maatregelen snel te gaan aanpakken om te voorkomen dat we straks allemaal onder een koude douche staan. Fossiel gas is schaars, duur en er kleeft op dit moment bloed aan, dus moeten we z.s.m. overstappen op elektrisch, liefst direct met duurzame opwekking lokaal. Goed voor onze gezondheid, en portemonnee. En zo komen we niet in de kou te zitten als er een acuut gastekort is.
D66 Hulst roept het college op om inwoners te helpen bij het terugdringen van gasverbruik.

Beeld: Pieter de Bruijn