Onderwijs, jongeren en jeugdzorg in Hellendoorn

Visie

D66 Hellendoorn vindt dat iedereen een kans op een gezond en veilig leven verdient. De mogelijkheid om je te kunnen ontwikkelen en mee te doen aan de samenleving is voor iedereen essentieel. De aanwezigheid en de toegankelijkheid van een voldoende breed aanbod aan goed onderwijs, dicht in de buurt (wijken en kernen) is belangrijk, ook voor de kwaliteit van de lokale samenleving en voor de werkgelegenheid.

Onderwijs

De mogelijkheid van scholing en educatie moet goed, laagdrempelig en gevarieerd aanwezig zijn voor alle burgers, ongeacht leeftijd, vooropleiding en culturele achtergrond. Inwoners met een taal-, lees- of leerachterstand moeten gewezen worden op en gestimuleerd worden om gebruik te maken van de (educatie)mogelijkheden.
De aanwezigheid van een bibliotheek in iedere kern is van groot belang. De bibliotheken zijn niet alleen een kennisbron, maar fungeren ook als prominente ontmoetings- en opleidingsplek. Kinderopvang dient laagdrempelig en voldoende aanwezig te zijn.

De verantwoordelijkheid van de gemeente met betrekking tot het onderwijs beperkt zich tot het bekostigen en beschikbaar stellen van de nieuwbouw voor de huisvesting van scholen. De inhoud van het onderwijs is de verantwoordelijkheid van de scholen zelf. In verband met het belang van goed en toegankelijk onderwijs voor de lokale samenleving is het bouwen en onderhouden van goede en intensieve contacten met de schoolbesturen bijzonder belangrijk. Daarnaast is voor de gemeente een belangrijke rol weggelegd om als spin in het web te fungeren in het opbouwen en onderhouden van het netwerk met daarin het onderwijs, welzijnsorganisaties, jeugdzorg, het bedrijfsleven en culturele instellingen.

Beeld: D66 Hellendoorn

Jongeren

Ook voor jongeren moet het aantrekkelijk zijn om in Hellendoorn te wonen en te leven. Bij nieuwe ontwikkelingen in onze gemeente moeten de meningen en inbreng van jongeren gezocht en gehoord worden. Eventuele plannen moeten ook door jeugdorganisaties en door jongerenwerkers besproken worden en van commentaar kunnen worden voorzien. Jongeren moeten voldoende mogelijkheden hebben om bij elkaar te komen. Dit voorkomt ook overlast op straat. Wij vinden dat kinderen op een geschikte afstand een buitenspeelplek moeten hebben. Sociale netwerken voor de jeugd moeten een warme ontvangst en positieve belangstelling kunnen verwachten van het gemeentebestuur. Het maakt daarbij niet uit of het om sport, cultuur, levensovertuiging of recreatie gaat.

Jeugdzorg

Sinds 2015 heeft de gemeente de middelen en verantwoordelijkheid voor een goede uitvoering van de jeugdzorg gekregen. De reden voor het verplaatsen van deze verantwoordelijkheid is de veronderstelling dat de jeugdzorg daarmee beter en goedkoper zal worden.
Wij verwachten dat dit uiteindelijk ook het geval zal zijn. De belangen van het kind zullen meer centraal komen te staan en oplossingen zullen dichter in de oorspronkelijke omgeving van het kind worden gezocht. De gemeente Hellendoorn werkt samen met andere gemeenten in Twente om deze uitdagende taak zo goed mogelijk uit te voeren. Voor cliënten, zorgverleners, bestuurders, het ambtelijk apparaat en de gemeenteraad zijn deze veranderingen een enorme uitdaging, waarbij continuïteit van zorg, het verkrijgen van deskundigheid op de juiste plekken en de democratische controle van het geheel veel inspanning kost.

Het is van belang om in te zetten op preventie en vroegsignalering. Als we kleine problemen vroeg kunnen oplossen, voorkomen we daarmee grotere problematiek op de lange termijn en besparen we daarmee dure zorgtrajecten. Dit vraagt wel om de moed om vroeg te investeren in kinderen zonder zekerheid van rendement.
De wachtlijsten in de derdelijns jeugdzorg zijn een groot probleem, dit vraagt om minstens een regionale aanpak: verbinding en samenwerking in Twente versterken. Ook ten aanzien van zware en dure trajecten. Iedere individuele gemeente loopt het risico op enkele zeer kostbare trajecten. In Twente kunnen we deze risico’s spreiden en daarmee in de hand houden.

De eerste zeven levensjaren zijn van essentieel belang voor een gezonde mentale en fysieke toekomst. Er moet een gemeentelijke focus zijn op hulp voor jonge gezinnen. Dit is pas echt zorgpreventie: aan de voorkant grote problemen voorkomen. Daarom willen wij een GMB-consulent (gezin met baby) aan- stellen die…

• …nauwe contacten legt met organisaties betrokken bij zeer jonge kinderen (kraamzorg, consultatiebureau, huisartsen, verloskundigen, enzovoort).
  • ..duidelijk maakt aan deze zorgaanbieders dat de gemeente bereid is extra hulp en ondersteuning te bieden voor jonge gezinnen als daar goede redenen vanuit de zorgprofessional voor zijn.
  • …verlengde kraamzorg, (extra) huishoudelijke hulp en actief gebruik maken van een gezinscoach als middelen kan inzetten.