Kleding inzamelingsactie voor Oekraïne

Op ons initiatief is er zaterdag 12 maart een kleding inzamelingsactie gehouden voor het Ambachtse gemeentehuis. De inzameling was bedoeld voor dames- en kinderkleding voor de vluchtelingen die al in Nederland zijn of nog aankomen.

Voorbereiding en start

Om de inzameling mogelijk te maken waren er behoorlijk wat voorbereidende handelingen nodig. Onder andere met de gemeente, de veiligheidsregio ZHZ, en veiligheidscoördinator in Ambacht en anderen. Hieronder is te zien dat wij gereed waren om de spullen te ontvangen. Een gratis bak koffie van Shell aan de Van Godewijkstraat en bezoekje van burgemeester Heijkoop om ons een hart onder de riem te steken.

Gereed voor de start

Beeld: Hans Neijman

Het vervolg gedurende de dag.

De starttijd was 11:00 uur, maar de eerste inwoners kwamen al om half elf met spullen en dit ging maar door tot een uur of drie. Na een uur lag er al een aardige stapel kinderkleding, spelletjes en ook volwassenen kleding. Ook kregen we dekbedden, slaapzakken en toiletartikelen welke direct in de noodopvang in Ambacht zelf gebruikt zullen gaan worden. Ook prachtige/ontroerende verhalen waarom inwoners het juist bij ons kwamen brengen en bijvoorbeeld niet naar de kringloop of in de kledingcontainers. Spontaan kregen we van een van de buurtbewoners een lunch aangeboden. Echt top!

Kinderkleding en speelgoed

Kleding volwassenen en beddengoed

Tot slot.

Het resultaat aan het einde van de dag was een overweldigende hoeveelheid van kleding, schoeisel, beddengoed, toiletartikelen en spelletjes voor kinderen. In totaal 9 rolcontainers, meer dan 60 dozen en een hoeveelheid los materiaal. Twee vrachtwagens, van De Sitter bloemen, vol naar de eerste opslag op de dijk. Verdere distributie zal gebeuren door de veiligheidsregio. Lieve, betrokken inwoners van Ambacht dank voor deze bijdrage om de eerste nood voor deze speciale groep vluchtelingen te ledigen. Het was een prachtige dag op vele fronten.

Inladen.

Beeld: Marcel de Groot